De ce vă e așa greu să recunoașteți că apariția sistemului cu atestate nu are nici o legătură cu ce ''a fost odată''?!? Schimbările astea nu s-au făcut ca să pună cineva la îndoială calitatea șoferilor vechi și nici ca să dea startul vreunei competiții între generații. Au fost niște schimbări necesare, atâta tot.
Pe vremuri se făcea șoferie cu harta, fără GPS și on-board telematics, fără telefon mobil. Ok, era greu. Dar în același timp viteza medie era undeva la 45-50km/h, distanța parcursă/30 zile era undeva la 6000-7000 de km, o încărcare-o descărcare, iar traficul nu mai zic... vedeai o mașină joia și vara.
Evoluția industriei transporturilor, din toate punctele de vedere (vehicule, sisteme de transport etc) a dus inevitabil la apariția de reguli noi (și să nu trecem cu vederea că cele mai multe asemenea reguli vizează securitatea în muncă). Ori regulile noi, odată apărute, ele nu pot fi implementate dacă nu ai și un sistem care să perfecționeze ''utilizatorii'', să zic așa. Nu-i poți cere unuia să respecte o regulă, dacă el nu știe care e regula respectivă.
Și problema a fost la discrepanța dintre avântul industriei transporturilor și ''amorțeala'' sistemului educațional. Școlile din sistemele publice nu au ținut pasul cu dezvoltarea transporturilor, în consecință, ceea ce te învăța la școală, deja nu se mai aplica ''pe drum''. Și atunci, au stabilit acest sistem adițional prin care se asigură că tu, cel care conduci în condițiile de azi, știi ce ai de făcut. Punct, nimic altceva. Nu zice nimeni că X nu e șofer, deși conduce de 30 de ani. Nu, ei doar vor ca cei care intră în branșă să învețe înainte de a se urca la volan, nu în timp ce, cum a făcut X, acum 30 de ani.
Deci da, atestatele SUNT o găselniță, dar în sensul bun, nu în sensul rău.
P.S. Evident și găselnița asta are punctele ei nevralgice, cum ar fi metodologia, plata repetată la fiecare 5 ani... dar ideea principală nu este una rea, din contră.