Sari la conținut

Recommended Posts

Salutari,

 

Am decis sa deschid aceasta postare pentru a da cateva explicatii si a lamuri confuziile pe care le au multi dintre noi legate de timpii de munca si conducere. Voi explica de ce legile par ca se contrazic, dar defapt nu o fac. Din contra, legile lucreaza impreuna si ne acopera in multe situatii de care nu suntem constienti, iar lipsa acestor cunostinte ne fac sa ne furam caciula singuri.

 

Abia acum am gasit subiectul 561/2006 sau dreptul la sclavie deschis de Oldtrucker. Ii citez intrebarea si nelamurirea lui Oldtrucker din prima postare:

Pai daca UE spune ca timpul de lucru este de 8 ore/ zi , 40 ore / saptamana  , cum vine 561 si spune ca poti conduce 9 ore / zi , ori 10 ore /zi , si in mod tacit acceptat in 13 -15 ore / zi? Eu deduc ca poti muncii legal 15 ore per zi in ciuda codului muncii . Daca nu am dreptate va rog sa ma luminati !

Oldtrucker, nu ai dreptate. Poti deschide programul de munca la 8:00 si sa-l inchizi la 23:00 (15 ore), dar aceasta perioada nu este doar munca. Inainte de a explica mai in detaliu, haideti sa lamurim cateva lucruri, pentru ca se face confuzie intre legi si termeni.

 

Pentru explicatii voi folosi doar legile internationale pentru a va face sa intelegeti ca aceste lucruri sunt aplicabile in orice tara din UE, iar prevederile din Codul muncii romanesc care au fost date ca exemplu nu sunt nimic altceva decat niste transpuneri ale legilor internationale in cadrul juridic national.

 

Care este rolul Regulamentului (CE) NR. 561/2006?

Articolul 1

 

Prezentul regulament stabilește normele referitoare la perioadele de conducere, de repaus și la pauzele care trebuie respectate de către conducătorii auto ce asigură transportul rutier de mărfuri și de călători...

 

Care este rolul Directivei 2002/15/CE?

Articolul 1

Obiect

 

Obiectul prezentei directive constă în stabilirea cerințelor minime legate de organizarea timpului de lucru...

 

Sunt doua legi care au ca obiectiv 2 lucruri diferite: prima are ca principal obiectiv timpii de conducere, a doua are ca obiectiv principal timpii de lucru. Amandoua impun anumite reguli in ceea ce priveste pauzele si repausul.

 

Care este diferenta intre cei doi termeni: conducere si timp de lucru?

Conducerea este doar o parte a timpului de lucru. Timpul de lucru este compus din: conducere, supravegherea incarcarii-descarcarii, alimentarea camionului, a timpilor de asteptare la incarcare, descarcare, etc. Directiva 15 din 2002 impune anumite reguli in ceea ce priveste timpii de lucru, dar pentru ca probabil s-a constatat ca pentru noi soferii conducerea este mai epuizanta si mai riscanta decat alta munca, a fost emis Regulamentul 561/2006 care impune noi reglementari referitoare doar la aceasta parte.

 

Cum interpretam aceste 2 legi impreuna si pe care sa o respectam? Le respectam pe ambele, doar ca trebuie sa intelegem cum.

 

Programul normal de lucru pe saptamana este de 40 de ore, adica in general 8 ore pe zi. Totusi aceste ore pot fi puse si in mod iregulat: Spre exemplu:

  • 10, 4, 10, 10, 6 sau
  • 4, 8, 10, 6, 9, 3

Programul poate fi extins pana la maxim 48 de ore pe saptamana, dar cele 8 ore adaugate reprezinta ore suplimentare si vor trebui sa fie platite ca atare.

 

Programul maxim de lucru pe saptamana poate fi de 60 ore, numai daca facand media pe o perioada de 4 luni nu depasim 48 de ore pe saptamana. Asta inseamna ca daca exageram cateva saptamani la rand si lucram cate 60 de ore pe saptamana, la un moment dat va trebui sa facem cateva saptamani la rand un program redus sub 48 de ore sau chiar sa  ne luam cateva zile lucratoare libere (platite) pentru a recupera orele muncite in plus. Spre exemplu:

  • lucram 10 saptamani cate 60 de ore pe saptamana. Asta inseamna 12 ore peste media admisa pe saptamana inmultit cu 10 saptamani, vom avea 120 de ore in plus de recuperat. In cazul de fata ori ne luam cateva zile lucratoare libere sau putem reduce orele de munca pe saptamana in asa fel incat atunci cand se fac 4 luni media sa nu depaseasca 48 ore pe saptamana. Aceasta reglementare ne poate da dreptul la zile libere platite de stat acasa atunci cand ne intoarcem dintr-o cursa in care am fost plecati pentru o perioada mai lunga. De asta este important sa setam "alte activitati" in tahograf atunci cand incarcam, descarcam, alimentam, asteptam in fata companiei etc. In cazul in care nu o faceti va furati singuri caciula, iar patronii abia asteapta. Ba mai mult, va arunca momela cu plata in functie de km parcursi exact cum folosim noi momeala pentru a prosti pestii cand pescuim.

 

Cum folosim durata maxima de conducere si cea a timpului maxim de lucru pe saptamana?

Regulamentul 561 prevede maxim 56 de ore de conducere pe saptamana, Directiva 15 din 2002 prevede maxim 60 de ore de lucru pe saptamana.

Dupa cum am explicat mai sus, conducerea este doar o parte a timpului de lucru. Inseamna ca daca vom conduce 56 de ore pe saptamana, ne mai raman doar 4 ore in saptamana respectiva sa le dedicam altor activitati. Totusi in realitate avem incarcari si descarcari, unii mai multe, altii mai putine, sau alte activitati precum vama, alimentari etc. Voi veni cu inca un exemplu:

  • Sa presupunem ca nu mergem nici pe distante mari, dar nu facem nici coletarie, asa ca vom avea o incarcare si o descarcare in fiecare zi. Sa presupunem ca fiecare incarcare si fiecare descarcare dureaza cate 2 ore, adica un total de 4 ore de alte activitati pe zi. 4 ore inmultit cu 5 zile = 20 de ore. Saptamana maxima de lucru este de 60 de ore, ceea ce face sa ne mai ramana doar 40 de ore de lucru disponibile pe care le putem dedica condusului (sau va raman doar 20 de ore daca aveti un contract de munca pentru 40 ore de munca pe saptamana). In felul asta vedem ca nu mai putem efectua acel maxim de 56 ore de conducere, fiind limitati de data asta de Directiva 15 din 2002. Cu alte cuvine la limita de 56 ore de conducere pe saptamana poate sa ajunga doar soferul care merge pe distante mari si face pick-up and drop sau altii care au situatii similare si nu pierd timpul la incarcari, vama si altele.

Lucrurile explicate in exemplu anterior sunt stabilite clar de Regulamentu (CE) 561/2006 la Articolul 6 alineatul (2):

 

(2)   Durata de conducere săptămânală nu depășește cincizeci și șase de ore și nici nu generează o depășire a duratei maxime de lucru săptămânale stabilită de Directiva 2002/15/CE.

 

Pauzele pe parcursul zilei.

Aici cele 2 legi se suprapun. Stim ca Regulamentul 561/2006 spune ca dupa maxim 4:30 ore de conducere trebuie sa luam o pauza de minim 45 de minute. Pauza asta poate fi divizata in doua bucati din care prima sa fie de minim 15 minute, iar a doua de minim 30.

 

Directiva 15 din 2002 spune ca dupa maxim 6:00 ore de lucru trebuie sa luam o pauza de minim 30 de minute si trebuie sa mai adaugam 15 daca depasim 9 ore de lucru pe ziua respectiva.

 

Cum folosim cele 2 legi impreuna? Voi da niste exemple:

  • daca incarcam 40 de minute si plecam la drum, conducem 4:30 si suntem obligati de Regulamentul 561/2006 sa oprim la pauza de 45 minute. Timpul total de lucru va fi pana acum 5:10 ore.
  • daca incarcam 40 de minute, mergem 1 ora, mai incarcam 1:20 ore, mai mergem 1 ora si iar incarcam pentru 1:30 ore, vedem ca pana in momentul de fata am condus 2 ore, dar timpul total de lucru pana acum este de 5:30 ore. Asta inseamna ca mai avem la dispozitie inca maxim 30 de minute pana la 6 ore de munca si va trebui sa facem o pauza de cel putin 30 minute. Preferabil in situatia data este sa faceti o pauza de 45 minute pentru a reseta si timpul de condus. Din pacate este mai dificil de urmarit cate ore de munca avem in total pentru ca tahografele actuale nu indica acest lucru si ar trebui sa scoatem bon si sa calculam. Cel mai simplu este sa stii la cat ai inceput programul, sau cand ai terminat ultima pauza.

 

13-15 ore pe zi

Sa spunem ca avem o zi care ne permite sa mergem pana la 15 ore. Pe parcursul acestei zile vom fi obligati sa efectuam niste pauze, iar acestea se vor scade din cele 15 ore. Daca efectuam doua pauze de 45 minute, inseamna ca am ramas cu doar 13:30 ore de lucru. Daca avem 3 zile la rand 13:30 ore de lucru, inseamna ca am efectuat deja 40:30 ore de lucru. Practic iti poti termina saptamana de lucu daca contratul tau prevede 40 de ore de lucru pe saptamana. Daca incepi luni, miercuri seara ai terminat o saptamana intreaga de munca si tocmai ti-ai inceput un weekend prelungit pana Luni dimineata.

 

Daca continui inca 2 zile, una de 10 ore de lucru, pentru ultima zi iti mai raman maxim 9:30 ore de lucu pentru ca vei ajunge la maximul de 60 ore de lucru pe saptamana. Asta inseamna ca fie saptamana viitoare, fie in alt moment va trebui sa recuperezi orele care trec peste 48 de ore pe saptamana. Din cauza limitelor de timp impuse pe saptamana nu se poate merge prea mult la programul de 13-15 ore, sau daca se merge, poti beneficia de perioade de recuperare a orelor suplimentare, perioade in care esti platit cu salariul din contractul de munca (aici poate ca voi face un alt subiect in ceea ce priveste diurna si salariul).

 

Totusi, aici e cazul sa adaug prevederea Codului Muncii romanesc care spune ca daca ai efectuat 12 ore de munca, atunci ar trebui sa ai automat o pauza de 24 de ore. Acest lucru ar face imposibil sa muncim atat de mult in doua zile consecutive.

 

Concluzia:

Nu va furati caciula. Atata timp cat sunteti la munca, setati tahograful pe alte activitati. Timpul vostru are valoare si trebuie platit. Daca simtiti ca acest lucru nu se intampla, inscrieti-va in sindicat si incepeti sa luptati pentru drepturile voastre prin setarea activitatii corecte in tahograf. Kilometrii efectuati pot fi o himera dupa care alergati, o himera pentru care va furati singuri caciula atunci cand setati tahograful pe pauza, iar voi defapt incarcati sau descarcati. In momentul ala declarati singuri ca va oferiti voluntari sa munciti gratis pentru companie, iar odata ce ati facut lucrul asta nu veti putea sa va mai cereti nicaieri, in nici o instanta, plata pentru acest timp.

 

Offtopic:

Am deschis acest subiect aici pentru ca sectiunea Sindicate este locul unde incerc sa vin cu informatii valabile si explicatii bazate pe legi, un loc unde, ca membru al sindicatului soferilor SLT si al Federatiei Sindicatelor Europene din Transporturi - ETF incerc sa fac ceea ce face un sindicat: aduc lamuriri si informatii. De asemenea vreau ca aceste explicatii care sunt un fel de curs sa se afle in prima postare a unui topic pentru a fi gasite mai usor.

 

Va rog sa intelegeti ca ce spun aici expune defapt ceea ce ar trebui sa se intample in practica in urma aplicarii corecte si legale a legilor. In nici un caz nu pun in discutie ceea ce se intampla in realitate si nici faptul ca patronul tau accepta sau nu aceste reguli. Discutiile legate de faptul ca patronatul accepta sau nu aceste reguli si legi vor fi considerate offtopic si vor fi mutate sau sterse. Daca doriti sa discutati pe temele respective deschideti alte topicuri si invitati-ne sa participam la discutie postand aici doar invitatia si link-ul spre discutia respectiva.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Bla bla bla .....   In contractul de munca, legal , este stipulat program  de 8 ore /zi ! Comform legislatiei in viguare  , recte  Codul muncii si  HG 38 /2008 comforme legislatiei europene aplicabile in domeniul muncii .

 

Citez din 38/2008:

 

ART. 3
(1) În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a)
timp de muncã al lucrãtorului mobil - perioada de la începutul pânã la sfârşitul timpului de lucru,
în cursul cãreia lucrãtorul mobil se aflã la postul sãu de lucru, la dispoziţia angajatorului şi
în exerciţiul funcţiilor sau activitãţilor sale, adicã:
- perioada dedicatã tuturor activitãţilor de transport rutier. Aceste activitãţi sunt, cu precãdere,
urmãtoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) încãrcarea şi descãrcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea şi coborârea din vehicul;
(iv) curãţenia şi întreţinerea tehnicã;
(v) toate celelalte activitãţi vizând asigurarea siguranţei vehiculului, a încãrcãturii sale şi a
pasagerilor sau îndeplinirea obligaţiilor legale ori de reglementare direct legate de operaţiunea de
transport aflatã în desfãşurare, inclusiv supravegherea încãrcãrii şi descãrcãrii, formalitãţile
administrative legate de poliţie, vamã, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp în care lucrãtorul mobil nu poate dispune liber de timpul sãu şi i se cere sã
fie la postul sãu de lucru, gata sã întreprindã activitatea sa normalã, îndeplinind anumite sarcini
asociate serviciului, în special în timpul perioadelor când aşteaptã sã se facã încãrcarea sau
descãrcarea, dacã durata previzibilã a acestora nu este cunoscutã dinainte, şi anume fie înaintea
plecãrii, fie chiar înaintea începerii efective a perioadei în cauzã, fie în condiţiile generale
negociate între partenerii sociali;
B) timp de muncã al conducãtorului auto independent perioada de la începutul pânã la sfârşitul
timpului de lucru, în cursul cãreia conducãtorul auto independent se aflã la postul sãu de lucru, la
dispoziţia clientului sau exercitându-şi funcţiile ori activitãţile, altele decât activitatea
administrativã generalã care nu este direct legatã de operaţiunea de transport rutier aflatã în curs
de desfãşurare;
c) perioadã de disponibilitate - orice perioadã, care nu este nici pauzã, nici perioadã de odihnã,
în cursul cãreia lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent nu este nevoit sã rãmânã la locul
sãu de muncã, dar trebuie sã fie disponibil pentru a rãspunde oricãror eventuale solicitãri de a
relua lucrul. Aceste perioade de disponibilitate includ perioadele în care lucrãtorul
mobil/conducãtorul auto independent însoţeşte vehiculul în timpul transportului cu feribotul sau
cu trenul, precum şi perioadele de aşteptare în punctele de trecere a frontierei şi cele impuse de
restricţiile de circulaţie. Perioadele de disponibilitate şi durata lor preconizatã trebuie sã fie
cunoscute dinainte de cãtre lucrãtorul mobil/conducãtorul auto independent, fie înainte de
plecarea în cursã, fie înainte de începerea perioadei în cauzã. În cazul celor care conduc un
vehicul în echipã, perioada petrecutã stând lângã şofer sau în cuşetã în timp ce vehiculul este în
mişcare este consideratã perioadã de disponibilitate;
d) loc de muncã al lucrãtorului mobil/conducãtorului auto independent - locul de la sediul
principal al întreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucrãtorul
mobil/conducãtorul auto independent îşi îndeplineşte atribuţiile, ori vehiculul pe care îl utilizeazã
în exercitarea atribuţiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfãşoarã activitãţi de transport;
e) lucrãtor mobil - orice angajat al unei întreprinderi care efectueazã transporturi rutiere
publice şi/sau în cont propriu şi face parte din personalul implicat efectiv în operaţiuni de
transport rutier. Cursanţii şi stagiarii implicaţi efectiv în operaţiuni de transport rutier sunt
consideraţi lucrãtori mobili;
f) conducãtor auto independent - conducãtor auto a cãrui ocupaţie principalã constã în
transportul rutier public de mãrfuri sau de persoane, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţã
a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri
prin Legea nr. 102/2006,cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care nu este într-un raport de
muncã cu un angajator, care este liber sã-şi organizeze singur activitatea, al cãrui venit depinde
direct de profitul realizat şi care poate avea, individual sau împreunã cu alţi conducãtori auto
independenţi, relaţii comerciale cu mai mulţi clienţi. Conducãtorii auto care nu îndeplinesc
aceste criterii vor avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca cele prevãzute de prezenta hotãrâre pentru
lucrãtorii mobili;
g) persoanã care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier - lucrãtorul mobil sau
conducãtorul auto independent care efectueazã astfel de activitãţi;
h) sãptãmânã - perioada cuprinsã între ora 00,00 a zilei de luni şi ora 24,00 a zilei de
duminicã;
i) timp de noapte - o perioadã de cel puţin 4 ore, cuprinsã între orele 00,00 şi 07,00;
j) muncã de noapte - orice muncã efectuatã pe timp de noapte, aşa cum este acesta definit la
lit. i).
(2) Pauzele la care se face referire la art. 5 şi perioadele de odihnã la care se face referire la art.
6, precum şi perioadele de disponibilitate definite la alin. (1) lit. c) nu fac parte din timpul de
lucru.
CAP. II
Organizarea timpului de muncã
ART. 4
(1) În cursul unei sãptãmâni, timpul total de lucru al persoanelor care efectueazã activitãţi
mobile de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maximã a timpului de lucru
sãptãmânal poate fi prelungitã pânã la maximum 60 de ore, cu condiţia ca, pentru orice perioadã
de 4 luni consecutive, media timpului de lucru sãptãmânal sã nu depãşeascã 48 de ore.
(2) În cazul lucrãtorilor mobili care muncesc pentru mai mulţi angajatori, timpul de lucru este
suma orelor lucrate de persoana respectivã pentru toţi angajatorii. Angajatorul va cere
lucrãtorului mobil în cauzã o evidenţã în scris a timpului lucrat pentru alt/alţi
angajator/angajatori. Lucrãtorul mobil va furniza în scris aceastã informaţie.
ART. 5
Persoanele care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore
consecutive fãrã pauzã. Timpul de lucru va fi întrerupt de pauze de cel puţin 30 de minute dacã
timpul total de lucru este de 6 pânã la 9 ore şi, respectiv, de cel puţin 45 de minute dacã timpul
total de lucru depãşeşte 9 ore. Pauzele pot fi împãrţite în perioade de minimum 15 minute
fiecare
 
 
 Consulta si codul muncii !

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Oldtrucker, in contractul meu de munca era stipulat faptul ca orele de munca vor fi asezate in mod inegal. Daca in contractul tau de munca este prevazut ca ai 8 ore de munca pe zi, atunci ai tot dreptul ca atunci cand ai facut 8 ore de munca sa iti inchizi programul. Este prostia angajatorului si nu va putea sa-ti spuna nimic. Daca programul tau de munca prevede doar 40 de ore de munca si mai ales daca poti dovedi ca nu ti-au fost platit niciodata orele suplimentare, poti inceta munca cand ai terminat cele 40 de ore pe saptamana respectiva. Crede-ma ca am citit codul muncii, iar legat de aceasta problema codul muncii spune asa:

 

 

Art. 116 [programul inegal de lucru]

(2) Programul de lucru inegal poate funcţiona numai dacă este specificat expres în contractul individual de muncă.

 

Din cauza acestei prevederi pot spune chiar mai mult: daca in contractul de munca nu este specificat clar ca timpul de lucru poate fi asezat in mod inegal, poti considera in fiecare zi ca muncesti 8 ore incepand de la aceeasi ora, pentru ca ar trebui sa ai un program fix, stabilit anticipat. Daca in acest interval compania nu iti da de munca, dar tu esti prezent la munca, este strict problema companiei ca tu ai stat si doar ai fumat toata ziua. Teoria asta se bazeaza si pe obligatia companiilor de a-ti aduce la cunostinta modul cum iti este organizat timpul de munca si sa fie afisat la sediul firmei conform art 117 din Codul Muncii:

 

 

Art. 117 [informarea salariatilor cu privire la programul de munca]

Programul de muncă şi modul de repartizare a acestuia pe zile sunt aduse la cunoştinţă salariaţilor şi sunt afişate la sediul angajatorului.

 

Mai departe ai luat un copy paste din lege si nu ai explicat nimic, ce nelamurire ai, sau daca ceva din ceea ce am explicat eu vine in contradictie cu ce mi-ai citat tu din legislatie. Ai subliniat cu albastru un alineat, dar care nu vine cu nimic in contradictie fata de ce am explicat eu. Stiu ca ce am postat este deja foarte lung si de asta nu am intrat si in alte detalii. Am explicat strict ce se intampla cu cele 13-15 ore si voi mai veni cu alte completari pe parcurs.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Nu inteleg ce nu ti-e clar! Citatul care l-am postat mai sus ,face parte din legea care limiteaza timpul maximum al orelor suplimentare ce se pot lucra de catre soferi.

Adevarat ca 561 in subsidiar iti permite sa lucrezi pana la 15 ore per zi ,insa codul muncii si alte legi si hotariri , limiteaza quanntumul orelor suplimentare. Prin ore suplimentare intelegandu-se toata activitatea de peste 8 ote/zi recte40 ore /saptamana.

Nu mai dau citate. Citeste codul muncii si hotaririle problemei in cauza.

Mai ales ca te vad sindicalist convins!

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Oldtrucker, daca ai fi citit prima mea postare ai fi vazut ca tocmai asta am explicat: faptul ca 561 nu functioneaza de unul singur si ca trebuie sa se respecte si directiva. Am dat exeplu prin care se vede clar ca 561 permite sa mergi o gramada, doar ca esti limitat de directiva. Deasemenea am zis ca expunerea mea se bazeaza doar pe cele doua legi. Mai departe trebuie luate in considerare codul muncii si altele.

 

Pentru a da alte cateva exemple:

  1. 12 ore de munca pe zi se pot face numai in urma unor negocieri colective. Dupa 12 ore de munca este obligatorie o pauza de 24 de ore.
  2. Munca suplimentara nu poate fi efectuata fara acordul salariatului - aici fiecare trebuie sa verifice ce a semnat in contract.

Cine doreste sa poarte o discutie aici o poate face. Cine nu, nu este obligat. Cu siguranta si eu mai am multe de invatat si o putem face impreuna. Fara a specifica o lege, un paragraf de citit sau orice altceva similar, este inutil sa ma trimiti sa citesc pentru ca poate nu am aflat pana acum ce. Daca stii ceva, impartaseste-ti cunostintele, pentru ca de asta suntem pe forumul asta.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Postare si link sters.

 

Motiv: 1. pentru a mentine o regula universal valabila in cadrul forumului in ceea ce priveste publicitatea. Chiar daca cel care a postat nu a avut intentia de a face publicitate, link-ul fiind spre un produs care trebuie cumparat, poate fi interpretat ca publicitate.

 

2. cine doreste informatii despre interpretarea legilor si e dispus chiar sa plateasca pentru ele, poate folosi Google sa caute aceste informatii. Sunt convins ca va gasi ce-i trebuie.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum


  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×

Important Information

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.