Comunitatea soferilor profesionisti Sari la conținut

Din culisele proiectarii noului Volvo FH16 700


CALIN

Postări Recomandate

  • Administrators

     Dupa aproape trei ani de dezvoltare, este gata de prezentare – Volvo FH16 de 700 CP. Echipa din spatele motorului D16 a facut fata provocarii – a reusit sa îmbine puterea ridicata cu emisiile reduse de noxe, fara a creste consumul de combustibil.

  Noul autocamion este un Volvo FH16 echipat cu un motor de 16 litri care dezvolta 700 CP, ce respecta normele antipoluare Euro 5. Este un lant cinematic proiectat pentru a face fata celor mai dificile activitati de transport de pe pietele din lumea întreaga.

„Ni s-a cerut sa dezvoltam un motor mai puternic, care sa respecte însa normele viitoare în materie de emisii poluante, dar fara a compromite consumul de combustibil sau alti parametri de performanta”, relateaza Henrik Lindeberg, manager sef de proiect pentru noul motor D16. „Am reusit sa dezvoltam un motor pentru clientii care au nevoie de ceva într-adevar puternic sau care au nevoie de marje de siguranta pentru a înfrunta cele mai dificile provocari pe care le poate presupune un mediu de lucru extrem de solicitant”.

Noul motor este construit pornind de la cel de 660 CP, disponibil pe modelul FH16 lansat pe piata de numai doi ani. Una dintre problemele majore, care trebuia rezolvata de catre echipa de proiect, a fost echilibrul optim între reducerea emisiilor si consumul de combustibil. La temperaturi mari de ardere, rezultatul este o eficienta sporita a combustibilului, însa partea negativa sunt emisiile sporite de NOx (oxizi de azot).

„De aceea, o mare parte a muncii noastre s-a concentrat pe gasirea unor solutii tehnice si îmbunatatiri pentru reducerea consumului de combustibil”, spune Henrik Lindeberg.

Noile norme Euro 5 cu privire la emisiile de noxe vor intra în vigoare la 1 octombrie 2009. Cele mai severe standarde se concentreaza în principal pe emisiile de oxizi de azot (NOx), care au fost deja reduse cu 30 de procente la trecerea de la Euro 3 la Euro 4. Acum, cu noile norme Euro 5, emisiile de NOx se reduc cu înca 40 de procente.

Lucrul la noul motor a fost îngreunat si de faptul ca nu toate aspectele cu privire la noile standarde Euro 5 fusesera finalizate la demararea proiectului. Nivelul emisiilor fusese stabilit, dar cerintele cu privire la sistemul de diagnoza de la bord, de exemplu cât de mult se poate conduce dupa ce se descopera o defectiune care afecteaza nivelul emisiilor, nu fusesera analizate complet sau agreate. Cu toate acestea, exista o presiune destul de mare pentru a finaliza la timp testele.

Nivelurile de particule si de NOx sunt acum atât de mici, încât Henrik Lindeberg se întreaba daca pe viitor va mai avea sens sa depuna eforturi în încercarea de a atinge alte reduceri suplimentare, deoarece orice câstig în acest sens va aduce cu sine si un impact negativ asupra mediului.

„Consider ca va trebui sa ne concentram în principal pe consumul total de combustibil, ceea ce va duce la reducerea emisiilor, si pe combustibilii alternativi. Volvo a demarat deja proiecte de dezvoltare care sa vina în întâmpinarea viitoarelor solicitari din partea clientilor sau forurilor legislative. Si acest lucru va conduce, bineînteles, si la noi solutii tehnice. tinând cont de toate acesta, nu cred ca vor fi multi clienti care sa aiba nevoie de si mai multa putere”.

Grupul de lucru pentru acest proiect a fost format dintr-o echipa de sapte sau opt persoane, care au lucrat împreuna timp de aproape trei ani. Pe lânga acestia, alte circa 20 de persoane au sprijinit permanent proiectul. Procesul de dezvoltare a demarat acum trei ani, cu studii conceptuale. Ce materiale erau necesare? Sisteme electronice, software? Cum urma sa fie integrat motorul în ansamblu?

Henrik Ask este managerul de proiect responsabil de tehnologie pentru motorul D16.

„Am facut evaluari si am creat un meniu cu ceea ce aveam nevoie pentru a obtine cele mai bune performante si cea mai buna calitate posibila. Dupa aceea, am testat diferite solutii pentru a vedea care dintre tehnologii se potriveau cel mai bine dorintelor si nevoilor noastre”, îsi aminteste Henrik Ask.

Date: SCR transforma gazele de esapament în apa – iata cum functioneaz?

Ne spune ca noul motor perfectioneaza sistemul SCR – reducere catalitica selectiva – tehnologie de tratare a gazelor de esapament introdusa pe motorul Euro 4 pentru a creste eficienta utilizarii combustibilului. Sistemul de lubrifiere dispune de un termostat nou, care asigura un nivel optim al temperaturii uleiului, lucru care reduce pierderile cauzate de frecare si consumul de combustibil. Un nou tip de piston si de ulei de motor ajuta, de asemenea, la reducerea consumului de combustibil.

„Am continuat sa dezvoltam si frâna pe evacuare EPG – o frâna auxiliara care reduce solicitarea frânei de serviciu. Datorita controlului electronic, am reusit sa eliminam o serie de piese mobile. Acest lucru permite cresterea fiabilitatii, reducerea greutatii si un control mai bun”, spune Henrik Ask.

Dupa aproape un an si jumatate de dezvoltare, s-a realizat conceptul final, iar echipa a început sa dezvolte detaliile. Inginerii au creat prototipuri care au fost mai întâi testate îndelung în conditii de laborator, înainte de a fi montate pe vehiculele de test, pentru primele teste în conditii de lucru.

Au urmat apoi teste dificile realizate de catre clienti pentru a ne asigura ca autocamionul finit este fiabil si rezistent, ca sunt respectate standardele exigente cu privire la putere si emisii de noxe.

      „De exemplu, în Australia efectuam teste rutiere cu autotrenuri. Autocamioane cu sarcini maxime în combinatie de 100-150 tone, care parcurg distante mari pe calduri extreme, pe drumuri dificile si cu distante de 500-600 de kilometri între statiile de alimentare. Acestia sunt clienti deosebit de importanti, care ne-au oferit un feedback constructiv”, spune Henrik Ask.

Alte teste extreme includ transportul de cherestea pe distante lungi, în nordul Suediei, teste în Sierra Nevada, Spania si în muntii din Colorado, SUA. Aici autocamioanele au fost expuse unor conditii extreme, pe vreme foarte rece si la altitudini de pâna la 3.600 de metri. De asemenea, autocamioanele au fost testate de catre clienti si s-au obtinut rezultate pozitive. Clientii au testat noile autocamioane, fara sa li se spuna care sunt diferentele fata de modelul anterior.

„Feedback-ul lor, alaturi de testele rutiere, au fost pozitive. Aceste raspunsuri au însemnat verificarea finala a faptului ca echipa de proiect crease motorul si autocamionul dorit. Iar rezultatul este dovada faptului ca proiectul, si Volvo în ansamblu, au reusit sa satisfaca asteptarile clientilor ?i cerintele stricte cu privire la emisii, prevazute de normele Euro 5, fara a creste consumul de combustibil.

„În noul FH16, clientii care desfasoara activitati de transport de mare tonaj si pe distante lungi vor regasi o combinatie fara precedent între putere si consum redus de combustibil. Autocamionul este atât de puternic, încât nu-i poate dezamagi în nicio situatie”, spune Henrik Ask.

Sursa:  volvo.com

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.