Jump to content

Sindicatele si ajutorul lor


Mit

Recommended Posts

  • Members

Salutari tuturor.

Cu totii stim ca in Romania daca ne cerem drepturile de multe ori este inutil, fiind ca un strigat de ajutor intr-o padure pustie, strigat pe care oricum nu-l aude nimeni. De aici apare nevoiea sa ne adunam si sa strigam impreuna, iar acest lucru este posibil cu ajutorul sindicatelor. Totusi, sindicatele romanesti au sau intampina si ele cateva probleme:

  1. unele sunt corupte;
  2. daca conducerea este cinstita si incearca sa faca ceva, se lovesc de aceeasi problema prezentata mai sus, cea a strigatului de ajutor inutil, strigat anulat uneori de coruptia institutiilor romanesti;
  3. din cauza coruptiei raspandite in diverse parti soferii nu stiu in cine sa mai aiba incredere si in cine nu, ceea ce duce la dezamagire si considerarea oricarei cai de aparare ca fiind inutila, inclusiv cea a sindicatului;
  4. lipsa cunostintelor legate de cum poate un sindicat sa-i ajute si de ce trebuie sa adere;
  5. problema faptului ca multi dintre romani sunt angajati in tari ca Slovacia, Polonia, Estonia, Ungaria etc, ceea ce face si mai dificila apararea drepturilor lor si gasirea de solutii;
  6. nepasarea soferilor.

Toate astea m-au facut sa caut ajutor in Europa (in primul rand pentru a evita coruptia si indiferenta din Romania) si de ceva timp incerc sa construiesc o relatie cu Federatia Europeana a Sindicatelor din Transporturi: ETF.

Avem nevoie sa fim reprezentati in Europa in primul rand pentru ca munca noastra este una internationala de multe ori, iar Uniunea Europeana este cea care poate impune legile la nivel international, legi pe care va trebui sa le respecte si statul roman si oricare altul. Dar pentru a avea sprijinul Europei avem nevoi sa trimitem un semnal, iar pentru asta trebuie sa ne afiliem cat mai multi in sindicate care sa ne poata ajuta, preferabil cat mai putine si mai mari pentru a avea o forta. Avem nevoie de contracte colective de munca negociate, contracte negociate de experti care ne cunosc drepturile, necesitatile si problemele pe care le intalnim. Avem nevoie de contracte colective pe baza carora sa fim platiti conform muncii si calificarilor pe care le avem, nu doar pe baza legilor care prevad salariul minim pe economie. Avem nevoie de cineva care sa ne poata apara atunci cand companiile se pricep doar sa taie din banii nostri pentru ca nu sunt capabile sa faca o concurenta loiala celorlalte companii.

Am cerut deschiderea unei sectiuni, in cadrul forumului, denumita "Sindicate" din mai multe motive:

  1. Pentru a discuta si intelege beneficiile inscrierii intr-un sindicat
  2. Pentru a discuta si intelege ce drepturi avem
  3. Pentru a discuta si intelege care sunt problemele majore si cele generale intalnite de soferi
  4. Pentru a afla stiri legate de ceea ce se mai intampla in Europa si ce se mai pregateste
  5. Pentru ca as vrea in cadrul acestei sectiuni sindicatele, dar mai ales ETF, sa gaseasca un suport prin care pot mentine legatura cu soferii, sa poata pune intrebari, sa afle care ne sunt doleantele etc.
  6. Pentru ca aici as vrea sa venim cu idei si propuneri concrete despre ceea ce am avea nevoie
  7. Pentru ca aici vreau sa adresam intrebari, uneori incomode, atat autoritatilor romane, dar si celor europene (punct adaugat in 15/01/2015, 9:20 PM)

Voi face o precizare de la bun inceput: scopul sectiunii "Sindicate" este de a discuta despre o meserie, cea de a fi sofer si in nici un caz despre a discuta cum sa devenim turisti. Aici ma refer la cei care fac afirmatii de genul: "ma plimb prin Europa si sunt platit". Interesul nostru este sa fim platiti corespunzator atunci cand ne aflam la munca, pentru a ne permite mai apoi adevaratele vacante cu toata familia sau prietenii.

Va urez tuturor la multi ani si sa speram ca vom reusi sa aducem schimbari spre bine in aceasta meserie.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ar fi timpul sa deschidem ochii.

In ziua de azi soferii alearga dupa cat mai multi km. A ajuns un fel de salut in meseria asta. Te intalnesti cu cineva si primul lucru pe care-l zici, in loc de salut, este: "Cati km ai facut?".

Alergati dupa frunze-n vant. O companie stie intotdeauna cam cati km face un camion in conditiile de munca pe care le are. Din acest motiv nu veti ajunge niciodata sa castigati mai mult. Spre exemplu, daca o companie are putine descarcari si timpi de asteptare mici, camionul inseamna ca va reusi sa ruleze mai mult timp, si va face un calcul simplu. Vreau sa dau soferului 1200 euro, camionul face cam 14000 km pe luna. 1200/14000=0,85 centi/km. O companie care stie ca face multe descarcari, incarcari si are timpi de munca pierduti, va sti ca face doar 10000 km/luna. 1200 euro/10000km=0.12 centi/km.

Concluzia este ca o companie va da aceeasi bani dupa cum pofteste.

Trebuie sa aflati ca aveti drepturi si ca aceste drepturi pot fi obtinute. O companie nu are dreptul sa ofere mai putini bani decat minimul prevazut de legile nationale si internationale. O companie nu are dreptul sa va faca sa lucrati mai mult decat orele maxime prevazute de legislatiile nationale si internationale. O companie nu poate deveni proprietarul vietilor voastre. Am sa fac o scurta enumerare a drepturilor minime de care am aflat cel putin pana acum si de care cred ca soferii ar trebui sa beneficieze.

  1. Salariul minim pe economie care in momentul de fata este 975 lei brut si in mana arpoximativ 724 lei
  2. In cazul deplasarilor in strainatate 35 euro/zi ca diurna sau 13 ron in tara.
  3. Plata orelor de munca suplimentare cu un spor de 75% sau zile libere platite pentru a compensa orele suplimentare.
  4. Plata orelor de noapte cu un spor de 25%
  5. Plata unui spor pentru munca in weekend, chiar daca veti beneficia de zilele libere saptamanale dar in timpul saptamanii. Sindicatul poate negocia cat anume si conditiile in care se accepta acest lucru.
  6. HG. 1860/2006, Art. 28 În situaţia în care personalul aflat în delegare nu se cazează în condiţiile prevăzute la art. 26, cheltuielile de cazare se compensează prin plata, pentru fiecare noapte, a sumei de 30 lei.
  7. soferul ar trebui sa beneficieze de clauza de mobilitate sau de drepturile prevazute in cazul delegarii sau detasarii (aici un sindicat poate fi de mare ajutor pentru a stabili situatia ficaruia). Aceste clauze pot aduce sporuri atat la salariile actuale, dar si sporuri pe care le veti resimti mai tarziu cand veti lua o pensie corespunzatoare, comparativ cu o pensie de subzistenta. Evitarea acestora nu va aduc in nici un caz bani mai multi in mana ci sunteti inselati, iar companiile incaseaza banii.
  8. Programul de lucru inegal poate funcţiona numai dacă este specificat expres în contractul individual de muncă. Poate fi negociat de sindicat cu tot cu sporul de care salariatul ar trebui sa beneficieze.
  9. O companie inainte de a va opri din bani are obligativitatea organizarii unei anchete. Cu voi termina repede discutia, dar nu la fel se intampla in cazul in care este un sindicat implicat.
  10. Mai sunt si altele pe care le puteti afla dupa afilierea la un sindicat in functie de situatia fiecaruia (in special cei care lucreaza in afara tarii)

Un calcul simplu (pentru deplasarile in strainatate) ne face sa ajungem la o remuneratie minima (salar minim + diurna) de aproximativ 1218 euro intr-o luna de 30 zile, 1253 euro pentru 31 zile. Unde sunt toate celelalte beneficii? Reusiti sa negociati singuri macar beneficiile descrise mai sus? Cu totul altfel s-ar pune problema daca ar veni reprezentatii unui sindicat sa negocieze contractul colectiv, adica un contract care sa se aplice intregii companii, indiferent ca vine un angajat nou sau nu. In fata sindicatului, un angajator nu va putea refuza aplicarea unei prevederi legale.

Tot la sindicat se poate apela atunci cand prevederile descrise mai sus, cat si altele, sunt incalcate, iar asta pentru o contributie de 10 lei pe luna. Cat v-ar costa avocatii? Cati bani pierdeti prin faptul ca anu aveti un sindicat care sa va reprezinte? Cati bani vi se taie lunar pentru motorina, pentru avarii inchipuite ale marfurilor, cati bani pierdeti pentru ca nu va sunt platite bonusurile prevazute deja de lege? Vorbim de zeci si sute de euro pe care ii pierdeti lunar, dar nu aveti 10 lei pentru a va apara drepturile?

Cati bani pierdeti in zilele cand stati acasa dupa ce ati renuntat la un loc de munca si pana cand va gasiti un altul? Iar asta dupa ce deja ati fost inselati si furati de niste bani care vi se cuveneau? N-ar fi mai simplu si mai ieftin cu un sindicat?

Un sindicat poate negocia un contract colectiv obligatoriu si la nivel de tara, iar ETF poate solicita ceva similar la nivel european, adica niste prevederi minime obligatorii, specifice meseriei pe care o avem. Avem nevoie de aceste interventii pentru ca in momentul de fata sunt mult prea multe lacune in legislatie, iar noi ca soferi ne-am transformat mult prea mult intr-un fel de sclavi. Sindicatul poate lupta pentru drepturile noastre, dar are nevoie de noi sa ne afiliem. Sindicatul suntem noi, cei afiliati.

V-am descris deja ca SLT va poate reprezenta si la nivel european prin intermediul federatiei sindicatelor europene din transporturi,ETF, fie ca sunteti angajati in tara sau in strainatate, fie ca lucrati in tara sau in strinatate. De aici puteti descarca adeziunea la SLT pe care trebuie sa o printati, sa o completati inclusiv cu semnatura de mana si pe care o puteti trimite la e-mail-ul din stanga jos a adeziunii.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Cred ca va trebui sa dau cateva explicatii pentru a nu fi inteles gresit.

Am vorbit despre un anumit sindicat si anume SLT. Trebuie sa spun ca ideea acestei sectiuni nu este de a promova un anume sindicat, iar restul nu au voie. Ideea acestei sectiuni este de a intelege ca avem nevoie de sindicate. Va puteti inscrie in oricare doriti, in sindicatul care va inspira incredere. Poate ca aveti incredere pentru ca ati stat fata in fata cu liderii acelui sindicat, poate ca ati vazut rezultatele unor actiuni ale sindicatului in care vreti sa va inscrieti etc. Nu conteaza motivul cu care v-a fost castigata increderea, ideea este sa faceti ceva si anume sa va inscrieti.

Pe acest forum se vorbea deja despre un alt sindicat, SNCA. Nu-i contest deloc calitatile, dar pentru ca eu sunt angajat in alta tara a trebuit sa caut un sindicat care ma poate reprezenta si acolo. Din acest motiv m-am inscris in SLT. Normal ca voi vorbi despre acesta din urma si am sa aduc la cunostinta avantajele care m-au facut sa-l aleg cat si diverse stiri pe care le voi afla de la ei. Liderii sau membrii altor sindicate sunt liberi sa-si expuna parerile si sa participe la discutii.

Chiar daca vor fi mai multe sindicate, cu totii avem un singur scop: sa facem ceva pentru meseria noastra, cea de sofer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Members

Un sindicat care poate actiona in toata Europa nu poate fi, de asta este nevoie de o federatie. Fiind inscris intr-un sindicat afiliat la Federatia Europeana, practic esti membru al federatiei si poti fi reprezentat in toata Europa. Am pus deja pe forum cazul pe care l-au publicat cei de la federatie, caz in care angajatii din Ungaria au fost ajutati in Olanda si au castigat. Cazul se gaseste la pagina de aici.

 

Mai multe informatii despre SLT gasesti in pagina lor http://sindicattir.blogspot.ro .

Link to comment
Share on other sites

  • Members

 Nu vreau sa fiu mai catolic decat papa , da nu-mi suna bine formula ! Ori un sindicat al soferilor ori ....in hora cu patronii , dispecerii, controlorii de trafic si ce alte profesii or mai fi .....   Acum depinde ce ce vrea fiecare !

 

   

DESPRE SLT

Sindicatul Lucrătorilor din Transport (SLT) este o organizaţie sindicală românească ce reuneşte angajaţi din sectorul transportului de marfă, şoferi internaţionali şi alte categorii de angajaţi din sector.
SLT este afiliat naţional la federaţia ATU România şi, prin intermediul ATU, este aflliat internaţional la Federaţia Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), precum şi la ITF, Federaţia lnternaţională a Lucrătorilor din Transporturi. ATU România reprezintă interesele a peste 10 000 de membri sindicali din transport şi servicii publice de la nivel naţional (metrou, transport public urban, funcţionari publici din domeniul utilităţilor de la nivelul administraţiei locale şi naţionale). Obiectivul său principal este să depună toate eforturile pentru a proteja şi a promova drepturile de muncă, socíale şi economice, precum şi interesele membrilor săi. Prin ETF şi ATU România, SLT este acum parte a unei cooperative sindicale compuse din 6 sindicate din Belgia, Bulgaria, Danemarca şi Olanda, care au ca obiectiv furnizarea de asistenţă către soferii de tir care lucrează pe termen lung sau scurt într-una din ţările menţionate mai sus. Sindicatul SLT a fost creat la iniţiativa soferilor de tir români care lucrează pe piaţa internă sau piaţa unică a Uniunii Europene şi de asemenea, a altor categorii de angajati din sectorul transporturilor rutiere. SLT a fost creat pentru a răspunde următoarelor nevoi:
- o reprezentare mai bună a membrilor săi în raport cu angajatorii din România sau cu firmele de transport rutier internaţional din străinătate, care operează în România prin intermediul sucursalelor;
- să se beneficieze de acces la informaţii cu privire la legislaţia socială şi de muncă din UE, aplicabilă situaţiei oferilor de tir;
- să se beneficieze de acces la informaţii privitoare la legislaţia din domeniul transportului rutier şi la modul în care acestea sunt implementate în alte state membre UE;
- să se elimine - prin intermediul negocierilor sau prin acţiune în instanţă - discriminările
de orice tip (discriminări salariale, condiţii de muncă discriminatorii etc).
 
   
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Orice sindicat trebuie sa se bazeze pe ''sindicalisti''..ori apare din nou problema..noi vrem drepturi..dar sa lupte altii pentru noi

Mit cred ca incearca sa sensibilizeze marea masa de soferi...amorfa in opinia mea in acest moment

Nu conteaza spre ce sindicat vrem sa ne indreptam in prima faza...ideal ar fi sa fie unul numai cu soferi  dar ..eu cred ca pe linga soferi merg si mecanici,dispeceri faz-isti...Datorita faptului ca multi sunt pe comunitate este bine sa ai si legaturi cu un sindicat european cit de cit puternic..

Stiu ca se incearca construirea unui sindicat format din soferi si pe acest forum..chiar era odata un baner..nu stiu cum au decurs lucrurile si cit de mult sa mers mai departe..Asa ca ''buba'' e tot la noi...putem incepe cu N-.. sindicate si apoi sa ne restringem spre unul singur..important e sa participam..

Am respect pentru amindoi,de aceea cred ca o discutie..chiar daca uneori e contradictorie duce la un lucru bun O:-)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Chiar azi am discutat cu cei de la SLT si mi-au zis ca se axeaza pe soferii profesionisti de transport international pentru ca de aici le vin cele mai multe probleme si pe asta se specializeaza.

Cico a observat foarte bine: nu ma intereseaza sa intrati neaparat in SLT ci sa va dati seama ca aveti drepturi si sa luati atitudine. Eu i-am ales pe cei de la SLT pentru ca dupa ce am cautat si am studiat mai multe variante am considerat ca ei ma pot reprezenta cel mai bine si v-am spus de ce. Daca voua nu va plac cei de la SLT pentru ca au pus virgula gresit in textul de pe site-ul lor nu am nici o problema, dar inscrieti-va undeva, luptati pentru voi, pentru banii vostri.

Faptul ca solutia voastra actuala este doar de a schimba firma, este o favoare pe care o faceti companiilor. Le lasati banii vostri si mergeti la altii care va vor fura la randul lor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.