Comunitatea soferilor profesionisti Sari la conținut

Ce acceptam si nu acceptam la semnarea CIM


ROUMAN

Postări Recomandate

  • Members
        Buna ziua.

        Asa cum reiese din titlu, deschid acest topic in ideia de a ma lamuri pe mine, incepator, cat si pe colegii ce sunt in cautare de angajator si avem multe semne de intrebare privind CIM (contract indivuala de munca) dar mai ales ceea ce trebuie si ce nu trebuie sa acceptam la semnarea acestuia, cat si a ceea ce trebuie sa impunem si sa aducem la cunostinta angajatorului ca trebuie stipulat in contract.

        O sa spuneti ca "I-a si citeste codu' muncii si ai sa stii" dar totusi chiar si daca stim codu' munci cat si celelalte regulamente in vigoare, un slarlatan de patron , fiind pregatit in orice moment sa impuna propriile reguli prin fel si fel de chichite stiute doar de el, poate sa te faca sa semnezi "hartoage" ce poate spune initial ca nu au valoare juridica, ca semnatura e pentru asi aduce aminte de tine cand esti pe traseu s.m.d. Hartogaraie ce la un eventual proces il v-a scoate curat ca lacrima pe patron iar pe noi ne v-a aduce la sapa de lemn, obligandu-ne sa platim despagubiri ce le-am acceptat de buna voie.

        Deci ce este normal ca un angajator sa treaca in contractul de munca si ce este ilegal si ce putem cere noi, ca viitor angajat sa fie stipulat? Personal ma gandesc la: 

   - salariul pe tara.

   - trecerea diurnei, plata orelor de noapte si/sau suplimentare, zilele de weekend si sarbatorile legale.

   - consumul de combustibil, ceea ce este ilegal,

   - perioada minima si maxima petrecuta pe comunitate.

   - modul prin care angajatul este dus catre camion si adus la baza. etc.

  *  Doresc ca aici sa discutam la subiect si predicat si sa ne ajutam reciproc, astfel incat sa nu ajungem intr-un eventual conflict juridic cu angajatorul si sa aflam cu stupoare ca am acceptat sa lucram pe degeaba, asa cum multe ne sunt exemplele in ziua de astazi.

      Multumesc de rabdarea si binevointa de a citi si raspunde acestui topic.

      Drumuri bune.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Moderators

In primul rind cititi contractul..inainte de a semna...indiferent ce ar spune angajatorul prin asta tu iti dovedesti profesionalismul

Daca contractul este intr-o alta limba atunci trebuie sa fie bilingv..in limba tarii respective si in romana...sau in momentul semnarii sa fie prezent un translator care sa traduca ce scrie acolo in romana si sa se autentifice in scris pe contract

Contractul contine obligatii de ambele parti..nu numai dinspre sofer..si drepturi..

Primul punct se referea la cele doua parti care semneaza contractul....se continua cu obiectul contractului.... apoi durata contractului...

Aceasta poate fi nedeterminata..[si atunci esti dat afara doar cind gresesti ceva sau vrei tu sa pleci ] sau determinata [si atunci se trece perioada pe care e facut contractul ] .Urmeaza de obicei locul de munca si felul muncii pe care o vei face [in RO exista un cod al meseriilor deci iti va trece un cod ]

Vine partea interesanta...Atributiile postului...[care se trec de obicei la anexa ca sunt prea multe]..posibil si criterii de evaluare..

Urmeaza conditiile de munca...durata muncii...[aici mare atentie ]..concediul...si salariul oferit..aici se trece brutul..in plus altele..gen indemnizatii,sporuri,,etc..Tot aici ar trebui sa iti apara data la care se plateste salariul si orele suplimentare [adica cum si in ce fel se platesc]

Posibil sa apara si alte clauze..se specifica care sunt..

Urmeaza iar ceva interesant..drepturile si obligatiile partilor..deci nu numai al uneia....respectiv soferul..ci si firma...

Dispozitii finale si pe urma posibil sa zica si despre conflictele care pot aparea se rezolva la..[si spune unde ]

Se fac in 3 exemplare..unul la tine...unu la firma si unul la ITM

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Moderators
  • Moderators
[...]...si salariul oferit..aici se trece brutul..in plus altele..gen indemnizatii,sporuri,,etc..[...]

Pe C.I.M. se trece salariul de încadrare!!! (numit și salariul de bază).

Salariul de încadrare + sporuri prevăzute de lege (atât cu caracter permanent cât și fără) + prime = salariu brut;

Salariu brut - impozitele prevăzute de lege = salariu net (bani în mână);

Indemnizația de deplasare (adică diurna) și eventualele bonusuri oferite (cele legate de activitatea angajatului) nu sunt venituri salariale. Faptul că sunt, sau nu, menționate în contract (direct, sau prin act adițional) nu face nici o diferență, sunt venituri garantate prin lege. Dacă vrei, poți să scrii cu mâna ta că renunți la diurnă și angajatorul tot este obligat să ți-o plătească.

Și se întocmește în doar 2 exemplare (fizic mă refer, pe hârtie). Către I.T.M. se transmite varianta electronică printr-o aplicație specifică.

 

Oricum, ideea de bază este că atât drepturile cât și obligațiile părților implicate (angajat și angajator) sunt reglementate pe o arie destul de largă de situații, mai mult sau mai puțin specifice meseriei noastre, și indiferent ce printează anagajatorul și tu semnezi, legea rămâne lege. El poate să scrie pe fișa postului că tu trebuie să încarci și să descarci de exemplu, și tu semnezi... este fix egal cu 0 (zero). Atâta timp cât legea impune ca angajatul să fie calificat pentru activitatea desfășurată și tu nu deții nici o hârtie că ești apt să manevrezi transpaletul electric, orice altceva este ilegal. Tu îi spui că nu ești calificat pentru munca aia, el va încerca să te oblige/amenințe că ai fost de acord când ai semnat și bla, bla... și apare conflictul de muncă... Pe care-l rezolvă legea, cum am spus, fără să se țină cont de ce a-ți scris/semnat voi anterior.

Deci totul se rezumă la CUNOAȘTEREA DREPTURILOR ȘI OBLIGAȚIILOR.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Moderators

Salariul de bază reprezintă partea fixă a salariului, în funcţie de care se calculează celelalte drepturi ale salariaţilor (ex. sporuri, indemnizaţia de conducere, salariul de merit).

 

 

aici un link care detaliaza acest aspect....

 

https://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CD4QFjAFahUKEwjl0Zntuc_HAhVFvhQKHSAeCcc&url=http%3A%2F%2Fwww.inspectiamuncii.ro%2Fghid%2Fcontinut%2F4.htm&ei=FkHiVeXuEcX8UqC8pLgM&usg=AFQjCNEKiKO41_pBBSc0_YR8n2Q-BI6dhw

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

.

 

Indemnizația de deplasare (adică diurna) și eventualele bonusuri oferite (cele legate de activitatea angajatului) nu sunt venituri salariale. Faptul că sunt, sau nu, menționate în contract (direct, sau prin act adițional) nu face nici o diferență, sunt venituri garantate prin lege. Dacă vrei, poți să scrii cu mâna ta că renunți la diurnă și angajatorul tot este obligat să ți-o plătească.

 

 

corect, insa cum legea indica doar min-max neimpozabil, e bine sa fie  notata undeva suma zilnica, ca sa nu ai surprize. Sunt fel si fel de oameni...

 

Editat de vulcan
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Moderators

corect, insa cum legea indica doar min-max neimpozabil, e bine sa fie  notata undeva suma zilnica, ca sa nu ai surprize. Sunt fel si fel de oameni...

Sigur că se notează... pe ordinul de deplasare (și pe dispoziția de plată atunci când se achită în avans). Iar cuantumul rămâne neschimbat pe întreaga perioadă a deplasării. Neschimbat și același pentru TOATE zilele (aviz celor care dau/încasează diurnă numai pentru anumite zile, sau diferențiat zi de lucru/weekend). Tot legea zice și chestiile astea...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.