Comunitatea soferilor profesionisti Sari la conținut

Carosabil cu zapada/polei/apa/macadam....ce frana folositi?


MANV10

Postări Recomandate

  • Members

O intamplare avuta in perioada iernii cand au inchis drumurile:

Trebuia sa alimentez cu faina fabrica de paine de la Braila, iar ruta cu Sendreni, Baldovinesti era chiar dificila, si desi aveam o foaie pentru situatiile de urgenta semnata si aprobata de Consiliul Judetului, eu am ales sa ma duc pe dig-ul care desparte jud. Galati de Braila. acolo fiind limitarea de 3.5 tone. Mentionez ca eram cu Iveco eurocargo (septica), la dus incarcat masina s-a comportat exceptional, avand greutate musca practic din zapada si bineinteles ca la inceputul dig-ului masina de politie/jandarmi etc m-au oprit iar eu nu le-am prezentat nimic altceva decat acea foaie si le-am spus ca in mod normal nu as circula cu tonajul pe care il am prin zona respectiva dar nu putem lasa jud Braila fara paine. ::)

Conteaza foarte mult tonul, felul in care o spui astfel incat sa il sensibilizezi la maxim pe agent. Repet, eu chiar si cu acea foaie trebuia sa alerg ruta cu Baldovinesti, dar am zis NU. Bun si cum spuneam ...la dus totul in regula, faptul ca masina statea si imi asculta comenzile pe care i le dadeam, dar la intoarcere am intampinat probleme serioase gen, o rampa pe unde a trecut cica lama, dupa multe incercari am atins si varful de rampa si acolo a inceput adrenalina, fiind gol, cantaream 4.5 tone aproximativ si nu mai aveam aceiasi aderenta pe zapada si a inceput nenea umbralui sa faca drifturi, patinaj artistic cu camionul la orele 01:30 dimineata, cand toata lumea dormea si statea la caldurica. Pot spune ca nici in drum drept nu se purta diferit si fiind tractiune spate te fura in unele locuri.

Concluzia dupa experienta respectiva a fost ca mai tine si de sofer cum redreseaza utilajul cand acesta da semne de slabiciune. Factorul cel mai important ramane viteza, cu cat mai mica cu atat mai sigura, iar in cazul in care din nefericire esti aruncat in afara partii carosabile pagubele pot fi ceva mai mici..

Drumuri bune fara mazga!  :P

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...
  • Members

Sa ma scuzati daca fac of topic...ce este ala retarder s-ai intander?As putea cauta pe net si sunt sigur ca as gasi o gramada de explicatii,dar as vrea sa aflu de la profesionisti lucrul asta.Ce actioneaza el mai clar spus.Eu abea in Octombrie incep scoala de soferi pentru C-E,de asta sunt in ceata... :)

Drumuri bune baieti...!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

in primul rind trebe sa adaptezi viteza autovehicului pe care il conduci la conditile parti carosabile.cred ca dupa trebe sa gindesti cum sa-l opresti.oricum ritardarul se poate folosi si pe timp de ploaie.....sau polei.importanta sa nu fi gol sau cu putine tone si sa nu tragi toate treptele dintr-o data.sper sa nu gresesc.accept sfaturi. ;D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
  • Members

Eu ma refer la camioane :)

Am citit si eu toate comentariile dar din păcate ii dau dreptate colegului care zicea ca mulți sunt veterani pe site si începători in meserie mă așteptăm cel puțin la administratori si veterani sa zica din prima scurt si la obiect FRÂNA De INCETINIRE nu se folosește sub nici o forma pe drumuri cu aferentă scăzută excepție poate fi doar cea electromagnetica rară de fel si întâlnita la cutiile automate ea fiind o sugrumare a admisiei si încetarea treptata alimentării frână de INCETINIRE se folosește doar la coborarea pantelor lungi pentru evitarea supraincalzirii franei de servici ele se folosesc pe rând in nici un caz nu se sare peste treptele franei de INCETINIRE 1..3..5 doar1,2,3etc iar cu frână de motor e mai complicat nu e așa ușor pai dacă nu ai turatia care iti trebuie cum spunea un coleg pe aici cum iti accepta treapta cutia??? La manuale vb eu unul nu am reușit momentan pana nu a ajuns ea la turatia corespunzătoare si viteza...așa ca sper ca nu am greșit prea mult a fost o părere cum ați expus toți drumuri bune

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Ai dreptate dar nu îmi spune ca tu folosesti retarderul pe un drum unde poți avea aderenta foarte scauzuta Inmatr parte asta am vrut sa spun ca nu se poate folosii decât in condiții in care aderenta rotiilor care au tractiune este buna bine înțeles ca sunt o mie de cazuri si diferă de la un caz la altul noroc in toate

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

si tu ai dreptate dar cum ai spus si tu si eu difera.sint situati si situati.eu cred ca adaptarea vitezei la conditile de drum este cea mai buna frina.si atomat adaptind veicolul la partea carosabila eviti sa alegi oprirea autovehicului in situati limita.aici intervine si distanta fata de autovehiculul din fata si anticiparea anumitor obstacole care pot aparea pe pertea carosabila.viteza de deplasare si cunoasterea capacitati tale de a anticipa eventualele obstacole care pot aparea in timpul condusului au un factor important in asta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • Members

cel mai indicat pe drum alunecos este sa folosesti frana de serviciu. adica frana normala, aia de la pedala. fara sa bruschezi, cat mai delicat posibil si nu continuu. adica o calci, iar o lasi libera, iar o calci.... sau la coborarile pantelor mai lungi, este indicat sa folosesti o treapta inferioara si sa ajungi pana jos cu rabdare. nu trebuie sa o lasi la vale si cand vezi ca ai viteza prea mare sa actionezi retarderul sau intarderul, chiar si frana de motor. acestea franeaza capul tractor si risti sa il intorci la 90 de grade, mai ales daca esti si in viraj. parerea mea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
  • Members

  1. Cine are o documentatie a fabricantului unui autovehicul echipat cu retarder , sa expuna capitolul sau macar remarca , cum ca pe drum umed , acoperit cu zapada ori polei , se interzice folosirea retarderului ! ( Sunt curios sa vad asa ceva)

  2. Primele notiuni din materia ,,tehnica conducerii" pe timp nefavorabil si in conditii de iarna , referitoare la franare , fac referire la frana de motor !( Oricare ce a facut o scoala de soferi profesionisti , a invatat acest lucru)

  3. Retarderul actioneaza similar cu frana de motor!!! ( Numai ca trebuie folosit judicios)

  4. Franarea se face progresiv si fara a decupla transmisia in timpul franarii !( referitor la actionarea franei de serviciu)

  5. Folosirea combinata a tuturor sistemelor de franare este o normalitate in ceace prevede eficienta maxima urmarita  .

  7. De ce se recomanda  pe drumuri lunecoase folosirea franei de motor???

  8. Atunci cand exista incompatibilitate intre tragator si remorca ca forta de franare este de preferat ca frana remorcii sa fie mai mica ! ( Daca frana remorcii actioneaza innaintea tragatorului si mai cu seama mai mult pe o parte , derapajul remorcii este mult mai posibil)  /  De ce se fac teste de compatibilitate per ansamblu????

  9. Nu toate autovehiculele au frana separata pentru remorca !

  10. Frana separata pentru remorca are anumite plaje de folosinta !

  11. Franarea corecta se va face atunci cand se folosesc sistemele in mod corect si combinat , fara brutalitate , fara graba , si nu in ultimul rand corelata cu viteza de deplasare la conditiile de trafic si meteo!

  12. Nici un sistem montat pe autovehicul nu are un non sens ! Asa ca ....eu voi folosi retarderul pe orice timp , pe orice drum, totdeauna , combinat cu frana de serviciu si frana de motor care poate fi chiar de la simpla decelerare la folosirea treptelor imediat urmatoare mai mici, si nu inainte de a-mi adapta viteza la situatia drumului!

        Ca fapt divers , nu mi sa intamplat niciodata sa derapez la franare ! Am derapat cand , fie am intrerupt transmisia ( mai ales in viraj), fie cand am accelerat brusc , fie cand am vrut !

      Mai periculos mi se pare intarderul 8) !!!

   

   

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

se spune ca atunci cand cineva iti cere un sfat, il cere ca sa nu il urmeze sau ca sa aiba pe cine da vina dupa aceea. ceea ce am inteles eu pana acuma din toata galceava asta profesionala e faptul ca fiecare franeaza cum stie el ca e mai bine pentru el. si intru-cat inca nu am vazut nici un reportaj cu vreunul din colegii de mai sus pe la stirile de la ora 5, inseamna ca aveti dreptate fiecare. insa ca de obicei, fiecare vrea sa arate celuilalt ca el stie mai bine. s-a pornit de la o situiatie teoretica si s-a ajuns la carnagiu pe sosea. se pare ca nu a fost colegul care a postat intrebarea suficient de explicit(cat de mare e zapada, poleiul, apa daca e pana la genunchi sau daca de fapt e vorba numai de ploaie si asa mai departe). cand e zapada sau polei, eu folosesc direct frana de mana! asta pentru ca nu vreau sa vad transportorul incarcat cu masini cum ma depaseste mai ales ca din cate stiu eu e interzis mersul cu spatele pe autostrada. asa ca, prima parcare si frana de mana. in rest si eu folosesc retarderul cand ploua bineinteles combinat cu frana mentala, cum bine spunea tir express. intr-adevar, daca esti tarzan si mergi in limitator cand afara ploua de nu vezi la 2 metri e normal ca atunci cand folosesti retarderul direct pe ultima treapta sa iti vezi spatele de la remorca. insa imi place sa cred ca marea majoritate de pe aici au pe cineva drag care ii asteapta acasa si asta ii face sa reduca viteza de rulare iar atunci cand foloseste retarderul nu il foloseste direct in ultima trepta. iar cum pe autostrada eu inca nu este macadam, am dedus ca e vorba de circulat prin ceva localitate. cred ca nu are rost sa mai intreb care este limita de viteza in respectiva localitate. tinand cont de faptul ca in marea majoritate limita e de 50 km la ora, cred ca daca folosesti retarderul cu cap nu se intampla tragedii. dupa atata timp petrecut la volan, am invatat ca e mai bine sa previi decat sa combati, insa fiecare face cum stie el mai bine. dar la fel de adevarat este ca tot ceea ce am scris eu aici se plica doar pentru cei care sunt platiti legal! cei care sunt platiti la km o sa imi spuna ca indiferent de conditiile de trafic, roata trebuie sa se invarta la viteza maxima.

repet, toata aceasta experienta a mea este valabila pentru acei soferi care nu sunt afectati de faptul ca in oglinda se vede o coloana de 8 sau 9 masini care circula strans lipiti de ei si sunt incarcate una peste alta. pana acuma niciuna dintre masinile de pe remorca nu mi-a dat blituri si nici nu m-a claxonat pentru ca merg pe banda intai si prea incet atunci cand conditiile meteo impun acest fapt.parerea mea

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

imi cer scuze in avans daca gresesc, dar 95% din cei ce au raspuns mai devreme nu au ce cauta la volanul unui camion sau ansamblu, mai ales in conditii meteo nefavorabile. desi, din ce au spus, probabil conduc doar mousul. totusi, raspunsul corect este: frana de serviciu, insotita de frana de motor simpla (nu debreiezi, nu atingi schimbatorul). Retarderul, intarderul, si tot ce mai credeti ca aveti echipament pe masina, in momentul activarii lor, decupleaza singurele sisteme ce asigura o aderenta rationala in caz de franare, adica ABS-ul si ESP-ul. Frana de serviciu, o puteti folosi dupa experienta: cei cu, progresiv, pana la limita de intrare a ABS-ului. cei fara, progresiv, pana intra ABS-ul, si in continuare, pana la oprire.

dispozitivele de tip retarder, indiferent de modul lor constructiv/interventie, sunt recomandate a fi folosite pentru coborari lungi, in conditii bune de aderenta, pentru a evita supraincalzirea si uzura prematura a franei de serviciu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

imi cer scuze in avans daca gresesc, dar 95% din cei ce au raspuns mai devreme nu au ce cauta la volanul unui camion sau ansamblu, mai ales in conditii meteo nefavorabile. desi, din ce au spus, probabil conduc doar mousul. totusi, raspunsul corect este: frana de serviciu, insotita de frana de motor simpla (nu debreiezi, nu atingi schimbatorul). Retarderul, intarderul, si tot ce mai credeti ca aveti echipament pe masina, in momentul activarii lor, decupleaza singurele sisteme ce asigura o aderenta rationala in caz de franare, adica ABS-ul si ESP-ul. Frana de serviciu, o puteti folosi dupa experienta: cei cu, progresiv, pana la limita de intrare a ABS-ului. cei fara, progresiv, pana intra ABS-ul, si in continuare, pana la oprire.

dispozitivele de tip retarder, indiferent de modul lor constructiv/interventie, sunt recomandate a fi folosite pentru coborari lungi, in conditii bune de aderenta, pentru a evita supraincalzirea si uzura prematura a franei de serviciu.

raspuns corect si 100% adevarat nota 10 ;) ;) si un plus

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

draga radule, ca sa iti accept scuzele, trebuie mai intai sa stiu ce varsta ai, ca sa stiu daca trebuie sa iti datorez si respectul aferent varstei. recunosc faptul ca in toti anii astia de soferie, inca nu am condus niciodata marca aia de camion pe care ai pomenit-o(mousul). le produc nemtii sau suedezii? daca vorbeai de soarecele de la calculator(mouse-ul) atunci te inteleg. totusi, dupa ce franez pana intra ABS-ul si dupa aia franez in continuare pana la oprire, intreb si eu ca unul care ma dau mai mult cu camioane care exista, ma lasi sa pun mana pe schimbator ca sa "bag" intr-o viteza inferioara? sau mai intai il las sa ma scuture bine de tot ca sa imi revin din spaima ca am condus atatia ani intr-o greseala de neiertat, si doar dupa ce se opreste motorul pot sa ii"dau" o viteza mai mica?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

draga radule, ca sa iti accept scuzele, trebuie mai intai sa stiu ce varsta ai, ca sa stiu daca trebuie sa iti datorez si respectul aferent varstei. recunosc faptul ca in toti anii astia de soferie, inca nu am condus niciodata marca aia de camion pe care ai pomenit-o(mousul). le produc nemtii sau suedezii? daca vorbeai de soarecele de la calculator(mouse-ul) atunci te inteleg. totusi, dupa ce franez pana intra ABS-ul si dupa aia franez in continuare pana la oprire, intreb si eu ca unul care ma dau mai mult cu camioane care exista, ma lasi sa pun mana pe schimbator ca sa "bag" intr-o viteza inferioara? sau mai intai il las sa ma scuture bine de tot ca sa imi revin din spaima ca am condus atatia ani intr-o greseala de neiertat, si doar dupa ce se opreste motorul pot sa ii"dau" o viteza mai mica?

intradevar, ai dreptate. Mea culpa. am tastat gresit 'soarece'. Si intradevar, trebuie sa debreiezi cand turatia motorului scade. daca consideri necesar, poti cupla o viteza mai mica, insa eu unul as fi prea ocupat cu mentinerea traiectoriei ca sa mai schimb si vitezele, lucru total ineficient dupa ce intra ABS-ul intrucat aderenta maxima in franare ti-o da acesta.

scuzele au aceeasi valoare cand sunt sincere, indiferent de varsta. se poate gresi si la 18 ani si la 60. important e sa inveti din greseli. preferabil ale altora.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

imi cer scuze in avans daca gresesc, dar 95% din cei ce au raspuns mai devreme nu au ce cauta la volanul unui camion sau ansamblu, mai ales in conditii meteo nefavorabile. desi, din ce au spus, probabil conduc doar mousul. totusi, raspunsul corect este: frana de serviciu, insotita de frana de motor simpla (nu debreiezi, nu atingi schimbatorul). Retarderul, intarderul, si tot ce mai credeti ca aveti echipament pe masina, in momentul activarii lor, decupleaza singurele sisteme ce asigura o aderenta rationala in caz de franare, adica ABS-ul si ESP-ul. Frana de serviciu, o puteti folosi dupa experienta: cei cu, progresiv, pana la limita de intrare a ABS-ului. cei fara, progresiv, pana intra ABS-ul, si in continuare, pana la oprire.

dispozitivele de tip retarder, indiferent de modul lor constructiv/interventie, sunt recomandate a fi folosite pentru coborari lungi, in conditii bune de aderenta, pentru a evita supraincalzirea si uzura prematura a franei de serviciu.

Nu stiu de unde ai informatia referitoare la retarder si ABS, respectiv EBS, dar la mine in cartea tehnica e specificat clar, retarderul este decuplat automat.

Am si testat, din greseala,  ducand maneta retarderului pe treapta 3 pe zapada (scania G400, cutie automata).Daca nu esti informat, nu generaliza, e

usor sa arunci cu noroi, se pare ca te incadrezi in cei 95% la care faceai referire.

Toate cele bune

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Un camion cu cutie automata are alte programari in calculator decat unul cu cutie manuala. Asadar, ce ti s-a intamplat tie este specific cutiei automate de la Scania. Acele chestii de care vorbesti au optiune de programare in calculatoarele camionului si pot fi puse on/off. La cutia manuala ai un intrerupator la pedala de ambreiaj care face ceea ce face cutia ta automata. Cred ca as putea sa pun un screen print cu setarile de care vorbeam, in cazul in care mai exista dubii. I-shift de la Volvo pe care eu o consider cea mai buna cutie existenta la ora actuala in lume, are chiar mai multe optiuni. Scania se da de ceasul mortii sa depaseasca standardele I-shift. Precizez ca nu ma omor dupa Volvo european dar imi lipseste Scaniuta mea de 500 de bidivii ca aerul. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

radule, scuzele sunt acceptate cu toate ca inca nici acum nu stiu ce varsta ai. sa inteleg ca dupa ce debraiez si scot din viteza trebuie sa fiu preocupat mai mult de mentinerea traiectoriei si abia cand am timp sa "bag" intr-o viteza? si viteza poate sa fie inferioara numai daca cred de cuviinta? daca viteza este superioara, oare nu ma scutura si mai tare? parerea mea este ca daca tot debraiezi ca sa nu te mai scuture sa bagi intr-o viteza inferioara obligatoriu ca sa iti fie muuult mai usor sa controlezi traiectoria camionului. daca numai debraiezi, atunci camionul o sa o cam ia la sanatoasa si in afara de "economie" ca l-ai scos la liber nu cred ca o sa obtii alte beneficii notabile. strict parerea mea. nu as fi intrat in detalii suplimentare, insa titlul topicului era: "...ce frana folositi?"  si nu ce frana ati invatat ca se foloseste. in plus, e mai greu sa accept sa fiu trimis sa conduc camioanele numai pe simulator de cineva care nu sunt sigur ca are permis. dupa cum ai observat eu inca nu am trimis pe nimeni nici sa ia ore de conducere si nici sa isi mai dea atestatele inca o data doar pentru ca nu am fost de acord cu modul lor de conducere. si daca inca cel de sus m-a ferit de orice pedeapsa materiala vis-a-vis de modul meu de a ma manifesta in trafic, inclin sa cred ca "greselile" pe care le fac nu sunt totusi asa mari. fiecare stie mai bine ce si de unde a invatat. asta nu inseamna ca daca nu am invatat din aceeasi carte ceea ce am invatat eu este automat gresit. si completarea profilului este doar o regula a forumului care este bine sa fie respectata chiar si numai pentru a porni discutiile de la acelasi nivel.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Maramu, eu zic mai bine sa vin eu sa ma inveti din cartea ta si dupa aceea vii tu si inveti din cartea mea. Facem barter, ca sa nu scoatem bani din buzunar. Lasa-l pe el sa scoata din viteza la vale pe o panta cu zapada. Si dupa aceea sa vina sa ne spuna si noua cum e, daca mai apuca. Eu nu stiu cum sa turez motorul mai mult la coborare prin frana de motor si altii scot din viteza. Bine ca am intrat pe forum pe aici ca altfel muream prost. Oare cati dintre cei care dau sfaturi pe aici au coborat panta de 8-9% iarna pe zapada cu 30 de tone in carca si doar cu obturator?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

TirExpres ! ... Tot respectul !

Voi posta aici doar cum as proceda eu  ! nu polemici ! :

Frana de serviciu de regula !  .... In situatii extreme se pot gasi si alte solutii ... dar nu e indicat !

Ps

Vezi foto de la profilul meu ! ...

Si un vechi proverb spune ca tot patitu'-i  priceputu'  .... :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

respectele mele, Tir Express! nu stiu daca are rost sa venim cu cartile, dar la un pahar de ceai popesc(cu horinca de la mine din zona) mi-ar place sa facem un schimb de experienta. stiu ca sunt de moda veche, ca inca mai am in cabina atlasele si hartile chiar daca s-a inventat gps-ul, ca inca imi place sa "mestec" in cutie chiar daca s-a inventat cutia automata, insa tot imi mai sare mustarul cand cineva imi explica ca nu prea am ce cauta in spatele volanului. fiecare stie ce a invatat sau mai are de invatat(si in domeniul asta cam avem de invatat pana la pensionare), dar sigur nu am sa trimit pe nimeni sa se apuce de altceva doar pentru simplul motiv ca nu e de acord cu mine. inca imi place sa cred ca nu mi-au aparut fire albe in par degeaba. in rest fiecare invata pe propria piele, chiar daca "a lui e mai mare". in rest, vorba fratilor Petreus, traduse in romana literara:"Dumnezeu ne rastoarne in rai!"(cand o sa ne vina vremea!)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Tot respectul si pt tine colegule maramu' ... dar intrebarea din titlu este destul de simpla !

De ce nu vrei si tu sa rasunzi simplu si la obiect ?

A-ti dezvoltat aici atat de multe "situatii posibile" , incat daca citeste un  pretendent la meseria de sofer ... se va lasa pagubas !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.