Administrators CALIN Posted August 10, 2010 Administrators Share Posted August 10, 2010 TIR-uri de zeci de tone fac praf şi pulbere sute de kilometri de drumuri judeţene şi comunale Şosele reabilitate cu bani ai comunităţilor locale sau prin intermediul programelor europene sunt zilnic asaltate de camioane de mare tonaj. Deşi majoritatea drumurilor comunale şi judeţene au restricţii de 3,5 până la 7,5 tone, sunt intens folosite de şoferii de TIR care „pendulează” între DN 1 şi DN 1A pentru a fenta controalele autorităţilor rutiere. Un exemplu sugestiv pentru cum se distruge un drum este foarte uşor de găsit în apropiere de Bucureşti. În comuna Periş, judeţul Ilfov, poate fi localizat unul dintre drumurile răscolite zilnic de camioane, care în timp a devenit aproape impracticabil pentru autoturisme. Traseul în cauză uneşte comuna Butimanu (situată pe DN 1A) de Periş (via Luceanca şi Bălteni) şi este folosit intens de către camionagii pentru că oferă variante de ocolire a punctelor de control înfiinţate zilnic de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) şi Autoritatea Rutieră Română (ARR).Primăria se spală pe måini Am încercat să aflăm de la Primăria comunei Periş povestea aprig zdruncinată a acestui drum, întrucât este cât se poate de sugestivă pentru situaţia în care se află zeci de drumuri din toată ţara. Şi, până la urmă, nu e chiar un drum oarecare, întrucât trece taman prin spatele Palatului Scroviştea, loc de relaxare a şefilor statului. Iniţial, Lucian Dumitru, viceprimarul comunei Periş, ne-a adus la cunoştinţă că, printr-o hotărâre a Consiliului Judeţean Ilfov (CJI), drumul în cauză a intrat în administrare judeţeană, ieşind din sfera de responsabilitate a comunei. Situaţia pare nefirească la prima vedere, dar este normală în viziunea autorităţilor locale. Cum s-a ajuns aici ne-a explicat chiar viceprimarul: „Fiind o porţiune foarte mare de drum prin pădure, posibilităţile noastre bugetare la nivelul actual nu ne permit să facem întreţinerea drumului aşa cum se cuvine. Am discutat cu Judeţul (CJI - n.r.) şi, în urma discuţiilor, drumul a trecut în administrarea sa, evident, printr-o hotărâre de Consiliu emisă la începutul acestui an. Cu toate acestea, a rămas la rangul de drum comunal”. Aşadar nu avem de-a face cu un drum judeţean, iar ca urmare limita de greutate legal admisă este de 3,5 tone. Deşi iniţial s-a ferit să abordeze problema transportatorilor care distrug şoseaua reabilitată cu bani publici, Lucian Dumitru a recunoscut că „drumul face legătura între două sate ale noastre şi iese în drumul principal din comună. Prin legătura care o face cu DN 1 şi DN 1A, oferă acces atât către Ploieşti, cât şi spre Bucureşti, fiind o bună variantă de ocolire a drumurilor naţionale”. Întrebat ce măsuri a întreprins primăria pentru a-i împiedica pe camionagii să bată drumul comunal, oficialul a declarat că „până să intervină cei de la judeţ, noi am încercat şi încercăm chiar şi acum să limităm accesul maşinilor de mare tonaj”. Cum se face asta la Periş? Foarte simplu. Întrucât comuna are contract de pază şi protecţie cu firma Dragon Star, un echipaj al firmei stă de pază la intrarea pe drum şi anunţă poliţia când pe acolo trece un TIR. Până la urmă, nu-i opreşte nimeni pe camionagii. Ba, mai mult, unii au în parbriz chiar autorizaţii eliberate de primăria localităţii. Acestea sunt motivate de faptul că „sunt localnici şi construiesc în comună”. N-am mai insistat cu întrebările la primăria din Periş, mai ales după ce am aflat că, imediat ce ne-am interesat de drumul cu pricina, câteva gropi mai mari au fost acoperite urgent cu nisip şi pietriş „ca să dea bine”. Am mers mai departe, la autorităţile care, teoretic, pot să-i oprească pe camionagii. Din păcate, acestea sunt tocmai cele de care fug şoferii cel mai abitir. „Şase, cåntaru’!” În fiecare zi, reprezentanţi ai CNADNR şi ARR efectuează controale atât pe drumurile naţionale, cât şi pe cele judeţene din jurul Bucureştiului. Echipajele lucrează de obicei la unison, pentru a asigura verificarea amănunţită a transportatorilor. În timp ce agenţii companiei de drumuri verifică dacă greutatea autovehiculelor se înscrie în parametrii legali, cei de la ARR cercetează actele (taloane, certificate, autorizaţii, tahograf şi roviniete). Punctele de control sunt alese în funcţie de trafic şi sunt plasate de obicei în calea transportatorilor. Zilnic, în jurul Capitalei sunt verificate zeci de camioane şi TIR-uri, majoritatea având actele în regulă. Există, evident, şi multe excepţii, iar inventivitatea celor care se sustrag într-un fel sau altul controlului creşte pe zi ce trece, odată cu modernizarea mijloacelor tehnice de comunicaţii. Spunem aceasta deoarece, pentru a evita „cântarul”, şoferii se anunţă între ei printr-un sistem de comunicaţii radio atunci când sunt opriţi ori când zăresc maşinile CNADNR şi ARR. Aproape toţi au în dotare staţii performante de emisie-recepţie, care funcţionează pe frecvenţa liberă (27 MHz), accesibilă oricărui cetăţean care dispune de echipamentele necesare. „Este suficient să treacă un camion prin punctul de control sau prin dreptul lui şi află imediat toţi”, a declarat pentru SFin un reprezentant al companiei de drumuri. În fiecare zi, „secretul” punctului de control nu durează mai mult de câteva minute. De îndată ce autorităţile îşi instalează cântarul, şoferii se anunţă între ei, iar şansele de a prinde câte un contravenient scad simţitor. După stabilirea postului de control, cei vizaţi de autorităţi au la dispoziţie două variante: fie trag pe dreapta şi aşteaptă plecarea autori-tăţilor şi suspendarea temporară a controlului, fie intră pe drumurile judeţene sau comunale şi ocolesc punctul de control. De obicei, nu au timp de pierdut, aşa că mulţi intră încărcaţi cu zeci de tone pe drumurile făcute să reziste doar la 3,5 sau cel mult 7,5 tone. Am vrut să vedem cum funcţionează sistemul şi am făcut o probă. Folosind o staţie de emisie-recepţie pe frecvenţă liberă, am rugat şoferii de TIR din zonă să ne comunice unde se află punctul de control. În două minute am primit trei răspunsuri (toate corecte), aceştia neavând de unde să ştie că îi contactăm chiar din punctul de control. Despre staţiile de emisie-recepţie trebuie spus că sunt perfect legale, se găsesc într-o gamă foarte variată, iar plaja de preţuri porneşte de la 50 de euro şi se opreşte la câteva sute. Evident, cu cât staţia este mai scumpă, cu atât este mai performantă, oferind posesorului o rază mai mare de acţiune. Pentru transportatori este o adevărată mană cerească, deoarece, oricât ar fi de mari, preţurile staţiilor sunt de zeci, dacă nu de sute de ori mai mici decât o amendă în cazul în care sunt prinşi cu sarcină neautorizată. Pentru a scăpa de acestea, unele firme de transport folosesc şi autoturisme dotate cu staţie, care merg în „recunoaştere” şi transmit poziţia posturilor de control. În lipsa mijloacelor tehnice sau, cu alte cuvinte, dacă totul dă greş, transportatorii mai au o soluţie. Instruiesc şoferii să refuze cântărirea camionului, amenda în acest caz fiind mult mai mică decât în situaţia în care sarcina transportată ar depăşi cu mult valoarea legal admisă. Cea mai mare amendă prevăzută de legislaţie este de 30.000 de lei şi se aplică de către CNADNR pentru depăşirea greutăţii la marfă divizibilă. Amenzi-record în 2010 În semestrul I al anului, Autoritatea Rutieră Română a efectuat 14.872 de controale în trafic privind transportul rutier public de persoane şi nu mai puţin de 97.390 controale având ca obiect transportul rutier public de mărfuri. Contravenţiile constatate au fost în număr de 960 pentru transportatorii de persoane şi de 6.607 pentru cei de marfă. Aşa cum am arătat, ARR colaborează deseori cu CNADNR, iar în perioada de referinţă menţionată autorităţile au efectuat 6.250 de controale mixte. Au fost verificate 76.968 autovehicule înmatriculate în România şi 10.093 din străinătate. Dintre acestea, au fost cântărite 4.795 româneşti şi 1.027 din alte state. În urma controalelor, ARR a aplicat 5.227 amenzi în cuantum total de 19.884.860 lei. În ceea ce priveşte situaţia comparativă privind controlul operatorilor de transport străini pentru semestrul I al anului trecut şi intervalul similar al acestui an, numărul de amenzi aplicate a fost de 248, cu 48 mai multe decât în 2009. De asemenea, valoarea amenzilor aplicate a crescut de la 428.500 de lei în primul semestru din 2009 la 1.009.750 de lei în 2010. Într-un top al transportatorilor străini care încalcă legea românească, pe locul I se află Ungaria (atât în 2009, cât şi în 2010), pe locul II Polonia (respectiv Bulgaria în, 2009). Bulgaria este în acest an pe locul III la numărul de sancţiuni aplicate. Sursa Saptamana financiara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EX Staff VT880 Posted August 14, 2010 EX Staff Share Posted August 14, 2010 Bravo !!! Reportaj mai mult sau mai putin obiectiv, ia in vizor doar pe cei care sint la "vedere", adica autotransportatori, sau mai pe scurt sarcii soferi , care cu voie sau de nevoie trebuie sa faca uz de rute ocolitoare . Dar restul, ARR, RAR, si ce alta companie de control din Romania nu au si ei vina lor ? In economia romaneasca , carpita si peticita prin toate locurile, transportul incearca sa supravietuiasca doar cu" aer", ca de alte inlesniri si facilitati nu se pune problema,asa ca hai la " vanatoare ", si ies toti cu mic cu mare sa planteze la cantare....na ca am devenit poet ....sau sa faca controale de rutina, unde ramai aproape dezbracat, si pe deasupra esti tratat ca un delicvent ! De ce amenzile pentru incalcare greutati si a gabaritului nu sint trimise " patronatului", ca sa il usture pe "sefu " si alta data sa nu mai ceara incalcarea legii ? De ce s-a ajuns la folosirea metodelor "neconventionale" pentru a face pauza, sau mai bine zis din cauza cui ? Ar mai fii foarte multe de spus, dar o sa revin pe aceasta tema ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted August 15, 2010 Members Share Posted August 15, 2010 Si eu unul sunt deacord ca amenzile de gabarit sa fie acordate firmei, pentru ca in 80-90% din cazuri soferii sunt constransi sa mearga cu incarcatura mai mare sau sunt obligati sa intre pe stradute cu limitare de bagarit.Probabil atunci nici firmele ( prin patroni binentzeles) nu ar mai cere soferilor sa mearga in conditii ilegale. Firmele ne mai acceptand sa mearga in conditii ilegale constrang si firmele client sa-si ia anumite masuri de precautie : sa faca depozite acolo unde e acces pt camioane, sa aibe cantare la incarcat de marfa ,etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Mercedes_freak Posted August 15, 2010 Members Share Posted August 15, 2010 vise si iar vise. Nu o sa se intample in Ro nici peste 100 ani ce vb voi. Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted August 15, 2010 Members Share Posted August 15, 2010 Din vise a luat nastere totul . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EX Staff VT880 Posted August 15, 2010 EX Staff Share Posted August 15, 2010 Pai atunci sa n-e pune-m cenusa in cap si mergem toti la manastire, ca nu se mai poate schimba nimic in Romania.....desteptarea fratilor ca dormiti de 20 de ani, si au ajuns alti la finish in locul nostru. Lituania a inregistrat un 4,5 crestere economica, si Slovenia a ajuns una dintre cele mai competitive tari europene ! Numai noi stam si jelim pe la colturi si pe la usile altora ....." tara noastra aur poarta, noi muncim din poarta-n poarta", si ne dam unu la altul in cap pentru cativa euro !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members kosfunny Posted August 16, 2010 Members Share Posted August 16, 2010 Asta e rezultatul lipsei unui sindicat adearat al soferilor! De vobit la coltul strazii toti stim sa vorbim si mai grav , a inceput sa ne placa. O caramida de inceput ar fi si acest forum care cu putina bunavointa ar putea reprezenta o asociatie in continua crestere care s-ar putea impune pe piata transporturilor. Sunt deschise topicuri in acest sens, in vederea infiintarii unei asociatii dar noua ne place doar sa citim bancuri, sa ne uitam la poze si sa ne cautam mereu alt loc de munca in speranta ca urmatorul va fi numai lapte si miere. Astept totusi mai multa initiativa si de la mai marii forumului! Haideti, MOBILIZAREA!! http://www.soferii.ro/Forum/http://forum.soferii.ro//viewtopic.php?t=9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted August 16, 2010 Members Share Posted August 16, 2010 Infintam un sindicat al soferilor si ce , sa fie numai o rampa de lansare pentru diferiti insi care sa faca afaceri cu puterea sau opozitia si cu soferii de rand sa se intample cam cum s-a intamplat cu ceilalti sndicalisti din '90 si pana azi ??!! In primul rand trebuie sa ne schimbam noi insine, apoi sa cerem de la ceilalti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members kosfunny Posted August 16, 2010 Members Share Posted August 16, 2010 E mult mai grav sa te resemnezi decat sa lupti in continuare cu o speranta in suflet ! Eu refuz sa cred ca nu pot fi gasiti si lideri adevarati, doar trebuiesc si ei cautati. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members lascu Posted October 26, 2010 Members Share Posted October 26, 2010 Asta e tara in loc sa se puna problema construirii de drumuri care sa suporte greutati mai mari pentru ca sa ne aducem aminte ca suntem totusi in 2010 se pune problema interzicerii accesului ca de , este mult mai simplu ei vor sa ramana cu drumurile facute prin anii 60 cand cel mai mare camion poate nu avea mai mult de 25 de tone sarcina totala.Nu se uita la alte tari din Europa ce drumuri au ,vedeti drumul Deva -Arad cate gropi au inceput sa apara la primavara o sa fie impracticabil dupa ce abia a fost reabilitat dar asta este tara si vorba profesorului cu laptopul de la emisiunea d-lui Gadea ,,Traim in Romania si nu avem nici o scuza''. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Coman Posted October 27, 2010 Members Share Posted October 27, 2010 Asta e tara in loc sa se puna problema construirii de drumuri care sa suporte greutati mai mari pentru ca sa ne aducem aminte ca suntem totusi in 2010 se pune problema interzicerii accesului ca de , este mult mai simplu ei vor sa ramana cu drumurile facute prin anii 60 cand cel mai mare camion poate nu avea mai mult de 25 de tone sarcina totala.Nu se uita la alte tari din Europa ce drumuri au ,vedeti drumul Deva -Arad cate gropi au inceput sa apara la primavara o sa fie impracticabil dupa ce abia a fost reabilitat dar asta este tara si vorba profesorului cu laptopul de la emisiunea d-lui Gadea ,,Traim in Romania si nu avem nici o scuza''. Ai perfecta dreptate colegu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Asta e tara in loc sa se puna problema construirii de drumuri care sa suporte greutati mai mari... Pai da, dar altfel cum mai aduc amenzile bani la buget si spagi la controale ? Cum mai castiga membrii de partid contractele de peticire a drumurilor, daca vor face drumuri serioase care nu cedeaza anual ? Votatii nostri si reprezentatii lor politici din teren au cu totul alte ratiuni decat noi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Pe timpuri era sarcina expeditorului sa-si ancoreze.aseze marfa pe axe si tot pe el il privea si greutatea.In ziua de azi mai se pastraza ocazional exemplu prin vest(Europa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Pai da, dar nu expeditorul executa transportul. Masina nu pleaca fara sofer si mi se pare normal ca el sa se asigure ca totul e in regula. Obligatia pe care i-as impune-o eu expeditorului ar fi aceea de a merge cu mine la cantar imediat dupa incarcare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted February 15, 2011 Members Share Posted February 15, 2011 De exemplu la TMK Resita, fostul CSR, la incarcare iti este asigurata marfa, cu pene din lemn, dar este bine impanata, iar apoi treci si pe la cantar.Din pacate nu iti verifica incarcatura pe axe, dar macar o poti verifica pe cea totala.La transportul de bare ( rotunduri sau patrate in termenii lor) o poti si calcula, caci fiecare bara are o eticheta unde este scrisa si greutatea ei (+,-, cateva zeci de kg), deci iti cam poti face o idee cam cat pui pe fiecare axa. La asezarea marfii ei te intreaba cum preferi sa o asezi si cat sa ai pe axe, ca nu se pricep cat,cum sa fie greutatea impartita pe axe, dar este in regula te incarca cum vrei tu(soferul). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Zamy Posted February 28, 2011 Members Share Posted February 28, 2011 ...da parerea mea e sa ne ferim sa transportam teava,bari etc ,din proprie experienta cand e asezata corespunzator pe osie nu da bine neamtului caruia ii trebuie sa fie lipita in partea din fata a oblonului semiremorcii , asa k transportam toti marfa mai usor de manevrat, s-au trecem pe frig Drumuri bune! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.