Jump to content

Numai sofer sa nu fii in Romania!


apostol

Voi credeti ca soferii profesionisti au o viata decenta in Romania?  

54 members have voted

  1. 1. Voi credeti ca soferii profesionisti au o viata decenta in Romania?

    • NU
      64
    • DA
      3


Recommended Posts

  • Members

Este concluzia care poate fi trasa dupa analiza raspunsurilor primite la intrebarea lunii iulie, 82% dintre cei 232 de respondenti fiind de parere ca nu exista conditii decente de lucru in Romania. Comentariile la aceasta intrebare, pe care le-am preluat in parte in ceea ce urmeaza, sunt insa mai elocvente: conditii mai mult decat precare carora soferii trebuie sa le faca fata.

Au soferii profesionisti o viata decenta in Romania?

1. Da - 41 raspunsuri - 18%

2. Nu - 191 raspunsuri - 82%

O conditie subumana

„Categoric nu putem vorbi despre conditii decente de munca in Romania pentru soferii profesionisti. Chiar si atunci cand angajatorul este in regula, conditiile de trai din timpul curselor te imping intr-o conditie subumana. Ma refer la lipsa posibilitatii de a te spala, de a-ti asigura igiena, de a merge la o toaleta decenta, de a manca o masa calda la un pret decent, de a-ti efectua odihna intr-o locatie unde sa nu te temi ca ti se fura motorina, marfa, rotile.... Iar in aceasta categorie includ centrele logistice, unde s-au investit milioane de euro si unde nu exista un spatiu amenajat pentru soferi, chiar daca, in multe cazuri, stai chiar si 24 de ore sa astepti pentru o incarcare sau o descarcare. De foarte multe ori, esti tinut in afara oricarui spatiu de siguranta, pe maidane sau strazi intunecate, care ridica mari probleme de siguranta (pe langa faptul ca o astfel de locatie nu iti ofera un minim de confort). Aceasta pentru ca in curtea depozitului nu poti intra decat atunci cand iti vine randul la incarcare sau la descarcare. Si cu toate acestea, angajatii din depozite au pretentii si stramba din nas daca vii nebarbierit, nespalat, neschimbat, urat mirositor. Dar unde sa te ingrijesti????

Nici in benzinariile unde se cheltuiesc o multime de bani pe carburanti si pe alte bunuri de consum, nu poti face un dus, nu gasesti conditii decente. Si nici statul nu asigura un cadru de munca decent, printr-o infrastructura adecvata. Iar daca exista parcari cu plata unde te crezi in siguranta, poti avea surpriza sa fii furat mai rau decat in strada. Dupa o decopertare si o copertare a semiremorcii pe timp de vara (ca sa nu zic 2 sau 3 in cazul grupajelor), esti ca dupa dus. Dar nu ai unde sa te speli, decat sub semiremorca, la bidon. Nu as avea pretentia de a ma spala gratuit si de a manca degeaba, dar nu ai posibilitatea aceasta nici macar contra cost. Intr-o sala in care se afla soferi care vin dupa o saptamana de munca, nu poti sta din cauza mirosului, si nu din vina lor, ci pentru ca nu au unde sa se spele. Nu poti decat sa-ti accepti conditia (daca te-a interesat vreodata) sau sa renunti. De ce ne-am mira atunci cand se petrec accidente pe fondul oboselii?! De ce apuca atat de putini pensia ramanand in aceasta bransa?! De ce soferii, la un moment dat, raspund cu aceeasi moneda cu care sunt tratati?! (...)“

Nici o categorie nu are conditii decente de lucru

„Intrebarea aceasta este oarecum impertinenta. De ce ar avea tocmai soferii conditii decente de lucru in Romania, cand nici o categorie socio-profesionala nu are asa ceva? Eu nu am in profesia mea, tu nu ai in profesia ta, doctorii nu au, militarii nu au, profesorii nu au, nimeni nu are in profesia lui. Respectand proportiile fata de UE, suntem la pamant (jos, mult sub pamant) cu totul, inclusiv cu conditiile de munca ale soferilor si cu mentalitatile“.

Conditii decente?!? Ce sunt acelea?

„Conditii decente?!? Ce sunt acelea? Avem drumuri? Avem parcari? Avem siguranta? Suntem respectati? Suntem tratati ca niste oameni care muncesc? Incepand de la participantii la trafic, care nu sunt in stare sa inteleaga ca noi suntem la serviciu si nu la plimbare, si pana la parcarile platite si in care, daca ti se fura ceva de la sau din masina, ti se spune «Ne pare rau, dar ati platit locul pentru ca e proprietate privata, nu paza masinii...!», totul e o varza totala!!! Tu, «conducatorule auto», care esti cu masina mica si mergi in fata mea si vezi ca stau in spatele tau si ma duci ba cu 50 km/h, ba cu 80 km/h, iar cand incerc sa te depasesc accelerezi ca, deh, tu poti, stii ca pentru 4-5 minute cu care m-ai intarziat eu pot lua o amenda mai mare decat castigi tu intr-o luna? Stii ca eu sunt la serviciu? Ce-ar fi sa vin si eu la tine la birou si sa-ti trag tastatura, sa-ti sting monitorul, sa-ti ascund hartiile sau sa-ti trag scaunul cand vrei sa te asezi?!? ARR-ul incaseaza amenzi si taxe, dar nu se simte nici o implicare, ca sa nu zic influenta, in problemele noastre, pe langa factorii de decizie.

Stie cineva ca 80% din soferii profesionisti sunt platiti la kilometru, nu cu salariu+diurna, chiar daca asta e ilegal? Sau daca au diurna, aceasta e in functie de km parcursi si nu de zilele lucrate? A observat cineva ca, pe cartile de munca, avem majoritatea salariul minim pe economie si nici macar pe ala nu-l primim intreg? Daca eu, care am dat un examen pentru categoriile C+E si am dat inca un examen la ARR pentru atestatul profesional, am salariul minim pe economie, un muncitor necalificat cat ar trebui sa aiba salariul?!? Cand transportam marfuri ADR, nimeni nu tine cont la salariu de riscul la care suntem supusi, de faptul ca am dat un examen pentru certificatul ADR sau de faptul ca patronul incaseaza bani mai multi decat la marfurile non-ADR. S-a gandit cineva ca sambata si duminica, atunci cand autoritatile ne-au interzis circulatia intre orele 6-22, este inuman sa stai in cabina si sa te odihnesti la 50 de grade, iar dupa ora 22, cand poti pleca, trebuie sa fii apt de munca? S-a gandit cineva sa introduca obligativitatea echiparii cabinelor cu instalatie de climatizare de stationare? Costa tot cat un tahograf digital si e la fel de utila! Nu stie nimeni asta, pentru ca nimeni de la politie, ARR, CNANDR sau Ministerul Transporturilor nu a incercat sa doarma la ora 14 cand afara sunt 35 de grade, intr-o cabina de camion... Toata lumea stie doar sa ne impuna conditii, legi, taxe (...)"

Intrebarea ar trebui adresata MT

„Buna intrebare!! Ar trebui adresata MT. Ce au facut ei pentru acest lucru? Au marit amenzile, taxele, au scos pe strada ARR, cantar, vama si amenzi... conditii... In locurile unde avem spatiu sa oprim si sa nu deranjam traficul, vine politia si zice ca nu ai voie sa stationezi si trebuie sa pleci sau vine si te informeaza ca nu este zona sigura (ai surpriza sa te trezesti cu cineva in cabina, cu toate ca este incuiata - TURDA - intrarea pe autostrada)... “

Imi este frica, de fiecare data cand se intorc din cursa

„(...) Lucrez la o firma de transport international si imi este frica, de fiecare data cand se intorc soferii din cursa, sa nu-mi puna cheile pe birou si sa-mi spuna ca-si dau demisia (...). In primul rand, nu au o viata de familie (...), casa lor este tirul si, acolo, multi dintre ei au inceput sa se simta chiar mai bine decat in propria familie. (...) Este o meserie riscanta, foarte grea si obositoare, care duce, de cele mai mul te ori, la destramarea familiilor. Nici macar salariile nu-i pot motiva pe acesti oameni sa numeasca meseria lor ca una decenta, pentru ca trebuie sa taiem mereu din drepturile lor. (...)“

Soferii o duc foarte bine

„Ca un caraus care a investit si a avut mari pierderi din aceasta afacere, pot sa spun ca soferii o duc foarte, foarte bine. (...) Cinste exceptiei, dar soferii sunt hoti, urmaresc sa te insele, nu se gandesc ca si patronul este om, care poate castiga mai putin decat conducatorii auto. Umbland prin tara, toti soferii au invatat miticismele soferilor din Capitala, sudismele ordinare. Cunosc putini soferi care au grija de masina si gandesc pozitiv, cu empatie, la patroni sau colegi. Daca ar avea grija mai mare de masini, ar avea consum mai mic si poate ar contribui si ei direct si indirect la iesirea din criza. Toti au fost nemultumiti daca au fost constrangeri, dar nu-i intereseaza daca angajatorul are cheltuieli in plus. Cum e clasa politica asa este si patura soferilor. (...)“

Cine n-a fost vreodata la volanul unui camion nu are cum sa inteleaga

„Soferii in Romania nu au conditii decente de munca, fiind mult mai dezavantajati decat alte bresle sau domenii, iar cine n-a fost vreodata la volanul unui autovehicul de transport marfa nu are cum sa inteleaga acest lucru... Am lucrat in Anglia ca sofer si, la plecarea in cursa, seful de coloana mi-a atras atentia destul de ferm ca, daca nu respect programul de conducere si pauzele, ma asteapta o penalizare salariala... Cati conducatori de societati de transport fac asta in Romania? Probabil pot fi numarati pe degete...(... )“

Publicat in revista Ziua Cargo din August 2010

 

Plecare: 

Sosire: 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Soferii o duc foarte bine

„Ca un caraus care a investit si a avut mari pierderi din aceasta afacere, pot sa spun ca soferii o duc foarte, foarte bine. (...) Cinste exceptiei, dar soferii sunt hoti, urmaresc sa te insele, nu se gandesc ca si patronul este om, care poate castiga mai putin decat conducatorii auto. Umbland prin tara, toti soferii au invatat miticismele soferilor din Capitala, sudismele ordinare. Cunosc putini soferi care au grija de masina si gandesc pozitiv, cu empatie, la patroni sau colegi. Daca ar avea grija mai mare de masini, ar avea consum mai mic si poate ar contribui si ei direct si indirect la iesirea din criza. Toti au fost nemultumiti daca au fost constrangeri, dar nu-i intereseaza daca angajatorul are cheltuieli in plus. Cum e clasa politica asa este si patura soferilor. (...)“

Cel care a avut acest raspun pun pariu ca si-a cumparat cel putin o masina in acest an de criza  ;).Toti patronii se "lauda" ca au avut mari pierderi din afarerea pe care o au, dar omit sa spuna ca acele "pierderi" (ei numesc pierderi investitiile facute) aduc beneficii multe si mult mai mari .Cum poti spune ca un sofer o duce bine atata timp cat are pe cartea de munca salariul minim , este furat la salarizare si doarme in conditii mizere si nesigure ? Este si normal sa incerce sa te fure atunci cand iti bati joc de ei, le ceri sa incalce legea , le gasesti tot felul de penalizari salariale si i ti departe de familie cu anii ,desi initial le-ai promis ca-i aduci pe acasa in fiecare saptamana(sau la 2-3 luni, dupa caz). Ce intelegi tu prin consum mai mic ? Tare as vrea sa te urci pe un camion incarcat cu 25 de tone si sa urci muntii si sa faci un consum de 24+0,5  8). Cand spui  "Daca ar avea grija mai mare de masini, ar avea consum mai mic si poate ar contribui si ei direct si indirect la iesirea din criza." cred ca te referi la iesirea din "criza" a firmei si implicit al patronului, cu siguranta nu te refereai la Romania ;). Este normal ca patronii sa aibe cheltuieli in plus, doar au si beneficii considerabil mai mari. Patronii sunt cei ce se aseamana cu clasa politica (defapt multi dintre ei chiar fac parte din ea  ;) ) , ei sunt cei care se imbogatesc peste noapte,fac evaziune fiscala, inseala soferii si fac pe victimele  ;).

P.S. Apostol, imi poti spune si mie te rog ce patron a avut tupeul sa faca afirmatia de mai sus ? 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Members

Domnilor patroni. Voi a-ti facut toti aceeasi scoala cu acelasi profil?. La toate sau la majoritatea firmelor de transport se aplica acelasi tratament bietului sofer. Voi daca a-ti fi soferi si nu va-ti primi salariul la timp ce a-ti face? . Facturile soferilor nu asteapta pana are chef patronul sa-ti dea o parte din salariu sau diurna . Voi nu santeti nervosi cand nu va intra banii ln cont la timp cand sti-ti ca trebuie platita rata la lising de exemplu? Voi santeti corecti cu soferii cand inventati fel de fel de modalitati de calcul inventate de voi ca sinteti mari transportatori si le stiti pe toate doar din auzite. Nu tineti cont de nimic de nici un drept al angajatilor doar profit. Ei va spune un simplu sofer ca nu exista castig fara pierdere .Deci cei care ar trebui sa se planga mai mult ar trebui sa fie soferii nu voi. Scuze patronilor care mai au ceva coloana verticala si care sant constienti ca un om platit la timp ofera alt randament fata de altul injosit prin mijloace create de voi acesti patroni de carton.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.