Jump to content

notiuni


Recommended Posts

  • Members

Servus tuturor! Ma adresez celor interesati, prin a impartasi din ceva experienta ce o avem , ma refer la cei mai vechi in meserie, unele ,,secrete " ale meseriei de sofer. Iata unele subiecte ce le propun spre dezvoltare : Notiuni de tehnica conducerii, ( materie ce nu cred ca se mai preda in scolile de soferi actuale), Notiuni de mecanica ( descriere ale sistemelor, analiza functionala, defecte posibile, remedieri posibile la indemana soferului) , Legislatie , Conducere preventiva.  Gandesc ca postand la rubrica incepatorilor oferim un real ajutor celor ce vor sa se formeze ca soferi profesionisti, astfel ca cei vizati sa se autoeduce si sa capete un inceput de experienta atat de necesara la angajare!!!

    PS. Ma adresez ,,batranilor " cu rugamintea de ai ajuta pe incepatori! Multumesc pentru intelegere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Members

    Salutam initiativa ,

  chiar este util acest topic , eu personal as aprecia sincer orice informatie pe care veteranii vor fi dispusi sa o impartaseasca cu cei mai ... neinstruiti !  Eu fac parte din categoria "neinstruit" dar cu .... bunavointa. Sper ca in curind sa plec in prima mea cursa,.... la inceput in echipaj cu un coleg (veteran TIR), si sa deprind cit mai repede notiunile de baza ( cele practice ), pentru a putea sa ma descurc din ce in ce mai bine si sa nu fiu prea multa vreme "o povara" pentru colegul de echipaj. De cind am devenit membru al acestui forum, am inceput sa-mi fac o idee despre noua mea profesie , si cred ca o sa ma integrez in scurt timp... .

  Drumuri bune tuturor ,si toata stima pentru oamenii de calitate care sper sa formeze breasla soferilor in marea ei .. majoritate !

  Ii salut si pe... ceilalti , dar intr-un alt fel !

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

O sa incerc eu sa sparg gheata,deci... voi incepe cu primul pas,urcarea ,coborirea si acomodarea cu un autotren[cap tractor]

Urcarea = la urcare se tine cu ambele miini de minere si se urca treapta cu treapta orientat cu fata spre cabina

Cabina = se regleaza scaunul si volanul pentru o pozitie corecta,scaunul are ptr reglaj citeva butoane pe partea stg de unde poti regla inaltimea,pozitia lui.In fata scaunul are o maneta care trasa va poate ajuta sa mutati spre fata sau spre spate scaunul.Volanul la unele modele se poate regla  ori dintr-un buton aflat sub volan,cam la jumatatea distantei,care dupa ce ii schimbati pozitia va lasa liber modificarea pozitiei volanului,prin tragere in sus,jos,spre voi sau spre fata,ori la volvo prin calcarea unei pedale aflate pe laterala stg,dupa calcarea acelei pedale volanul se trage sus,jos,etc pentru a va face comozi

          = dupa reglarea scunului si a volanului verificati oglinzile si daca este necesar schimbati pozitia lor,manual sau electric dupa fiecare model in parte

          = puneti contactul,verificati bordul,respectiv ceasurile,comenzile,semnalizarea,etc.Nu va sfiiti daca este un model pe care nu ati mai condus sa verificati manualul de instructiuni pentru a afla comenzile acelui model de cap tractor,in principiu comenzile stergatoarelor,semnalizarii sunt apropiate la diverse modele dar sunt si unele diferite,

          =introduceti cardul in tahograf

Coborirea = se face orientat cu fata spre cabina si coborind treapta cu treapta tinindu-va cu miinile de minere,nu se sare,nu se coboara cu spatele la cabina

Nu am mentionat verificarea uleiului,apei,carburantului, deoarece aceste lucruri le stim cu totii,daca acest prim mesaj va fi primit cu intelegere si daca credeti ca veti avea nevoie de alte sfaturi corecte atunci voi mai posta ,daca credeti ca sfaturile mele sunt prea ca la carte si nu va sunt necesare atunci o sa las alti colegi sa va ajute,mersi

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Bune indicatiile cu urcarea si coborarea din cabina desi eu nu prea le respect.

Eram odata la o incarcare iar un coleg ca cazut rau datorita unei banci cu un picior rupt iar cand a venit o doamna de pe la protectia muncii a facut mai multe simulari de urcat si coborat din masina si nu intelegea cum alunecase colegul de isi rupsese mana.

Nici acum nu inteleg de ce nu a spus adevarul deoarece acea banca era loc de fumat pentru angajatii din depozit si din punctul meu de vedere firma era vinovata si ar fi trebuit data in juidecata.Eu nestiind initial ce declarese colegul ranit care plecase cu ambulanta,i-am spus despre banca dar alt coleg a aburit-o spunand a cazut de pe scara.Totusi a dat imediat ordin sa dispara acea banca.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

        Sunt foarte utile sfaturile colegu  "cico_3504". Chiar daca unele informatii par banale, tot ceea ce ai spus sunt detalii strict necesare si obligatoriu de urmat pentru a nu avea surprize neplacute pe traseu , pentru a-ti oferi siguranta si cele mai bune conditii de lucru...! Eu unul gasesc foarte utile informatiile primite , multumesc si astept cu interes urmatoarea postare.

  Stima

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Repet ,din regulile expuse sau indicatiile date voi faceti cum credeti de cuviinta,eu insa va spun cum este legal si bine de facut,de aici incolo insa e treaba fiecaruia daca vrea sa invete sau nu ce spun eu,asa ca continuam cu

10 Reguli pentru condus camion

=1=Neaparat trebuie sa te supui regulilor din orarul de munca[aici e legislatia,etc]

=2=Foloseste tahograful foarte atent .Foloseste corect modul in care conduci ,faci alte munci sau esti in pauza.Completeaza cimpul central bine si tinete de orele tale de lucru,fii serios [aici e vorba de diagrama]

=3=Cit timp conduci stai calm.Arata-i colegului care este cu tine increderea ta si astfel si tu te vei simti confortabil in interiorul cabinei.

=4=Nu te urca cu rotile pe bordura in curbe sau sensuri giratorii

=5=Cind te apropii de un sens giratoriu fii sigur ca esti incadrat corespunzator,semnalizeaza corect cind parasesti sensul giratoriu.

=6=Tine mereu banda ta corect,uitate des in oglinzi si condu cu grija in curba

=7=Schimba viteza si acceleratia cu delicatete ca sa eviti socurile nenecesare

=8=Foloseste frina de mina in cazul stationarii,o poti folosi si in cazul unor blocari in trafic,etc

=9=Cind esti anuntat de indicatoare ca ai limita de 30/ora condu cu 30/ora,cind ai limita 50/ora mergi cu 50/ora.Tine cont de limitele de viteza si de tot restul codului rutier,asta arata experienta ta si increderea cind conduci.

=10= Impartaseste colegilor tai ce simti si lucrurile utile ce le-ar fi de folos

Tine minte....Esti parte responsabila din acest proiect ca sa fie de succes

Revin zilele urmatoare cu alte notiuni despre cuplare si decuplare remorca,ne auzim

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Members

    Inaintea pornirii motorului dimineata verificati  nivelul de apa  si ulei de la motor. Sa nu fi existat pierderi peste noapte .  Nu ambala motorul la pornire. Motorul fiind rece se unge mai greu iar uzura datorita frictiunii in ansamblu motor e mai mare . Incalzirea motorului se face crescand usor turatia in jurul valorii de 750-800 rpm . La punerea in mars rulati cat mai usor cu putinta pana incalziti pneurile ,rulmantaria si  pivotaria .  Cand stationati (ex.45 h) si esti incarcat e bine sa decuplezi capu de remorca , astfel protejezi suspensia de pe motrica si daca tot ai decuplat , unge saua cu vaselina .  Pe timp rece , dar nu numai, purjaza buteliile de aer si daca esti gospodar introdu alcool tehnic in instalatie , astfel nu va ingheta instalatia de aer.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Bravo dragi colegi,deci va rog sa mai postati ideei,sfaturi,reguli ce trebuie sa le stim,invatam noi cei incepatorii..

Eu am prins de la colegul lilian(pericol)cand am fost la el la garaj:

Cuplarea si decuplarea remorcii

1. Tragem frana de stationare a cap tractorului

2. Tragem frana de stationare a remorci

3. Ridicam din acea telecomanda asamblului cap tractor+remorca.Deoarece nu toate tirurile au aceasi inaltime a sasiului

4. Lasam jos picioarele remorci.

5. Scoatem cuiul

6. Lasam un pic in jos cam jumate de centimetrul capul tractorului

7. Daca avem loc scoate cablurile si furtunurile,sau inaintam cu capul jumate de metru incat sa avem loc ca sa efectuam operatia de scoatere.

8. Mi-a explicat ca sa punem furtunurile si cablurile la locul lor.

Si pana aici a fost lectia ca a trebuit sa ma duc la munca

Deci asta mi-a fost predata in catema minute si mi-a intrat in minte...Sa vad cand mai am timp si mai are si el timp incat sa ma duc pe la el la garaj sa mai invat cate ceva...

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

    Inaintea pornirii motorului dimineata verificati  nivelul de apa  si ulei de la motor. Sa nu fi existat pierderi peste noapte .  Nu ambala motorul la pornire. Motorul fiind rece se unge mai greu iar uzura datorita frictiunii in ansamblu motor e mai mare . Incalzirea motorului se face crescand usor turatia in jurul valorii de 750-800 rpm . La punerea in mars rulati cat mai usor cu putinta pana incalziti pneurile ,rulmantaria si  pivotaria .  Cand stationati (ex.45 h) si esti incarcat e bine sa decuplezi capu de remorca , astfel protejezi suspensia de pe motrica si daca tot ai decuplat , unge saua cu vaselina .  Pe timp rece , dar nu numai, purjaza buteliile de aer si daca esti gospodar introdu alcool tehnic in instalatie , astfel nu va ingheta instalatia de aer.

  Cu purjatul instalatiei de aer,mi s-a intamplat sa rada de mine soferii mai noi,cand ma vedeau ca scot aerul!Dar mi s-a intamplat si mie iarna sa rad de ei dimineata,cand porneau motorul,si aveau dopuri de gheata in instalatie si pacanea compresorul de aer ca toti dracii!
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

:)

Cuplarea remorcii

    =dai in spate cap tractor pina te apropii la aproximativ 50 cm de fata remorcii.,tragi frina de mina,selectezi N[adica neutru,sa nu fie in viteza] si opresti motorul.

    =cobori din cabina,verifici la remorca daca frina de parcare e ON [trasa],verifici cui remorca[daca e ok,adica nu prezinta rupturi,fisuri,etc], vezi daca e la inaltimea corecta in relatia cu unitatea si o ajustezi daca este necesar prin ajustarea picioarelor  sau a suspensiei aer tractor pina cind e la inaltimea corecta[adica cutia aia neagra de linga scaun sofer cu sageti sus/ jos]

    =conectezi cablurile [ aer,electrica si abs ]

    =dai cu spatele incet pina se cupleaza tractorul cu remorca,pui in viteza 1 si faci 2 incercari de a porni inainte,asta pentru a verifica cuplarea.

    =tragi frina de parcare,selectezi N, opresti motorul si te dai jos din cabina

    =pui siguranta la cui,verifici inca odata cuplarea daca e corecta

    =ridici picioarele remorcii

    =lasi frina de parcare remorca[off]

* cei care au pe remorca TK[termoking,denumire generala chiar daca unele sunt carrier,etc] vor face si o verificare a pornirii si setarii temperaturii la TK,

** deoarece in acest moment nu am documentul cu ordinea corecta  in care se pun sau se scot cablurile voi face o alta postare doar pentru acest lucru,nu am vrut sa postez gresit,doar din memorie

***E IMPORTANTA ordinea in care se pun cablurile aer deoarece la  unele modele[vezi Scania] la o cuplare gresita remorca fuge in fata spre cabina existind destule accidente mortale din aceasta cauza,

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Bravo dragi colegi,deci va rog sa mai postati ideei,sfaturi,reguli ce trebuie sa le stim,invatam noi cei incepatorii..

Eu am prins de la colegul lilian(pericol)cand am fost la el la garaj:

Cuplarea si decuplarea remorcii

1. Tragem frana de stationare a cap tractorului

2. Tragem frana de stationare a remorci

3. Ridicam din acea telecomanda asamblului cap tractor+remorca.Deoarece nu toate tirurile au aceasi inaltime a sasiului

4. Lasam jos picioarele remorci.

5. Scoatem cuiul

6. Lasam un pic in jos cam jumate de centimetrul capul tractorului

7. Daca avem loc scoate cablurile si furtunurile,sau inaintam cu capul jumate de metru incat sa avem loc ca sa efectuam operatia de scoatere.

8. Mi-a explicat ca sa punem furtunurile si cablurile la locul lor.

Si pana aici a fost lectia ca a trebuit sa ma duc la munca

Deci asta mi-a fost predata in catema minute si mi-a intrat in minte...Sa vad cand mai am timp si mai are si el timp incat sa ma duc pe la el la garaj sa mai invat cate ceva...

O mica corectie daca imi permiteti : inainte de ridicarea din telecomanda  a ansamblului se trage siguranta de decuplare a remorcii de capul tractor ,  deoarece dupa ridicarea din perne a ansamblului , s-ar putea sa nu mai puteti trage siguranta . In acest  caz , ori repetam procedura urmand pasii corect , ori detensionam ansamblul cap tractor-semiremorca (din maneta de actionare a franei de mana) .

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

;)

Decuplarea remorcii

  =pozitioneaza unitatea si remorca pe un plan drept,

  =tragi frina de mina cap tractor,selectezi N,opreste motorul

  =cobori din cabina si tragi frina de parcare remorca[ON]

  =lasi jos picioarele pina la aprox 1 cm de pamint si verifici daca este ok totul[uitate si daca in locul in care cad picioarele nu sunt gauri,etc,care ar putea inclina remorca]

  = indeparteaza placuta cu numar de pe remorca

[se aplica in general la firmele unde se schimba des remorcile]

  =scoate siguranta cui remorca si trage minerul pentru decuplare

  =porneste motorul si dai incet in fata aprox 50 cm uitindu-te la remorca [pentru a verifica daca ai facut corect decuplarea,sa nu o tragi dupa tine]

  =trage frina de mina,selecteaza N,opreste motorul

  =cobori din masina,decuplezi cablurile [aer,electrice,abs]

  =porneste motorul si dai incet inainte pina iese unitatea

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

    Da Cico,asa scrie la carte,in realitate e ceva mai rapid,un sofer cu experienta vede de cand se apropie de remorca daca este la inaltimea buna,iar chestia cu verificarea cuiului se face vizual,nu te apuci sa tragi cu mana de el,ca amicul meu,oricum,cu mana nu poti sa-l clintesti din loc,si oricum,dupa ce ai agatat remorca,cand faci testul de cuplare si de frana pe remorca,daca e sa cedeze atunci cedeaza,si ramai cu nasul remorcii sprijinit pe sasiul de la tractor,si-atunci te dai jos lasi piciorusele!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

    Da,asa e,la inceput trebuie facut ca la carte!La carte spune si ca trebuie sa-ti pozitionezi tractorul in linie dreapta cu semi-remorca inainte sa te bagi sub ea!Si intr-o lume"perfecta"asa ar fi ideal!Doar ca lumea nu-i perfecta!Exista multe companii unde lasi remorci la incarcat,doar ca spatiul este atat de limitat ca nu poti sa lasi remorca decat in unghi de 90!Si cand te intorci sa iei remorca incarcata,n-ai de ales decat sa te bagi sub ea tot in unghi!Dar,intr-adevar,ideal este sa te pozitionezi in linie dreapta cu remorca,sau mai bine zis in prelungirea ei!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Multumim celor care s-au apucat sa scrie aceste sfaturi aici.

Legat de cuplarea in unghi sau nu. Mi se pare normal sa sfatuiesti un incepator sa cupleze cu remorca asezata drept din mai multe motive:

1. un incepator e posibil sa nu nimereasca direct pe directia cuiului.

2.verificarea pentru a vedea daca remorca s-a cuplat sau nu poate fi destul de riscanta.

Asteptam indrumarile voastre mai departe. Astept si ordinea de cuplare a cablurilor, cat si multe altele la care incepatorii nici nu ne gandim poate.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

        Buuuun ,

atunci  o sa invatam deocamdata sa cuplam fiind in linie dreapta cu remorca . Tocmai si a cumparat un prieten un cap tractor DAF cu remorca de carat ciment vrac. In momentul cind s a laudat in fata mea cu ... achizitia camionului mi a si incoltit in minte sa o iau si eu la... probe...(sa vad daca are omul masina ca lumea) . Asa ca m am abonat la .... masina omului pentru .. cateva probe. Ce manevre ma  sfatuiti sa invat cu masina asta ? El imi da cheile si eu plec singur.. .Cuplarile decuplarile au ceva special la acest model sau sunt identice ca la prelata , trans container, frigorifica ..etc. Singurul camion pe care l am condus pina acum este cel de scoala + remorca . Va rog sa mi dati citeva sfaturi cu ce trebuie sa... incep.

    Drumuri bune tuturor !!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Repeta manevrele cu spatele,e mai usor fiind mai scurta si nu ai colturi. deci numa buna de invatat,restul e la fel

    De luni ma apuc tare de treaba... . Am inteles ca trebuie sa fiu atent in afara localitatilor cind masina este goala ca este mai predispusa decit altele sa fie... rasturnata de vint (daca este foarte puternic), pentru ca este usoara si are suprafata .. velica (asupra careia actioneaza vintul) mare. O iau usor , batrineste , si ma... inteleg eu cu ea.Daca mai are cineva ceva sfaturi pentru mine ,astept postarile cu interes.

  Drumuri bune tuturor !

Link to comment
Share on other sites

  • Members

    Un instrument util .  Daca aveti o bohrmasina cu acumulator si acumulatorul nu mai este bun , nu aruncati masia ! O puteti adapta pentru a o folosi la bateriile masinii .  Eu am gasit un tip ce arunca o bohrmasina de 18 v cu acumulator , din cauza ca acumulatorul se terminase  si nu mai gasea baterie de schimb, am luat-o si am adaptat-o incat merge la baterii la 24v . Ideea nu-mi apartine . Am vazut-o la un coleg si.....acum am si eu bohrmasina pe drum . Nici nu stiti cand va trebuie ! poate fac poze si o expun !

    Din ,,peco" in Franta mi-am luat si un letcon electric la 12v  ( 6 euro), bun si el !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.