Guest Anonymous Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 SR sunt iniţialele de la numele fabricii: Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, Roman SA. Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic ZiS 150 (ZiS - Zavod imeni Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american International KR-11. Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1700 mm / 1740 mm. SR 101 a avut câteva modele: SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model); SR 109 - autobasculantă. SR 101 SR 109 Modelul SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaşi clasă - medium-light), de modelul SR 131 Carpaţi. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faţă/spate: 1650 mm / 1650 mm. SR 131 Carpaţi Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 Carpaţi, a intrat în fabricaţie şi modelul SR 132 Carpaţi, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaşi motor V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axe faţă/spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate cu roţi simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm. SR 132 Carpaţi Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producţie, începând cu anul 1964, a modelului SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaşi cabină, proiectată de francezii de la Chausson Plant şi motorul V8 (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opţional, cutia de viteze putea fii cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, axa spate putea fii echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu şa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm. SR 113 Bucegi a avut cateva modele: SR 115 Bucegi - autotractor cu şa; SR 116 Bucegi - autobasculantă. SR 113 Bucegi SR 115 Bucegi SR 116 Bucegi În acelaşi an, 1964, a intrat în producţie şi modelul SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaşi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 şi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axa faţă tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, diferenţialul spate putea fii echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm. SR 114 Bucegi Pe baza şasiului SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit SR BA-1, folosind mecanica de la SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu şa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm. SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă (din păcate nu sunt poze cu acest model). SR BA-1 Bucegi În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fii echipate şi cu noua cutie de transfer G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic. Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa SAVIEM (SAVIEM - Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) - cod motor 797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit SR 113/114/115/116 D. SR-211 Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei şi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri şi înlocuirea barei de protecţie faţă cu un model adaptat de la Roman - din 3 bucaţi şi cu decupare pentru faruri. Modelele astfel modificate s-au numit Dac 6135 R - 4x2 / Dac 6135 RA - 4x4. Dac 6.135 R Dac 6.135 RA În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil. Dac 6.135 R Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea Roman/Dac - licenţa MAN F8 (MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg). Roman-Dac Cabina tip CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români. Dac CN Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu SR 114. SR 114 - UMT Proiect, pe baza unui şasiu Roman 19.215 DFK, cu cabină SR. Roman-SR A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Marinik Posted December 20, 2009 Members Share Posted December 20, 2009 Am doua carti cum se exploateaza Romanu mediu/greu 8.135 F FA FAE / 10.215 F FA FAE 12.215 DF DFA DFAE / 19.215 DF DFA / 70.215 DFAR / 19.256 DF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Razvan(GRSu) Posted December 20, 2009 Members Share Posted December 20, 2009 Stiu si eu un DAC 6.135 care inca functioneaza , cand o sa am ocazia o sa il pozez sa vedeti in ce stare este ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 Un SR ex-iugoslav: Torpedo SRT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted December 27, 2009 Members Share Posted December 27, 2009 Bune masini SR-urile . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Razvan(GRSu) Posted February 3, 2010 Members Share Posted February 3, 2010 Am prins si eu un SR ,dar nu stiu ce model este : [img width=533 height=400]http://img38.imagefra.me/img/img38/2/2/3/grsu/f_ugw9d9w4m_f93e0a6.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 E un Dac 6.135 R - face-lift, cu capotajul din fibra, rabatabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members leobango Posted February 3, 2010 Members Share Posted February 3, 2010 Toata stima pentru aceste masini, cu ajutorul lor s-a facut cea mai mare realizare romaneasca:canalul Dunare-Marea Neagra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Un set de poze cu un SR 114 Bucegi UMT autospeciala de pompieri, in Romania. Pozele sunt de pe LKW-Stefan Forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Tavy985 Posted February 21, 2010 Members Share Posted February 21, 2010 Asta da piesa de muzeu .Oare o mai fi folosita si acum, sau e doar trecuta in "rezerva" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Masina este functionala si inca in uz. Acolo sunt doua masini, dar cealalta este donor de piese, pentru cea din poze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Ia priviti ce am gasit pe internet!!! Nu credeam ca o sa mai vad vreodata SR-uri cu 3 axe! Le vedeam cand eram mic, prin Bucuresti; majoritatea erau betoniere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Un SR 116 Bucegi 6BR1S - AB55! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Un set de poze cu un SR 114 Bucegi UMT autospeciala de pompieri, in Romania. Pozele sunt de pe LKW-Stefan Forum. am avut si eu unul din asta in armata la cotesti ...............eram prea visator deja ma gandeam sa il transform in rulota auto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Razvan(GRSu) Posted July 25, 2010 Members Share Posted July 25, 2010 Un set de poze cu un SR 114 Bucegi UMT autospeciala de pompieri, in Romania. Pozele sunt de pe LKW-Stefan Forum. Daca nu ma insel acest exemplar este in Busteni !L-am vazut ieri noapte cand am trecut pe acolo ,era afara din garaj ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members savimbi Posted August 3, 2010 Members Share Posted August 3, 2010 Motorul este diesel, era prea frumos sa fie unul original pe benzina :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members leobango Posted September 1, 2010 Members Share Posted September 1, 2010 Iata ce am fotografiat azi pe una din soselele patriei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Coman Posted October 25, 2010 Members Share Posted October 25, 2010 Bunicul meu a lucrat ca si sofer la colectiv 20 de ani, deci a prins cam toate tipurile de camioane romanesti de la vremea aia. Imi povesteste cu drag despre Steagul Rosu, Carpati, Bucegi, SRD si Saviem. Mi-a zis ce puternice erau motoarele V8 pe benzina, incat mergea pe camp cu masina incarcata si se afunda masina in noroi de il impingea de pe drum cu bara din fata, dar nu il lasa inpotmolit. Cand accelera un pic mai tare zbura pamantul de sub roti in spate la 5 metri. Au fost supermasini la vremea lor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members balas tudor Posted June 22, 2011 Members Share Posted June 22, 2011 De acolo sa pornit si acuma nu e convine . Cerem pareri de genul care e mai buna -- DAF -VOLVO-- SCANIA--MAN scuze ca nu am enumerat toate marcile. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Mercedes_freak Posted June 22, 2011 Members Share Posted June 22, 2011 De acolo sa pornit si acuma nu e convine . Cerem pareri de genul care e mai buna -- DAF -VOLVO-- SCANIA--MAN scuze ca nu am enumerat toate marcile. Asta ca asta, da cerem pareri cum se schimba jumatatile si cand, cand si cum se foloseste retarder-ul, imediat o sa apara post pe aici cate scari au la urcare diferite marci de camioane................ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators cico_3504 Posted June 22, 2011 Moderators Share Posted June 22, 2011 felicitari pentru munca si efortul depus magnum,frumoasa realizare si prezentare a modelelor diferite ,macar asa sa stie colegii despre istoricul unui constructor roman de camioane Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Gongy Posted June 22, 2011 Administrators Share Posted June 22, 2011 frumos, frumos, sincere felicitari pentru istoria acestei marci ! cu aceste masini am invatat sa conduc ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonymous Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Sunt 100% capabil sa transform un SR 114 intr-un SR BA-1 dar oare imi va fi omologat de cei de la RAR ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members cercel2011 Posted December 22, 2012 Members Share Posted December 22, 2012 un SR peste granita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Gongy Posted December 22, 2012 Administrators Share Posted December 22, 2012 :D primul camion articulat pe care am lucrat asa arata, doar ca era srd-u ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.