Comunitatea soferilor profesionisti Sari la conținut

SR - autocamioanele Steagul Rosu


Vizitator Anonymous

Postări Recomandate

Vizitator Anonymous

SR sunt iniţialele de la numele fabricii: Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, Roman SA.

Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic ZiS 150 (ZiS - Zavod imeni Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american International KR-11.

Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1700 mm / 1740 mm.

SR 101 a avut câteva modele: SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model); SR 109 - autobasculantă.

SR 101

O8yg0.jpg

O8lNi.jpg

O8ohr.jpg

O8qMA.jpg

O8tgJ.jpg

O8vLS.jpg

SR 109

O8AL9.jpg

Modelul SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaşi clasă - medium-light), de modelul SR 131 Carpaţi. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faţă/spate: 1650 mm / 1650 mm.

SR 131 Carpaţi

s0it0.jpg

s0kY9.jpg

s0nsi.jpg

s0pXr.jpg

s0srA.jpg

s0uWJ.jpg

s0xqS.jpg

Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 Carpaţi, a intrat în fabricaţie şi modelul SR 132 Carpaţi, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaşi motor V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axe faţă/spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate cu roţi simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.

SR 132 Carpaţi

ObLiA.jpg

ObQhS.jpg

ObSN0.jpg

ObVh9.jpg

ObXMi.jpg

Ob_gr.jpg

Oc6KS.jpg

Oc9f0.jpg

Oc4fJ.jpg

OcbK9.jpg

Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producţie, începând cu anul 1964, a modelului SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaşi cabină, proiectată de francezii de la Chausson Plant şi motorul V8 (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opţional, cutia de viteze putea fii cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, axa spate putea fii echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu şa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.

SR 113 Bucegi a avut cateva modele: SR 115 Bucegi - autotractor cu şa; SR 116 Bucegi - autobasculantă.

SR 113 Bucegi

e0pWA.jpg

e0sqJ.jpg

e0xq0.jpg

e0EUr.jpg

e0YRA.jpg

e15l0.jpg

e17Q9.jpg

e1aki.jpg

e1cPr.jpg

e1fjA.jpg

e1hOJ.jpg

e0zV9.jpg

e0Cpi.jpg

e0HoA.jpg

e0MnS.jpg

e0OT0.jpg

e0Rn9.jpg

e0Wmr.jpg

SR 115 Bucegi

14i6ai.jpg

14i8Fr.jpg

14ib9A.jpg

14iiE0.jpg

14il89.jpg

14inDi.jpg

SR 116 Bucegi

Ogo8i.jpg

OgqDr.jpg

Ogt7A.jpg

OgAC0.jpg

OgD69.jpg

OgKAA.jpg

OgvCJ.jpg

Ogy6S.jpg

În acelaşi an, 1964, a intrat în producţie şi modelul SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaşi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 şi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axa faţă tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, diferenţialul spate putea fii echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.

SR 114 Bucegi

14lS7S.jpg

14lUD0.jpg

14lZCi.jpg

14m3BA.jpg

14mb50.jpg

14mg4i.jpg

14ml3A.jpg

14mq2S.jpg

14mxxi.jpg

14mCwA.jpg

14mF0J.jpg

14m8AS.jpg

14mv29.jpg

14mizr.jpg

Pe baza şasiului SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit SR BA-1, folosind mecanica de la SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu şa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.

SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă (din păcate nu sunt poze cu acest model).

SR BA-1 Bucegi

e9ab9.jpg

e9cGi.jpg

e9k9J.jpg

e9mES.jpg

e9p90.jpg

e9rE9.jpg

e9far.jpg

e9u8i.jpg

În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fii echipate şi cu noua cutie de transfer G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic.

Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa SAVIEM (SAVIEM - Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) - cod motor 797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit SR 113/114/115/116 D.

SR-211

14oIJ9.jpg

Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei şi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri şi înlocuirea barei de protecţie faţă cu un model adaptat de la Roman - din 3 bucaţi şi cu decupare pentru faruri.

Modelele astfel modificate s-au numit Dac 6135 R - 4x2 / Dac 6135 RA - 4x4.

Dac 6.135 R

ebRNS.jpg

ebZhi.jpg

ec0Mr.jpg

ec3gA.jpg

ebUi0.jpg

Dac 6.135 RA

ec5LJ.jpg

În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil.

Dac 6.135 R

ecCbA.jpg

ecEGJ.jpg

ecHaS.jpg

ecMa9.jpg

Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea Roman/Dac - licenţa MAN F8 (MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg).

Roman-Dac

OoAsS.jpg

OoxYJ.jpg

OoCY0.jpg

OoFs9.jpg

OoHXi.jpg

Oon_9.jpg

OovtA.jpg

Ooqui.jpg

Cabina tip CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români.

Dac CN

OpHiS.jpg

OpuQ9.jpg

Opxki.jpg

OpEOJ.jpg

OpJO0.jpg

Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu SR 114.

SR 114 - UMT

ejbfi.jpg

ejgeA.jpg

Proiect, pe baza unui şasiu Roman 19.215 DFK, cu cabină SR.

Roman-SR

ej8L9.jpg

A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Vizitator Anonymous

Ia priviti ce am gasit pe internet!!!  ;D

Nu credeam ca o sa mai vad vreodata SR-uri cu 3 axe! Le vedeam cand eram mic, prin Bucuresti; majoritatea erau betoniere!

NdD9i.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Vizitator Anonymous

Un set de poze cu un SR 114 Bucegi UMT autospeciala de pompieri, in Romania. Pozele sunt de pe LKW-Stefan Forum.

aVgzwor.jpg

am  avut  si    eu  unul  din asta    in armata  la  cotesti  ...............eram  prea  visator  deja  ma  gandeam  sa  il transform  in rulota auto
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • Members

Bunicul meu a lucrat ca si sofer la colectiv 20 de ani, deci a prins cam toate tipurile de camioane romanesti de la vremea aia. Imi povesteste cu drag despre Steagul Rosu, Carpati, Bucegi, SRD si Saviem. Mi-a zis ce puternice erau motoarele V8 pe benzina, incat mergea pe camp cu masina incarcata si se afunda masina in noroi de il impingea de pe drum cu bara din fata, dar nu il lasa inpotmolit. Cand accelera un pic mai tare zbura pamantul de sub roti in spate la 5 metri. Au fost supermasini la vremea lor. :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 7 months later...
  • Members

De acolo sa pornit si acuma nu e convine . Cerem pareri de genul care e mai buna -- DAF  -VOLVO-- SCANIA--MAN  scuze ca nu am enumerat toate marcile.

Asta ca asta, da cerem pareri cum se schimba jumatatile si cand, cand si cum se foloseste retarder-ul, imediat o sa apara post pe aici cate scari au la urcare diferite marci de camioane................

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.