Jump to content
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt

Cam totul despre Motoare.


Recommended Posts

  • Members

  Servus tuturor ! Deschid acest topic pentru prezentarea si intelegerea functionarii motoarelor termice folosite in industria auto. (in mare parte ce ne intereseaza in meseria noastra de soferi profesionisti)

    Motorul - inima masinii , cu cat e mai bine tratat cu atat e mai docil . Pentru mine unul , singurul meu prieten pe drum este motorul!

 

  1 Clasificarea motoarelor termice rutiere (generalitati)

          Motoarele se clasifica dupa  : a ) tipul de combustibil folosit

                                                        b ) timpii de functionare

                                                        c ) dispunerea cilindrilor

                                                        d ) sitemul de racire

                                                        e) sistemul de alimentare

  Dupa tipul de combustibil folosit motoarele pot fi  MAS ( motoare cu aprindere prin scanteie) si MAC (motoare cu aprindere prin compresie) . MAS folosesc benzina iar MAC motorina

  Dupa timpii de functionare sunt : in 2 timpi  si in 4 timpi . In general se folosesc motoarele in 4 timpi ( motoare , ce voi cauta sa le prezint mult mai detaliat , deoarece sunt cele mai folosite)

  Dupa dispunerea cilindrilor pot fi : motoare in linie , in V , Boxer , orizontale, in stea

  Dupa  sistemul de racire , pot fi : racite cu lichid sau racite cu aer ( celoe racite cu aer fiind mai putin folosite)

  Dupa sistemul de alimentare pot fi : cu carburatie  sau cu injectie

    Pt azi ajunge . Dar voi continua incepand de maine 09 feb.2012 ( in cazul ca va intereseaza)

 

Link to post
Share on other sites
  • Members

  Servus ! azi cate ceva despre alcatuirea unui motor.
  ,,Fierul" se compune din parti fixe si parti mobile . Despre materialele din care sunt facute voi vorbi mai putin , asta ca sa nu intram adanc in tehnologia fabricarii motoarelor .  Voi vorbi despre piese si rolul lor.

      Partile fixe sunt :  blocul motor . De obicei facut din fonta , dar se face si din aliaje de aluminiu.
                                  chiulasa , de obicei fabricata din aliaje de aluminiu sau fonta .
                                  capace , de obicei executate din tabla de otel sau aluminiu.


    Partile mobile sunt:  Arborele cotit , arborele motor sau vilbrochen
                                    bielele , bolturile , pistoanele , axul cu came ,supapele , culbutorii etc. , deci piesele care se misca



    Sa incep cu sistemul cel mai important , sistemul biele manivela ( sistemul motor) .  Acesta este alcatuit  din:
                                    Arborele cotit , biele , bolturi , pistoane , si cilindrii


    Descrierea arborelui cotit si cate ceva despre el
                                Acest ax  in mare parte se face din oteluri , deoarece este piesa cea mai importanta a motorului si trebuie sa reziste la multe munci si casne. Rolul sau  este de a transforma  energiile din energie termica in energie  mecanica ,preluind energia de la pistoane prin intermediul bielelor ,si este alcatuit din :  axe sau fuse  , manetoane , contragreutati  si flanse ( la unele motoare mai gasim si un pinion de distributie executat direct din ax)
                           
                  Fusele sunt :    fuse palier - cele in acelasi plan , de regula mai groase , cele ce se rostogolesc in lagarele blocului motor
                                          fusele maneton- cele pereche , ce nu se aliniaza cu fusele palier , pe care se monteaza bielele. De fel sunt mai mici in diametru fata de fusele palier

                De remarcat ca aceste fuse pentru a rezista uzurilor si a nu se deforma , suprafata lor este foarte dura ,fiind cementate superficial . De ce superficial?  Deoarece miezul trebuie sa fie moale, sa preia socurile si sa nu cedeze la eforturi. Daca si miezul ar fi cementat , ar fi casante.

                                        Contragreutatile - au rolul de a chilibra dinamic axul si  reducerea vibratiilor interioare ( de regula contragreutetile sunt dispuse in partea opusa volantei , despre care voi vb. mai tarziu)

                                      Manetoanele - fac legatura intre fuse

                                      Flansa ( flansa palier)- partea dinspre ,,spatele"motorului. Pe ea se monteaza volanta

              In general vilbrochenul poate fi reparat . Atunci cand fusele se uzeaza , se fac rectificari de cilindricitate ( pe masini de rectificat speciale) . De obicei constructorul asigura maxim 4 cote de reparatii ( mai multe neputand fi facute deoarece s-ar ajunge la minimul de rezistenta al stratului cementat) . Distantele intre cotele de reparatie ,de odicei, fiind in jurul valorii de 0.25 mm. Astfel daca avem , sa zicem D. nominal 0 , o cota de 55 mm , la cota I avem 54,75, la a II a 54,50, la a IIIa 54,25 si la a IV a 54.
    Rectificarea se face numai dupa masurarea axului in vederea stabilirii batailor radiale cat si ovalitatea fuselor prin metoda de masurare cu micrometre si comparatoare radiale.
               
              Cam atat in dimineata asta. Daca nu plictisesc , mai revin cu urmarea

Link to post
Share on other sites
  • Members

  Servus ! Azi va plictisesc cu .....biela boltul si pistonul cu segmenti, apoi despre lagarele ansamblului
   
                Biela - este organul de masina ce transmite miscarea de la piston , la vilbrochen . Bielele se fac din otel si au ca parti denumite : capul bielei , sau bosajul boltului ,  piciorul bielei si capacul de biela sau lagarul de maneton .

              Boltul -este organul de masina ce ,,leaga" pistonul de biela . Acesta se executa din otel si se cementeaza superficial apoi se rectifica si se lustruieste . Bolturile pot fi : Fixe , ori in biela ori in piston , sau flotante. De regula  la montaj , intre bolt si biela sau piston jocurile sunt foarte mici, aproape insesizabile , de dorit a fi doar miscarea de rostogolire


              Pistonul - piesa care ia toata energia exploziei si o ofera motorului . Se confectioneaza din aliaje de aluminiu . Prelucrarea pistoanelor dupa turnare este una de mare finete. De regula pistoanele nu se prelucreaza imediat dupa turnare , ci dupa circa 10 zile , deoarece materialul trebuie sa se recristalizeze si sa se matureze . Partile pistoanelor sunt denumite astfel: capul pistonului , fusta sau mantaua( corpul) , fantele sau canalele segmentilor si bosajul boltului.
             
            Segmentii -  in general se fac din fonta , in general nodulara ,deoarece trebuie sa fie elastici si sa se uzeze inaintea cilindrilor. Sunt 3 tipuri de segmenti : de Foc sau de compresie, de  raclare  si de ungere.  De regula la montaj se respecta ordinea si partea de sus , insemnata pe segment , ori prin inscrisul TOP , ori prin sageata sau punct . Deosebirea intre segmenti e simpla . Segmentii de foc sunt la prima vedere ( in sectiune) sunt drepti ( paralelipipedici) sau au in partea de sus un sanfren, cei de raclare au un partea de jos un profil in unghi cu care rascheteaza iar cei de ungere sunt de obicei mai  grosi si au fante sau gauri de ungere.
Se construiesc  si hibrizi  ce combina uzuanta lor . Putem intalni segmenti de foc cu raclare , sau ungatori raclori.
Segmentii , in special cei de foc sunt acoperiti de un strat de crom poros .


            Lagarele ansamblului motor ( biele manivela) sunt lagare de rostogolire si cuzineti de frecare. Cuzinetii sant facuti de regula din aliaje moi cu rezistenta mare la uzura , turnate pe suport dur elastic. Pentru a forma lagarul se fac 2 cuzineti , unul de bloc si unul de capac . Cuzinetul de bloc al deosebim prin fanta si ajutajul (gaura) de ungere, cel de capac fiind ,,orb"(plin fara gaura)
Constructiv vorbind , cuzinetii sunt dedicati palierelor ( de palier) si de biela sau( maneton). Pentru ca la montaj ei sa ramana fixi , din constructie au un pinten de blocare care se fixeaza in lacasul lagarului de bloc sau piciorul bielei.
    Cuzinetii se fac la dimensiuni pentru cotele de reparatii ale palierului vilbrochenului , cat si pentru biele (de maneton).
  De remarcat ca la  primul montaj , cand cuzinetii sunt stransi la cuplu , rostogolirea trebuie sa ,,Tina " putin , de aceea se face rodajul la rece , deoarece ,,pasuirea",  ,,asezarea" cuzinetilor sa fie cat mai precisa prin frecarea intre ax si insasi cuzineti.
  De obicei cei mai stresati sunt cei de biela . ,,Cad" cel mai repede.

Pentru dimineata asta gata ! Voi reveni cu generalitati despre motor , apoi ma voi stradui sa fac o analiza functionala cat mai
,,dura" , pentru a intra pe domeniul defectelor si remedierea lor.

  Sper ca nu plictisesc! Daca plictisesc , ma opresc!

Link to post
Share on other sites
Guest Anonymous

  Foarte folositor!Dar,cum spunea unleashed,pentru incepatori ar merge si niste poze explicative!Dar banuiesc ca cei interesati pot gasi pozele pe internet!Daca nu,cand ma mai duc pe la garaj cu probleme(sper ca nu prea curand)as putea sa ii rog sa ma lase sa fac niste poze!E vorba de un garaj specializat doar in motoare diesel,si de obicei au in stock toate piesele pentru toate marcile de motoare!

Link to post
Share on other sites
  • Members

  Servus !    Azi vorbesc despre cilindri , chiulasa si voi descrie in mare componentele distributiei

                          Cilindri - locul  in care se misca pistoanele. Se fac din fonta deoarece trebuie sa reziste la abraziune , presiune si temperatura , factorii principali la care sunt supusi.  Cilindrii pot fi prelucrati direct in blocul motor , sau amovabili pentru a se potea schimba in cazul reparatiilor. De regula  prelucrarea lor este stricta in ce priveste  alezajul si cilindricitatea . La primul montaj , pistonul trebuie sa treaca liber (uns fiind) prin cilindru. De obicei abaterile sunt foarte mici .

                        Chiulasa - ,,blocul" capac ce inchide cilindrii in partea superioara a motorului . Se fabrica din aliaje de aluminiu sau fonta . De regula in chiulasa se monteaza supapele . La unele variante constructive , se monteza si axul cu came , cat si pompa de apa. Dar nu fac referinte acum.
      La chiulasa conteaza foarte mult ca suprafata de asezare pe cilindrii sa fie plana  iar la montaj cuplul de strangere a prezoanelor.


                      Componentele generale ala mecanismului de distributie

                                Supapele -  Se confectioneaza din otel si trebuie sa reziste la temperaturi mari pentru a nu se deforma. Rolul supapelor este de a deschide si inchide canalele de admisie si de evacuare . Distingem supapele de admisie . de obicei cele cu talerul cu diametrul mai mare  si  supapele de evacuare cele cu diametrul talerului mai mic.
  De regula supapele de admisie au talerul mai mare pentru ca in cilindru sa patrunda o cantitate mare de amestec carburant sau aer ( la diesel MAC) in scurtul timp in care supapa se afla deschisa.  Cele de evacuare au talerul mai mic deoarece la evacuarea gazelor arse au o presiune mult superioara celei de admisie , la care participa si pistonul , prin miscarea sa ascendenta catre PMS ( punct mort superior).

                              Arcurile de readucere - sunt arcuri elicoidale ce asigura inchiderea supapelor atunci cand acestea nu sunt actionate.

                            Culbutorii - Sunt organe de masini ce fac transferul de miscare comandat de catre axul cu came , la supape
Culbutorii se fac din fonta si mai rar din otel . Culbutorii se monteaza in sir pe axul culbutorilor , formand un tren deservind fiecare supapa. Forma geometrica este destul de greu de descris in cateva cuvinte , insa are o importanta vitala . Prelucrarea lor se face pe masini speciale.
  Culbutorii sunt prevazuti cu un surub de reglaj in majoritatea cazurilor constructive. Reglajul culbutorilor ( jocul termic) se face pentru ca atunci cand motorul functioneaza , incalzindu-se , sa combata coeficientul de dilatare si astfel deschiderea supepelor sa ramana valoric apropiata valorii normale de functionare.  Nu toate variantele constructive au culbutori , referire la distributia cu ,,axul in cap", unde camele actioneaza direct asupra tachetilor ( paharelor) supapelor

                          Tijele de culbutori - Tije cilindrice ce preia miscarea axului cu came transferand-o culbutorilor. Acestea sunt comfectionate din otel .

                        Tachetii - Organe de masini interpuse intre axul cu came si tijele de culbutori. Se comfectioneaza din otel si sunt rezistenti la frictiune si tenperatura.

                      Si piesa cea mai importanta - Axul cu came

                      Axul cu came - este un ax pe care se prelucreaza camele ce au rolul de a comanda deschiderea si inchiderea supapelor . si este antrenat de catre vilbrochen prin roti dintate , lant su curea de transmisie . Tot pe axul cu came pot fi prelucrate si pinioane de antrenare a ruptor-distribuitorului  cat si cama separata  ce comanda pompa de alimentare.
Axele cu came se fac din fonte speciale sau otel si se prelucreaza pe masini speciale . Si tratamentul termic este unul special, axul fiind cementat la suprafata si moale in interiorul sau . Ceva de genul vilbrochenului.
                  Camele se deosebesc , cam la marea majoritate constructiva , prin inaltimea camelor, ce la camele de admisie  fiind mai mare ,pentru a asigura un timp mai mare admisiei.  Camele sunt defazate in plan axial dupa ordinea de distributie ( aprindere) si numarul de cilindri . De mentionat este faptul ca fiind actionat de catre vilbrochen si trebuind sa ,,urmareasca" ordinea de distributie , axul cu came se roteste de doua ori mai putin decat vilbrochenul . Deci mai incet fata de vilbrochen, acesta facand doua rotatii complete iar axul cu came doar una. Principiul valabil la toate motoarele in 4 timpi. Exista si varianta pentru motoarele in 2 timpi insa nu dezbat subiectul.
                Camele sunt de asa maniera executate incat observam trei portinui active , acestea fiind bordul de atac la deschidere , varful de deschidere si bordul de inchidere , si sunt asezate in ordine de la cilindrul 1 pana la ultimul cilindru dupa cum se desfasoara distributia  . De pilda la un motor in linie cu 4 cilindri putem avea ordinea de distributie : 1-3-4-2 sau 1-2-4-3
Ordinea de distributie este aceeasi cu ordinea de aprindere. De mentionat ca  arderea se face respactand aceasta ordine sarita  ca socurile primite de vilbrochen sa se repartizeze in toata masa lui evitandu-se vibratia si implicit ruperea sa.

  Pe azi gata ! Voi continua acest articol deoarece va trebui sa dezvolt mai mult subiectul fiind un capitol foarte important.
  Daca distributia are hibe , motorul nu functioneaza bine sau chiar deloc !








                       
 

Link to post
Share on other sites
  • Members

  Servus !  Azi voi continua cu ...saracia de distributie .
              Urmarind  sensul de rotatatie  al axului cu came ( privit din fata ) distingem atat ordinea de aprindere cat si diferentierea admisiei de evacuare. ( Voi dezvolta subiectul cand voi vorbi despre punerea la punct a distributiei)
            Axul cu came este tare bine uns  . Trebuie sa fie uns  deoarece frecarile sunt multe si mari . La varianta distributiei ,,cu axul in cap" , axul este gaurit aratand ca un ,,fluier" , pentru realizarea unei ungeri abundente a lagarelor in care se rostogoleste cat si pastilele supapelor. Fac aceasta precizare cu scopul de a arata ca la nivelul axului cu came exista o bogata pierdere de presiune de ulei .  De obicei atunci cand se constata , desi uleiul e curat  si temperatura corecta, o scadere a presiunii uleiului catre o zona periculoasa , defectul poate fi generat de jocul mare a axului cu came in lagarele sale datorata uzurii accentuate. Bine inteles nu am de gand sa scriu un tratat de mecanica auto , asa ca ating numai generalitati, de aceea nu voi prezenta decat variante constructive ala distributiei.  Sunt motoare clasice , unde gasim toate subansamblele ce compun distributia si motoare de ultima generatie unde multe din subansamblele clasice au disparut fiind inlocuite de alte sisteme.
      In primul rand  , axul cu came compus ( mixt) , cel pe gasim atat camele de adm. cat si de ev . ( adm. = admisie ; ev = evacuare) , sau axe  de adm. si axe de ev. ( un ax numai pentru admisie ,sau numai pentru evacuare), varianta nu prea uzitata. Varianta mixta fiind cea mai raspandita.
      Mai exista si axe cu came ,,speciale " ce echipeaza motoarele cu distributie cu geometrie variabila . nu voi dezvolta acest subiect deoarece doresc sa vb. despre motoarele clasice , mai ales de cele ce echipeaza camioanele.
    Varianta cea mai des folosita in constructia motoarelor moderne , fiind distributia cu axul in chiulasa si atac direct al supapelor.  Avantajele sistemului consta in reducerea frecarilor , a pierderilor energetice , greutate redusa , precizie mai mare in functionare , pierderi mai mici de presiune de ulei in instalatie 

  Ma opresc ! Trebuie sa plec . Dar revin
           

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • Members

  Servus tuturor ! Deschid acest topic pentru prezentarea si intelegerea functionarii motoarelor termice folosite in industria auto. (in mare parte ce ne intereseaza in meseria noastra de soferi profesionisti)

    Motorul - inima masinii , cu cat e mai bine tratat cu atat e mai docil . Pentru mine unul , singurul meu prieten pe drum este motorul!

 

  1 Clasificarea motoarelor termice rutiere (generalitati)

          Motoarele se clasifica dupa  : a ) tipul de combustibil folosit

                                                        b ) timpii de functionare

                                                        c ) dispunerea cilindrilor

                                                        d ) sitemul de racire

                                                        e) sistemul de alimentare

  Dupa tipul de combustibil folosit motoarele pot fi  MAS ( motoare cu aprindere prin scanteie) si MAC (motoare cu aprindere prin compresie) . MAS folosesc benzina iar MAC motorina

  Dupa timpii de functionare sunt : in 2 timpi  si in 4 timpi . In general se folosesc motoarele in 4 timpi ( motoare , ce voi cauta sa le prezint mult mai detaliat , deoarece sunt cele mai folosite)

  Dupa dispunerea cilindrilor pot fi : motoare in linie , in V , Boxer , orizontale, in stea

  Dupa  sistemul de racire , pot fi : racite cu lichid sau racite cu aer ( celoe racite cu aer fiind mai putin folosite)

  Dupa sistemul de alimentare pot fi : cu carburatie  sau cu injectie

    Pt azi ajunge . Dar voi continua incepand de maine 09 feb.2012 ( in cazul ca va intereseaza)

mai nou sunt si motoare in w!

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • Members

Da!intotdeauna m-ai avem cate ceva de invatat,si ar fi bine sa aflam m-ai multe pana la transmisia finala.Tehnologia avanseaza in fiecare zi si as dorii,sa completez si eu cu ceva pentru cei interesati.                        #                                                                                                                                                                                      Puterea motorului este masurata in cai putere s-au in kw.                                                                                            Diferenta este 1 kw=1,36 cp                                                                                                                                        #                                                                                                                                                                                    Definitia 1 cp este;Greutatea de 75 kg ridicata la 1 m inaltime intr-o secunda.                                                            #                                                                                                                                                                                    Drumuri bune la toti colegii!                                                         

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.