Jump to content

Explicatie supape


yakwza

Recommended Posts

  • Members

;D

Pornind de la intrebare lu` Mihai : Care dintre supape este mai mare si de ce?

Am aprofundat putin subiectul si as vrea sa dau un raspuns pe intelesul tuturor.

La inceput evident am zis-o pe aia din popor,ca domne vezi caldura gazelor de evacuare necesita un diametru mai mic pt amdisie, FALS , nu asta este motivul.Amestecul carburant nu se "consuma" prin ardere ci... expandeaza, adica isi mareste volumul... de foarte multe ori

1 Supapa de evacuare e mai fierbinte,ea se raceste prin contactul cu buza chiulasei şi prin coada şi ghid. E motivul pentru care la motoarele performante în locul măririi supapei se preferă dublarea numărului de supape. Supapa de admisie se răceşte în timpul admisiei pentru ca lucreaza cu gaze reci,cu toate că gazele din admisie au un volum mai mic decât cele din evacuare supapa trebuie sa fie mare din cauza diferenţei mici de presiune dintre galerie şi cilindru.

2 E normal pentru ca supapele de evacuare se incing mai tare si din cauza asta se dilata mai mult, de aceea e nevoie de un joc mai mare.

De obicei la motoarele cu chiulasa de aluminiu jocul termic la supape creste o data cu cresterea temperaturii motorului deoarece aluminiul se dilata mai mult decat otelul, totusi chiulasa se incalzeste uniform pe cand supapele de evacuare se incalzesc mult mai tare decat cele de admisie, deaia e nevoie de joc mai mare pe evacuare.

3 Cand supapa de admisie se deschide,intra amestecul aer/benzina sau melanjul,el intra cu o presiune de sa zicem 1 bar sau presiunea atmosferica,normala de afara,pentru motoarele aspirate. OK? Bun.

Cand supapa de evacuare se descide,ies gazele rezultate in urma arderii,ele au o presiune MULT MAI MARE decat presiune melanjului la admisie,deci ele pot iesi nestingherit,ele ies oricum defapt la ce presiune se cumuleaza(in jur de 200bar)

Diametrul supapei de ADMISIE impreuna diametrul supapei de EVACUARE joaca un rol foarte important in echilibrul/armonia motorului,pentru ca de exemplu daca TU o sa ai un motor cu supape de diametru egal,el va merge relativ prost,departe de randamentul sau optim(nu maxim),pentru ca intra prea putin MELANJ pe admisie,diametru mic,presiune atmosferica,el saracul de el melanjul nu are cum sa intre intr-o cantitate mare sau sufiecienta unui bun randament,iar pe evacuare repet datorita presiunii mari alea ies oricum.

Daca vrei sa intelegi mai bine rationamentul SUPAPELOR, e ca si cum ai avea o 2 sticle una de apa plata (admisia) una de apa minerala (evacuarea) . Gandeste-te ca le pui deasupra unei oale,cu capacul in jos (cu susul in jos) OK? BUN . E acum incearca sa le desfaci. O sa vezi ca apa plata picura cate putin putin iar apa minerala rabuzfneste.(au acelasi diametru la capac)

Oala se umple imediat de apa minerala,iar apa plata...........continua sa curga. Ca oala sa se umple relativ egal sau uniform/optim,diametrul capacului sticlei de apa plata trebuie sa fie mai mare.

Analogia asta se aplica si la motoare,respectiv supape.

Oala ta e cilindul, supapa ta de amdisie e sticla de apa plata(dar cu capac marit) iar supapa ta de evacuare e sticla e apa minerala(cu capac mic/normal).

Motorul ala se misca nu gluma mii de rotatii pe minut,timpul admisiei este putin foarte putin mai lung decat timpul evacuarii, cu tot cu supapa de admisie cu diametru mare,tocmai ca sa permita umplerea optima a cilindrului cu amestec/melanj.

Principiul se aplica si la motoarele supraalimentate,intotdeuna supapa de admisie e mai mare decat cea de evacuare,pentru a umple cat mai bine cilindrul de amestec/melanj.

Sper sa nu vina iar meseriasi sa se ia de mine,daca aveti ceva de zis pe seama subiectului e ok,dar far jigniri si atacuri personale.

Multumesc!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.