Comunitatea soferilor profesionisti Sari la conținut

PENTRU SOFERI - Ce înseamna litera T pe poza de radar


Gongy

Postări Recomandate

  • Administrators

PENTRU SOFERI - Ce înseamna litera T pe poza de radar si cum poti scapa de amenda

In viata esti fortat sa inveti multe daca vrei sa-ti fie mai bine. De exemplu, stii ce inseamna litera T de pe aparatul de radar si cum te poate ea ajuta sa scapi de amenda?

Daca in instanta exista o fotografie ca proba impotriva ta si ea are semnul "T", trebuie sa stii ca asta inseamna TARGET, adica Tinta si arata ca aparatul radar identifica un corp in miscare si viteza acestuia.

Poliţiştii nu au voie să meargă cu radarul mobil oprit şi să-l pornească atunci când dvs. sunteţi foarte aproape de el. Aparatul radar, conform normelor metrologice, are o funcţie de autotestare care se face automat la fiecare pornire a aparatului. Cât timp în partea stângă jos a fotografiei apare litera „T", aparatul radar nu şi-a terminat autotestarea şi, conform normelor, măsurătorile nu pot reprezenta probe pentru aplicarea legislaţiei rutiere (mai apare şi o dungă albă care este exact peste ultima cifră din viteza prevăzută pe mijlocul fotografiei). De asemenea, tot conform normelor metrologice, poliţiştii nu au voie să folosească aparatul radar scos de pe suport, deoarece nu se respectă unghiul de incidenţă şi nici nu au voie să folosească un paravan pe care să-l ridice la apropierea autovehiculului.

Camerele digitale amplasate pe drumuri nu sunt omologate de Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) şi nu pot fi folosite pentru determinarea vitezei legale, ci doar pentru probarea unei depăşiri neregulamentare, trecerea pe roşu la semafor şi altele de acest gen. Sistemul omologat de BRML este principiul buclei inductive: în asfalt sunt amplasaţi doi senzori electromagnetici la o distanţă de 5 metri unul de celălalt. La trecerea prin dreptul primului senzor acesta imprimă autovehiculului o amprentă magnetică unică. La trecerea prin dreptul celui de-al doilea senzor acesta calculează viteza şi dacă este mai mare decât cea legală, trimite comanda către camera digitală care face fotografia din spate. Camerele care sunt prevăzute cu buclă inductivă sunt doar 6 din cele 49 amplasate până în prezent şi ele se află pe DN1 la: Balotesti, Ciolpani, Puchenii Mari, Barcanesti, Comarnic, Sinaia. Niciuna dintre camerele digitale din oraşe nu are buclă inductivă. Se observă foarte uşor care camere au şi bucle inductive prin faptul că, pe fiecare sens, în dreptul camerelor respective lipite de asfalt, în exteriorul asfaltului, sunt două porţiuni de beton de circa 30cm/15cm, la circa 5m una de cealaltă, în care sunt încastraţi senzorii.

„Paragraful 3.2.6. din norma de metrologie NML 021-05, aprobată prin ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr. 153/2007, prevede că înregistrarea efectuată trebuie să conţină menţiunea că a fost efectuată autotestarea aparatului". Iar pe perioada de testare a aparatului, pozele făcute nu au valoare probantă pentru că acest aparat incă isi calibrează frecventele.

Iata textul de lege, iar intreaga Norma o puteti citi in fisierul atasat acestui mesaj:

3.2.6. Cinemometrul trebuie sa fie prevazut cu o functie de autotestare, care sa poata pune in evidenta orice defect sau dereglare functionala, ce pot avea influenta asupra exactitatii de masurare.

Aceasta functie trebuie sa fie activata automat la fiecare punere in functiune a cinemometrului, avand si posibilitatea de a fi activata manual de catre operator, ori de cate ori se considera necesar. In cazul depistarii unor defecte sau dereglari functionale, acestea vor fi semnalate, iar functionarea cinemometrului va fi blocata.

De asemenea, trebuie sa stiti ca:

4% reprezinta marja de eroare a aparatului radar. Asta inseamna ca pentru ca un aparat sa fie declarat corespunzator trebuie ca viteza indicata de aparat sa difere de cea efectiva (reala) cu cel mult 4%. Este posibil ca aparatul radar ce te-a inregistrat sa aiba o eroare de numai 2%. In acest caz, ai depasit viteza legala cu mai mult de 50 km/h. Radarul, fiind un aparat de masura, trebuie sa fie supus verificarii metrologice. Asadar, nu ar strica sa soliciti buletinul de verificare metrologica a respectivului radar. S-ar putea ca, in respectivul buletin de verificare, sa fie trecuta eroarea efectiva (in limita admisa) a aparatului radar. S-ar putea sa te ajute acest lucru. La fel de adevarat este ca e posibil ca in buletin sa fie mentionat doar faptul ca radarul respectiv se incadreaza in limita admisa. In acest caz poti apela la argumentele tale. Dupa stiinta mea, nefiind jurist de profesie, nu poti fi pedepsit daca exista o indoiala asupra circumstantelor in care s-a produs fapta. In acest caz exista aceasta indoiala. Mai clar, exista situatii in care nu ai depasit cu mai mult de 50 km/h viteza legala, dar aparatul a inregistrat o depasire a vitezei (mai mult de 50 km/h).

Atentie ca, de cele mai multe ori, trebuie sa apara si o dunga alba, exact peste ultima cifra din viteza, prevazuta pe mijlocul fotografiei.

Cum te legi de viteza?

"Sunt foarte putini cei care stiu ca atunci cand viteza stabilita de radar este aproape de viteza legala si o depaseste cu cel mult 9 km/h nu trebuie sa plateasca absolut nicio amenda", explica (pentru incont.ro) avocatul Gheorghe Piperea.

El da un exemplu: Daca in oras ai limita de viteza de 50 km/h si tu ai 59 km/h pe aparatul de radar, viteza asta nu este sanctionabila.

Mai mult decat atat, ar trebui sa stii ca si daca depaseste 59 de km/h, ai sanse sa castigi in instanta anularea amenzii. De ce?

"Poti sa contesti masuratoarea. Practica arata ca aparatele de radar au o marja de eroare cam de 5 km/h, in plus sau in minus. Poti sa mizezi si pe asta. Daca este un radar mobil, aici marjele sunt si mai mari", a subliniat Piperea.

Datele completate corect

Ce alte informatii iti mai sunt necesare? In momentul in care ai primit amenda acasa, trebuie sa te asiguri ca toate datele tale sunt completate corect.

Daca ceva este completat gresit, adica ne referim la date precum nume, prenume, numarul de inmatriculare a masinii, numarul si seria cartii de identitate, descrierea contraventiei, incadrarea ei in drept, ai mari sanse de reusita.

Astfel, daca informatiile sunt incomplete sau incorecte, atunci amenda poate fi anulata.

Prin urmare, verifica daca procesul-verbal completat de politist contine toate aceste date si daca ele sunt completate corect.

Apoi, trebuie sa verifici data la care ti-a fost aplicata sanctiunea si sa incerci sa iti aduci aminte cat mai multe detalii.

"Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrag nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu de catre instanta”, spune art 17 din OG2/2001.

Un alt lucru important: vezi daca procesul-verbal constatator al amenzii ti-a fost trimis in termen de maximum 30 de zile de la data aplicarii acesteia, pentru ca, daca Politia ti-a trimis amenda cu depasirea acestui termen, ea este nula si va fi desfiintata de orice judecator.

Trebuie, de asemenea, stiut ca in momentul in care contesti amenda, aplicarea sanctiunii se suspenda. Cu alte cuvinte, daca ti-a fost suspendat permisul de conducere si depui o contestatie in instanta, politia va fi obligata sa-ti dea inapoi actul. Vei putea conduce masina pana cand instanta da o decizie.

Daca vrei sa ai sanse de succes trebuie sa depui plangerea in termen de maximum 15 zile de la primirea ei, altfel esti bun de plata.

Avocatul Gheorghe Piperea te sfatuieste insa sa nu astepti sa treaca prea mult timp de la primirea provesului - verbal si sa contesti decizia.

"Au fost cazuri in care oamenii s-au trezit cu blocarea conturilor in banca pentru ca nu au platit la timp amenda… Chiar daca semnezi procesul-verbal de contraventie, ai grija sa fie scris pe el ca nu-ti recunosti vinovatia", puncteaza el.

Mai departe, daca ai avut in masina persoane care pot deveni martori in proces, care sa sustina faptul ca inregistrarea operata pe camera de supraveghere si care a constituit baza aplicarii amenzii, nu este conforma cu realitatea, atunci ei vor trebui sa dea niste declaratii scrise in care sa iti sustina punctul de vedere.

Declaratiile trebuie sa fie certificate de catre un avocat pentru a le depune la instanta odata cu plangerea contraventionala.

Ce puncte trebuie atinse de in plangerea contraventionala:

1). Amenzile rutiere aplicate prin camerele de supraveghere rutiera sunt ilegale si procesele-verbale de amenda nule, pentru ca amendatul nu beneficiaza de dreptul sau de a putea scrie obiectiuni in procesul-verbal in conditiile in care primeste amenda acasa.

2). Instanta sa oblige Politia sa spuna care este numele firmei care a instalat camerele de supraveghere.

3). Instanta sa oblige Politia sa spuna cand au fost ultima data verificate metrologic aceste camere.

4). Instanta sa oblige Politia sa spuna daca respectivul contract de atribuire a contractului de instalare a camerelor de supraveghere s-a facut in urma unei licitatii publice cu selectie de oferte.

5). Instanta sa ceara dovada existentei autorizatiei de constructie si amplasare a camerei.

Foarte important de stiut este ca masuratorile cu radare nu pot fi folosite ca probe in instanta daca fotografiile au fost facute in conditii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna si, ca urmare, culoarea masinii, numarul sau soferul acesteia nu pot fi determinate absolut fara dubiu.

In plus, pe fotografie sau film trebuie sa apara obligatoriu data si ora la care a fost efectuata masuratoarea, valoarea vitezei, sensul in care s-a deplasat masina si faptul ca a fost efectuata anterior auto-testarea radarului / camerei de supraveghere (un test care se face ca exercitiu, cu prima masina care trece).

Echipajul de Politie care efectueaza controale cu radare trebuie sa aiba in permanenta asupra lui certificatul de omologare a radarului, buletinul de verificare metrologica — in termen de valabilitate de 12 luni, si autorizatia de operator radar, pentru agentul care intocmeste procesul-verbal.

Radarele au o functie de autotestare care se face automat la fiecare pornire a aparatului. In timpul testarii, in coltul din stinga jos al inregistrarii video sau foto apare litera "T".

Fotografiile astfel marcate nu pot fi folosite de Politie ca probe in instanta, pentru ca aparatul nu era reglat in momentul folosirii.

In cazul amenzilor date de camerele de supraveghere, verificati ca amenda sa fi fost semnata de catre un politist care trebuie sa isi indice functia si gradul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Salut Gongy,super explicatie,poti sa-mi spui mie si colegilor daca acum in Martie 2013 mai sunt valabile modul de functionare si erorile radarului descrise de tine sau au mai evoluat si nu se mai poate contesta .Adica daca a ramas chestia cu "T"-ul de la radar.Intreb asta deoarece postul era din Dec 2010,mercy

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Members

Domn Gongy, am citit mai multe mesaje (comentarii) postate de dumneata si se vede ca esti ca un profesor ce isi improspateaza mereu materialul didactic... asa si dumneata ca sofer. Cred ca la serviciu esti pentru colegi ca un mentor :D. Asa da coleg. Doamne ajuta...!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • Members

multumim pentru sfaturi dar am o intrebare .Cine este autorizat din politia rutiera sa actioneze asupra aparatului tahograf pentru verificarea diagramei ,ce act trebuie sa imi prezinte el din care sa reiasa ca este autorizat sa faca acest lucru.

Am fost oprit in loc.Lehliu sat de un echipaj cu un radar model vechi care mi-au spus ca am fost inregistrat cu viteza de 71km/h .Am cerut sa imi arate verificarea metrologica a aparatului radar ...binenteles ca am fost refuzat mai mult sa urcat si a scos diagrama sa imi demonstreze ca aceea era viteza cu care sustinea ca am fost inregistrat ....dar surpriza pe diagrama arata viteza de 60km/h.L-am intrebat daca este autorizat sa actioneze asupra aparatului tahograf si sa imi arate o autorizatie sau alta hartie din care sa reiasa ca are acest drept pentru ca daca nu imi demonstreaza acest lucru ma opresc in Lehliu gara la politia rutiera si faca reclamatie.In final mia dat drumu fara amenda (eu fiind si mai artagos la acest fel de nesimtire crasa)dar la intrarea in lehliu gara ma astepta un MCV care ma luat la purificat doar pentru faptul ca am fost "tupeist " cu colegul lor.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Alipește ca text simplu

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

  • Navigare recentă   0 membri

    • Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Pentru a naviga pe acest site , trebuie sa respectati termenii Termeni de Utilizare.