Drumuri bune tuturor si fara accidente sau evenimente neplacute. Consumul mediu are prea multi factori de care poate fi influentat: starea cauciucurilor, incarcatura, vreme (ploaie, vant), starea drumului (cu gropi, national, autostrada), starea de nervozitate a soferului (daca e presat de timp, daca nu a primit nimic de la nevasta aseara, etc), starea camionului / tirului, cum stie sa schimbe vitezele soferul. Ca sa poti sa calculezi un consum mediu ar trebui sa parcurgi acealsi traseu timp de mai multe saptamani si sa faci in fiecare saptamana (sau la fiecare plin) media si apoi sa faci o medie din toate mediile saptamanale sau macar sa le compari si sa vezi cam pe unde te situezi. Eu va prezint doar situatia mea: in fiecare zi am acealasi traseu (fac doar intern) si fac plinul o data la 3 zile (de 2 ori pe saptamana ca am o zi libera). Pe zi fac aproximativ 350 km pe autostrada, drumuri nationale si ocazional ceva mai proaste (nu are treaba ca sunt in Dublin, Irlanda, pentru ca traseul e acelasi si doar asa iti poti da seama care e consumul mediu). Incarcatura e cam aceeasi in fiecare zi deci nu difera prea mult. Am peste 10 ani de experienta de soferie. Imi amintesc ca dupa prima saptamana cand am luat camionul si am facut cursa, am primit un telefon de la sef in care imi spunea scurt: nu ai voie sa mai treci de 80 km / h. La fiecare 3 zile fac cam 1000 km si in prima saptamana am pus de 2 ori diesel de fiecare data 350 L. Dupa ce am primit telefonul cu stabilirea vitezei maxime de 80 km / h, plinul de diesel a fost de 250 L la fiecare 3 zile. Apoi inca un telefon de la sef si mi-a zis ca nu mai am timpi limita la care sa ajung la destinatii deci sa nu mai fortez camionul. Asa ca am inceput si eu sa conduc pe "verde", sa o las mai moale si sa conduc economic: vitezele 2/4/6, apoi 7,8,9, sa pun auto cruise-ul ori de cate ori am posibilitatea, dat fiind ca suntem pe masina mare si vedem in fata cam la 1 km am inceput sa o las pe liber cand vedeam semaforul (inainte de asta o calcam ca sa prind verdele si uneori desi ajungeam la cupla maxima trebuia sa pun frana ca se facea intre timp rosu ... va dati seama cata energie consumata degeaba si irosita), la semafoarele din intersectiile mari unde stiam ca poti sta si 3-4-5 min opream motorul de tot, etc, toate chestiile astea mici adunate m-au ajutat sa scot 150 L la fiecare 3 zile. Deci, de la 350 L cand acul trecea de verde (acolo ajungea la limitarea de 90 km / h) la 150 L socotiti voi unde e diferenta. Plus ca asa am invatat sa scad consumul si la masina personala: redu viteza chiar si cu 5-10 km, nu tine piciorul pe acceleratie, incearca sa previi franarea excesiva sau brusca, vezi traficul din fata ca sa nu faci manevre bruste, incearca (doar cand e posibil) sa sari peste o viteza, etc. Numai bine tuturor. Kostel.