Stiu ca voi fi injurat, dar pentru mine conteaza cine o face, nu cati o fac. Ai perfecta dreptate Oldtrucker, scolarizarea soferilor profesionisti, are multe probleme majore. Una ar fi adoptatarea sistemului de la amatori, unde vine cursantul dupa 8-10 ore de munca, obosit si plictisit, dar decis sa obtina bucatica de plastic roz. Diferenta este ca de obicei amatorul are foarte mari sanse sa rupa propria masina, nu cea pe care lucreaza. Viitorul sofer profesionist in cele 15 sedinte, din care doar 3 cu remorca, nu are timp sa invete nici sa urce in cabina. Scoala mai serioasa nu se poate face, pentru ca ar costa prea mult si atunci nu si-ar mai permite oricine, asa ca se mai face lobby pe langa cine trebuie, sa fie intelegatori la examen. O conceptie gresita este ca toata lumea trebuie sa obtina permisul de profesionist, " doar omul a platit ! " Alta problema sunt chiar instructorii, si aici calitatea a scazut drastic, in primul rand pentru ca legea permite obtinerea atestatului de instructor, dupa trecerea a cinci ani de la obtinerea categoriei respective, iar examenul este o gluma ! Foarte putin, si nu se conditioneaza cu nimic experienta intriseca. Pe de alta parte, la ora actuala instructorii sunt platiti in functie de numarul de cursanti, deci mai multi inseamna mai bine !? Se taie din timpul alocat conducerii, se fac km mai putini, se economiseste motorina, mai multi cursanti pe zi, dosarul se finalizeaza mai repede, toata lumea este multumita. Asa ca au ramas pensionabilii, sau " specialistii cu cinci ani de experienta acumulata " in timp ce lucrau ca agent de vanzari sau sofer personal. Pe urma este foarte usor, mai cunosc pe cineva, mai au o ruda care conduce o scoala de soferi sau este examinator in cadrul politiei rutiere si uite asa se aleg cu un statut foarte ravnit in Romania. Nu vreau sa nu se simta atinsi profesionistii adevarati - foarte putini ramasi - care sunt " victime colaterale " ale sistemului, tot respectul pentru ei. Din aceasta situatie rezulta acel conflict intre generatii la care te referi. " Generatia comunitate " obtine foarte usor un permis de conducere si atestatele respective, si ajung sa conduca un ansamblu articulat, in trafic international, angajati de obicei de firme de transport tot din " generatia comunitate ", fara sa mai parcurga niste etape intermediare, obligatorii altadata si care nu era obligatoriu sa reuseasca tuturor. Citeam afirmatia unui coleg, precum ca experienta TIR nu este complementara cu " experienta pe comunitate ". Ma umfla rasul, este ca si cum cineva, care repara cutii de viteze sau pompe de injectie, este suspectat ca nu stie sa schimbe stergatoare. Asta este mentalitatea, asta a dus la demonetizarea profesiei in mod ireversibil. P.S.Tot respectul pentru initiativa ta de a completa cunostintele colegilor cu mai putina experienta.