Comunitatea soferilor profesionisti Jump to content

Salariu șofer profesionist


cri5tian

Recommended Posts

  • Moderators

Știm cu toții că nivelul salariilor în transporturi este foarte scăzut, privind din prisma volumului de muncă și stres care se cere/impune. Așa că haideți să deschidem ochii și să facem lucrurile așa cum trebuiesc făcute. Să începem:

Salariul, așa cum este el definit în DEX și în Codul Muncii, reprezintă contravaloarea în bani a muncii prestate. Indemnizația de deplasare (diurna, cum o mai numim noi) NU este salariu! Diurna este un drept cuvenit și garantat și reprezintă banii necesari deplasării și traiului zilnic departe de casă. Ambele tipuri de plăți au o valoare minimă impusă prin lege (nu se poate plăti mai puțin). Modul de încadrare în contabilitate al acestor plăți este și el reglementat.

Ce se întâmplă în realitate... Firmele promit 2000€/lunar. Ok, e adevărat... te duci și muncești și la sfârșitul lunii ai 2000€ în cont (mai exact, vei avea o parte în lei, echivalentul salariului minim pe economie garantat în plată iar restul până la 2000€ vor fi în euro). Iar tu ești fericit: ''Uite frate, firmă serioasă... îmi dă un sac de bani și încă la timp''.

Ce este greșit aici?!... Absolut totul!

Pe de o parte... Patronii! Marea majoritate, sunt NESERIOSI !! De 2 tipuri, mai exact , care habar nu au ce fac (inclusiv societatea le-a înființato altcineva) și care își desfășoară activitatea ''după ureche''... urmând fel și fel de sfaturi de la contabili în general (oameni care habar nu au cu ce se mănâncă industria asta) și de la alti ca și ei, dar care o fac de mai mult timp. Celalant tip ,  cei educati . Știu cum funcționează sistemul (poate nu foarte detaliat), de obicei firmele lor sunt puțin peste ale tovarășilor retardați, dar întreaga afacere se bazează pe ''vrăjeală''. Au ăștia o vorbă dulce, de-ți vine să le muncești gratis nu alta.

De cealaltă parte... Șoferii! Marea majoritate sunt doar mânuitori de volan pentru că nu știu nimic! (adică extrem de puțin). Spre deosebire de patroni, pe care îmi permit să-i cataloghez ca fiind NESERIOSI deoarece în cazul lor acțiunile se fac cu rea intenție, în cazul șoferilor totuși e ceva diferit. Nu-mi permit catalogări de genul, pentru că adevărul este că fiecare dintre noi vrea să muncească. Ori asta nu e nici pe departe ceva de condamnat. Ce este însă de condamnat, în cazul unora, este iresponsabilitatea cu care muncesc. Dacă marea majoritate mai știe câte ceva pe ici pe colo (insuficient oricum), sunt în schimb unii care sunt un adevărat pericol pe șosele (și nu mă refer la abilitățile de condus).

Ce e de făcut?!... Evident, trebuie să schimbăm ceva! Ce anume? Și mai ales... cine?

Păi cum să vă spun, dacă patronașii sunt doar o adunătură , puși pe japcă... noi atâta minte avem să așteptăm o schimbare din partea lor? Evident, va trebui s-o facem noi...

Cum?

Păi hai să vedem... salariul reprezintă plata muncii. Bun. Cum determinăm cât costă munca? De ce anume ținem cont?... De durata muncii? De tipul muncii? De munca fizică vs. condus? De periculozitate?... Sau poate de tipul de ansamblu? De tipul de rute parcurse? De lungimea lor?... O mie și unu de factori în discuție, dar care din aceștia contează?

O soluție ar fi să ne zgâim puțin în fișa postului. Acolo sunt trecute sarcinile de serviciu, într-un mod generalist, dar totuși, e un punct de plecare. Ok, adunăm factorii enumerați în fișa postului, apoi ținem cont că legea impune doar un salariu minim garantat în plată și stabilim un etalon, un punct principal de calcul al salariului.

Mai exact: PENTRU SALARIUL MINIM PE ECONOMIE MUNCA SE VA DESFĂȘURA ÎN LIMITELE PREVĂZUTE DE FIȘA POSTULUI ȘI LA VOLUMUL MINIM PREVĂZUT ÎN LEGISLAȚIE!

Asta e... minim oferi, minim îți dau! Program de 8h/zi, exclus muncă pe timp de noapte, exclus manipulări de mărfuri (cu excepția operațiunilor de securizare), exclus limbi străine, exclus acordul meu de a sta mai mult de 30 de zile și altele asemenea. Căci până la urmă, iertată îmi fie comparația, dacă mă duc și vând zarzavat în piață tot banii ăia îi iau.

Bun... avem ''abonamentul'' de bază. Ce extra opțiuni adăugăm și cât costă ele?

Deși sunt tentat să continui singur și să înșir aici o listă cu extra opțiuni, mă gândesc că ar fi totuși mai potrivit s-o facem împreună. Eu am destulă experiență (cred), în diverse medii, cu diverse ansamble și toate cele, dar nu le știu pe toate. De aceea, subiectul următorului topic ce-l voi crea, va fi tocmai o listă cu extra opțiuni, precum și prețul lor unde fiecare va avea posibilitatea de a scrie ce crede el că este activitate extra și cum ar trebui plătită. Și de preferat să vă înghesuiți să scrieți cât mai mulți și din cât mai multe segmente/tipuri de transport, mai ales transporturile specializate.

Odată lista completată, vom trece la următorul pas, dar între timp se poate aborda situația și altfel...

Putem obliga patronii să mărească costurile cu salariatul, de la 2000 și puțini euro cât plătesc acum, la un nivel de, să zicem, 2500€. ATENȚIE!!! Costuri totale. Nu e cine știe ce diferență, dacă un patron se plânge de 500€, nici măcar nu merită luat în considerare... să dea faliment, dacă nu e capabil. 2500€/lunar costuri cu salariatul, ar însemna pentru noi 3650 lei NET lunar, la care s-ar adăuga 35€/zi diurnă (practic, ar fi un salariu brut de 1150€, din care, după taxe, mai luăm aprox 800€ în mână). Și toți banii ăștia se pot vira în conturile noastre, iar pe patron l-ar costa aproape 500€ în plus față de minimul pe economie. Perfect legal, fără minciuni în contabilitate. Asta ca să înțelegeți și voi cât de mult pierdeți că nu citiți.

Oricum, o să continuăm discuția asta după ce stabilim exact ce și cum ar trebui să ne plătească nouă patronii.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Patronii fac exact ce ar trebui sa faca un om normal la cap care stie sa se targuiasca sa-si mareasca profitul, Problema e cu colegii care nu stiu cum sa se targuiasca. Nimeni nu te instruieste cum sa te angajezi pe undeva. In primul rand trebuie facute ceva precizari aproape general valabile:

-aproape nimeni nu mai plateste dupa competente, diferenta dintre un sofer experimentat si un incepator e minima asa ca nu va mai bateti cu pumnul in piept ca faceti si dregeti atita vreme cit asta nu aduce profit in buzunarul personal. E problema fiecaruia daca vrea sa-si scoata peri albi in cap pe nimic.

-ceea ce conteaza e disponibilitatea de timp. contractele de munca legale se incheie la 8 ore de program, 5 zile pe saptamina. orele de munca pentru care sunteti platiti trebuie precizate in contract alaturi de salariul de angajare. Asta e foarte important , ca de aici se trag toate belelele. Multi se angajeaza ca la munca campului cu plata la zi, Nu e in regula si in tot cazul nici un angajator nu iti poate incheia contract de munca cu plata la zi. Deci se incheie contract cu salariul de baza pentru 8 ore lucrate si pentru restul se platesc suplimentare. Diurnele zilnice se platesc pentru deplasari dar multi conditioneaza acordarea diurnelor pentru un anumit numar de ore lucrate zilnic  de ex. peste 8 ore pe zi.

-cardul tahograf e cardul nostru de pontaj al orelor pentru care suntem platiti. Inregistrati orice minut folosit in interesul firmei ca si "timpi de lucru- alte activitati" optiunea timp la dispozitie nu se foloseste decit in citeva cazuri particulare si nu este normata ca timp platit.

Respectarea regulamentului de trafic e de responsabilitatea fiecarui sofer si nu a angajatorilor sau dispecerilor. Nu aveti la ce a da socoteala nimanui de ce ati facut pauze  de 11 sau 13 ore sau n-ati facut program de 13 ore NIMANUI. Datoria noastra e sa justificam fiecare minut pentru care suntem legal platiti. Ziua are 24 de ore pentru toata lumea iar plata se face pentru un anumit numar de ore lucrate pe zi.

Daca sunteti pe punctul sa bateti palma pentru un loc de munca cereti un draft de contract in prealabil sa stiti ce semnati. Salariul, orele de munca si obligatiile trebuiesc precizate obligatoriu.restul e vax. Orice nu e trecut in contract nu se discuta. orice alte obligatii sau plati suplimentare apar dupa trebuiesc completate si adaugate la contract ca anexa. Ce nu e trecut in contract nu exista, sa fie clar, din punct de vedere legal. Deci nu bateti drumul pina la capatul Pamantului sa va treziti ca sunteti pusi sa semnati nu stiu ce. Cereti un draft de contract in prealabil.

Deci pentru cine are putere de munca si vrea sa mai stranga un banut muncind la 13 ore de progam: 1-salariu de baza pentru 8 ore de program pe zi / 5 zile pe saptamina, 2.plata ore suplimentare pentru cit permite diferenta la regulamentul de trafic: 13-15 ore pe zi. 3.plata pentru lucru in week-enduri. 4.plata pentru lucru in timpul sarbatorilor legale. 5. diurna zilnica pentru deplasari. 6.plata pentru nopti facute in cabina.7.alte plati pentru munci/competente care nu fac parte din fisa postului. Cam astea ar fi retributiile la care aveti dreptul si de care trebuie sa va interesati. Nu cred ca va doare gura sa cereti o hartie in care angajatorul sa va zica cum va face aceste plati. NU EXISTA ANGAJARE CU ZIUA legal.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Recomandarile mele sunt pentru cine vrea sa lucreze legal. Cine prefera sa faca aranjamente cu angajatorii crezand ca iese mai castigat asa...problema lui , nu ma pronunt. Daca vreun patron incearca sa va ia de fraier si nu pune pe hartie toate conditiile in care se reglementeaza activitatea aveti doua variante. Fie nu va complicati viata cu ei. sau angajati.va si cu prima ocazie cind nu va convine ceva dati-i in gat. E destul de lucru pentru toata lumea, n-aveti ce pierde.

Bafta

Link to comment
Share on other sites

  • Members

OK. Atentie nu e obligatoriu ca la final cind trageti linia veniturile sa fie considerabile. Salariul poate fi foarte mic si de asemenea si diurnele, dar e obligatoriu ca TOATE cele de mai sus sa fie platite si trecute pe statul de plata indiferent daca e mult sau putin. Dar nu mai putin decit minimele pe care le prevede legea.

Acum trebuie inteleasa si situatia in care sunt angajatorii. nu toti isi permit sa plateasca altceva mai mult decit minimul prevazut de lege. Dar nici nu pot avea pretentia sa aiba servicii de top pe bani putini. Intrebati de cati bani vrea sa-i lucrezi. Bani putini inseamna servicii de rahat si trebuie clar inteles lucrul asta. Nu are rost sa performam, stricam piata si se ajunge sa nu se mai faca nici o diferenta intre un sofer cu experienta si un incepator. Un sofer pe care firma se bazeaza ca om de baza va fi calarit in permanenta ca om de baza adica va fi trimis in permanenta sa faca joburile pe care ceilati nu le acopera. Faceti o comparatie la sfarsitul lunii cu statele de plata ale colegilor. Pentru un bonus minim probabil de 100-200 E la leafa in comparatie cu ceilalti ati muncit dublu si v-ati scos din sanatate. Bravo. Daca sunteti om de angajament o sa fiti "angajat" in permanenta fara a avea beneficii pe masura efortului. De aia zic intreaba de la bun inceput de cati bani vrea omul sa-i lucrezi si lucreaza de banii aia.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@catais De ce vorbești dacă nu știi?

Acordarea diurnei nu poate fi condiționată! E un drept garantat prin lege.

''Timpul la dispoziție'' este timp de muncă în contabilitate. Și trebuie plătit.

Nu este nevoie să ceri nimic înainte, la angajare. Prezentarea sumarului Contractului Individual de Muncă (Nota de informare) este obligație legală.

Orice activitate nespecificată în Fișa Postului, este interzisă. Nu există să ceri bani în plus pe ceva ce nu e scris acolo.

Scopul topicului este de a prezenta modalitatea legală prin care șoferii trebuie plătiți. Nu discutăm aranjamente aici, nu facem afirmații gen: ''Cine vrea, n-are decât!!!'' și etc etc așa că te rog frumos să te abții de la astfel de comentarii. Nu e concurs aici de tras focul la oala nimănui, este un topic informativ și pe care intenționez să-l bag bine în mințile tuturor, în așa fel încât fiecare să știe ce are de făcut la angajare.

Mai simplu spus, vreau să dărâm ''supremația'' patronatelor vis-a-vis de proceduri la angajare așa că dacă ești cu mine, taci și ascultă și dă sfaturi numai dacă ești 100% convins că știi ce vorbești. Dacă în schimb ești convins că n-o să rezolv nimic, atunci abține-te de la postări. Aici vreau să păstrez o linie clară.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Codul Muncii (adică Legea 53/2003), actualizat în 2016 zice așa:

La: TITLUL III: Timpul de muncă şi timpul de odihnă, CAPITOLUL I: Timpul de muncă, SECŢIUNEA 1: Durata timpului de muncă

Art. 112 (1) Pentru salariaţii angajaţi cu normă întreagă durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe săptămână.

[...]

Art. 114 (1) Durata maximă legală a timpului de muncă nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.

              (2) Prin excepţie, durata timpului de muncă, ce include şi orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă de referinţă de 4 luni calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână.
              (3) Pentru anumite activităţi sau profesii stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil, se pot negocia, prin contractul colectiv de muncă respectiv, perioade de referinţă mai mari de 4 luni, dar care să nu depăşească 6 luni.

 

În continuare, avem așa: Reg. C.E. 561/2006 și Dir. C.E. 15/2002 (legi comunitare) care prevăd, printre altele:

1. o durată a unei zile de muncă (atenție... este zi de muncă) de maxim 15h;

2. o perioadă de muncă neîntreruptă poate avea maxim 6 ore; (deși mai e o recomandare ce face exprimarea oarecum improprie);

În fine... întrebarea ta era '' cite ore muncite legal poate acoperi contractul de munca ''... Considerând că te referi la un număr maxim de ore, atunci răspunsul este 60 de ore/săptămână, dar cu o medie de 48h/săptămână într-o perioadă de 4 luni. Astea fără Contract Colectiv de Muncă. Dacă există C.C.M., atunci perioada de referință poate fi extinsă la 6 luni, dar atât, numărul de ore rămâne același.

Mulțumit?

P.S. Tu ce faci acum, îmi testezi cunoștințele, sau vrei să înveți? Căci ai făcut deja niște afirmații neadevărate, dar adopți o atitudine de parcă nu s-ar fi întâmplat nimic și acum mă iei pe mine la rost...

Edited by cri5tian
Post Scriptum
Link to comment
Share on other sites

  • Members

invat, invat...

Bun, sunt 48 de ore pe saptamina. Mai precis peste 208 ore pe luna nu poate sa-ti ceara nimeni lucra pe salariul de baza. La 13-15 ore de program zilnic scazind 1 ora pauza tot iesi undeva la vreo 300 ore lucrate pe luna. Hai sa zicem ca sunt 100 ore lucrate in plus diferenta. Cum se reglementeaza legal plata acestor ore , te rog ?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Păi se pare că nu, nu înveți... doar citești ce scriu eu, NU ÎNȚELEGI IDEEA, și sari repede la altă întrebare. Nu merge așa, n-o lua înainte că nu înveți nimic. Și încă ceva... fără legislația sub nas pe care s-o citești măcar odată, pot eu să dau din gură aici mult și bine.

Fii atent... în postarea precedentă am menționat despre durata unei zile de muncă, și anume că poate avea maxim 15 ore. Aici ai pierdut firul. Aia e durata maximă a unei zile de muncă, dar tu nu poți munci în fiecare zi 15 ore. Nici măcar 13 ore. De ce nu? Pentru că intri în ilegalitate vis-a-vis de media săptămânală la 4 sau 6 luni, înțelegi?

Poți lucra o săptămână la rând, în fiecare zi 15 ore, sigur că da, dar după aceea, următoarele 25 de săptămâni va trebui să fii undeva sub 8 ore zilnic, în așa fel încât, după 26 de săptămâni (adică 6 luni), media săptămânală să fie 48h. Sper că ai prins ideea acum.

Legislația nu se respectă ''selectiv'', adică dacă ne dă voie 13-15 ore, hai să băgăm ca boii la jug. Reglementările se respectă TOATE!!!

Cât despre plată, tot ce depășește 40 de ore la săptămână, sunt ore de muncă suplimentară care se compensează prin ore libere plătite, sau se plătesc cu un spor la salariu dar care nu poate fi mai mic de 75% din salariu (evident, calculul se va face la oră). Adică ori stai acasă și primești bani (în același ritm și cuantum ca și cum ai munci), ori, din momentul în care intri în ore suplimentare, valoarea orei muncite crește cu minim 75%.

Și vezi că ai greșit la calculele tale acolo... tu ai în medie cam 22, 23 de zile lucrătoare la lună.

Dar, repet, pune mâna și citește, măcar odată. E spre binele tău.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

În Codul Muncii, Anexa nr. 3, este prevăzut un model de Contract Individual de Muncă, dar el nu este limitat doar la acea formă. În practică, el se poate formula oricum, în funcție de specificul situației, singura condiție fiind aceea de a se menționa minimul de informații prevăzute pentru forma scrisă. Hai să vedem cum ar trebui să arate un Contract Individual de Muncă...

Imediat după datele de identificare ale părților semnatare, precum și calitatea lor în acest contract, urmează o serie de informații cu privire la caracteristicile respectivului contract:

B). Obiectul contractului:..........................................''Prestarea muncii și plata salariului''......................................................................;

C). Durata contractului:

a). nedeterminată, salariatul/salariata ........Numele salariatului......................... urmând să înceapă activitatea la data de:......data la care se începe munca......

Atenție!!! Contractul Individual de Muncă trebuie înregistrat, de către angajator, la I.T.M. ÎNAINTE de începerea efectivă a muncii!

b). determinată, de...durata contractului, în luni.....luni, pe perioada cuprinsă între data de:.....data de început...... și data de:......data de sfârșit..../ pe perioada suspendării contractului individual de muncă al titularului de post;

Atenție!!! Contractul Individual de Muncă se încheie pe perioadă nedeterminată. NUMAI în situații expres prevăzute de lege se poate încheia pe durată determinată! În mod normal se completează doar punctul a, punctul b rămânând necompletat sau completat cu simboluri # succesive ; de asemenea, punctul b poate fi eliminat complet din forma scrisă;

D). Locul de muncă:

1. Activitatea se desfășoară la:.........adresa punctului de lucru urmat de sintagma ''și''.................;

2. În lipsa unui loc de muncă fix, salariatul va desfășura activitatea astfel:............................''Pe teren''.................................;

Atenție!!! Deși par a se exclude unul pe altul, aceste 2 puncte SE VOR COMPLETA AMÂNDOUĂ! Punctul de lucru reprezintă locul de staționare al vehiculului ce urmează a fi preluat/condus. O să auziți vociferări de la contabili idioți... băgați-le sub nas Reg. C.E. 561/2006. Ca șoferi suntem obligați să ne raportăm (geografic) vis-a-vis de baza de staționare, pentru că în funcție de distanță, noi avem niște obligații de îndeplinit.

E). Felul muncii:

Funcția/meseria:..........''833201 - Șofer autocamion/mașină de mare tonaj''............................conform Clasificării ocupațiilor din România;

F). Atribuțiile postului:

Atribuțiile postului sunt prevăzute în Fișa Postului, anexă la Contractul Individual de Muncă.

G). Condiții de muncă:

1. Activitatea se desfășoară în conformitate cu prevederile Legii 31/1991;

Atenție!!! Acest punct stabilește faptul că dacă munca se încadrează ca și ''muncă periculoasă'', beneficiem de drepturile prevăzute în legea menționată. A nu se confunda cu condusul unei cisterne A.D.R. În fapt, prin natura muncii lor în condiții normale, șoferii NU se pot încadra în criteriile ce definesc munca periculoasă.

2. Activitatea prestată se desfășoară în condiții normale/deosebite/speciale de muncă, potrivit Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare;

Atenție!!! Acest punct stabilește faptul că veniturile și impozitele se vor calcula ''ca pentru toată lumea''. Ca și la punctul anterior, transporturile A.D.R. NU sunt considerate condiții de muncă deosebite sau speciale. Dacă există situații, altele decât cele normale, atunci se vor tăia sintagmele rămase și se va menționa cadrul legislativ specific, dacă e cazul.

H). Durata muncii:

1. O normă întreagă, durata timpului de lucru fiind de:.......8 (opt)......ore/zi, ......40 (patruzeci)..... ore/săptămână;

a). Repartizarea programului de lucru se face după cum urmează:.......''Inegal''..............ore zi / ore noapte / inegal;

Atenție!!! Dacă din totalul orelor lucrate într-o lună, suma orelor lucrate pe timp de noapte (între orele 22:00 și 6:00) reprezintă 30% sau mai mult, legea obligă angajatorul să vă plătească un spor de 25% la salariu.

b). Programul de lucru se poate modifica în condițiile contractului colectiv de muncă aplicabil / regulamentului intern;

2. O fracțiune de normă de:....numărul de ore.... ore/zi..........numărul de ore....ore/săptămână;

Atenție!!! Fracțiunea de normă nu poate fi mai mică de 2 ore!

a). Repartizarea programului de lucru se face după cum urmează:.......''Inegal''..............ore zi / ore noapte / inegal;

b). Programul de lucru se poate modifica în condițiile contractului colectiv de muncă aplicabil / regulamentului intern;

c) Nu se vor efectua ore suplimentare, cu excepția cazurilor de forță majoră sau pentru alte lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente sau înlăturării consecințelor acestora.

Atenție!!! Punctul c face referire la obligativitatea salariatului de a munci suplimentar în situațiile explicate. Există însă o altă prevedere, ulterior, deci nu vă impacientați.

I). Concediul:

Durata concediului anual de odihnă este de:...........20 (douăzeci)........... zile lucrătoare, în raport cu durata muncii (normă întreagă / fracțiune de normă);

De asemenea, beneficiază de un concediu suplimentar de:........numărul de zile...........;

Atenție!!! Acordarea concediului suplimentar ESTE reglementată, deci nu încercați să-l negociați! În mod normal acest punct rămâne gol.

J). Salariul:

1. Salariul de bază, lunar, brut:........1450 (omiepatrusutecincizeci)...... lei;

Atenție!!! 1450 lei reprezintă valoarea salariului minim brut pe economie. De preferat să aveți mai mult de atât. Recomand 3000 de lei!

2. Alte elemente constitutive:

a). Sporuri:......''Spor de noapte +25%''...''Spor ore suplimentare +75%''....;

b). Indemnizații:....''Diurnă zilnică de 40€/zi, conform H.G. 518/1995 cu modificările și completările ulterioare''............;

c). Alte adaosuri:.........''Curățare remorcă/semiremorcă, cu 5€/operațiune''........;

3. Orele suplimentare prestate în afara programului normal de muncă, în zilele în care nu se lucrează ori în zilele de sărbători legale se compensează cu ore libere plătite sau se plătesc cu un spor la salariu, conform contractului colectiv de muncă aplicabil sau Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.
Atenție!!! Sporul de noapte se aplică la salariu, iar sporul pentru orele suplimentare la tariful orar. 25% și respectiv 75% reprezintă valorile minime prevăzute. NU CONTEAZĂ dacă sporurile și indemnizațiile APAR SAU NU SCRISE la punctele a și b, legea obligă angajatorul să vi le plătească dacă este cazul (dar se vor plăti la nivelul minim prevăzut dacă ele nu sunt scrise, sau la nivelul scris dacă ați negociat mai mult). Punctul c este un punct sensibil ca să zic așa. Conform legislației din România, șoferului nu-i este permis să folosească alte echipamente, de orice natură, pentru care nu este calificat. Cu alte cuvinte, încărcatul și descărcatul, inclusiv cu un transpalet mecanic, NU SUNT PERMISE! Dar în practică (și asta din cauză că în Germania și Olanda șoferii învață să folosească aceste echipamente odată cu permisul de conducere), s-a ajuns ca mai toți să ceară acest lucru ca pe ceva absolut normal. O variantă ar fi ca fiecare șofer să facă cursuri și să obțină autorizația ISCIR pentru astfel de echipamente. Dar oricum, patronii trebuie să plătească în plus. Pentru că șoferii nemți/olandezi SUNT plătiți pentru așa ceva, salariile lor includ respectiva muncă. O propunere mai neconvențională este de a schimba titulatura acțiunii în sine (nu poți scrie că urmează să fii plătit pentru ceva ce nu poate fi menționat în fișa postului din cauză că nu ești calificat pentru munca respectivă). Și atunci, puteți negocia liniștiți pentru ''curățenia'' vagonului :D Ar mai fi de menționat că odată menționate toate ca în exemplul de sus, logistica și organizarea se vor îngreuna (va trebui să comunicați periodic orele și activitățile desfășurate, pauzele efectuate etc).

Din păcate nu mai pot sta acum, voi continua cât de repede pot.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Members

Nu vedeti esentialul problemei si anume ca nu cu patronii trebuie sa va bateti capul ci cu educatia/situatia financiara si mentalitatea soferilor de tir. Nu vreau sa irit pe nimeni dar degeaba am eu pretentii daca in firma sunt inconjurat de astfel de soferi care ridica mandrii manuta si spun "fac eu boss" visand c-o sa le faca statuie.

Cum rezolvi situatia asta, care este foarte cunoscuta si speculata de angajatori?.

Imi aduc aminte de un coleg care tare s-a suparat cand i-am spus ca 80% din soferi sunt retardati, deoarece fiind sofer, s-a autoinclus in procentul mai mare.

Cu tot respectul...

Edited by cico_3504
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Members
La 13/01/2017 la 19:15, cri5tian a spus:

Știm cu toții că nivelul salariilor în transporturi este foarte scăzut, privind din prisma volumului de muncă și stres care se cere/impune. Așa că haideți să deschidem ochii și să facem lucrurile așa cum trebuiesc făcute. Să începem:

Salariul, așa cum este el definit în DEX și în Codul Muncii, reprezintă contravaloarea în bani a muncii prestate. Indemnizația de deplasare (diurna, cum o mai numim noi) NU este salariu! Diurna este un drept cuvenit și garantat și reprezintă banii necesari deplasării și traiului zilnic departe de casă. Ambele tipuri de plăți au o valoare minimă impusă prin lege (nu se poate plăti mai puțin). Modul de încadrare în contabilitate al acestor plăți este și el reglementat.

Ce se întâmplă în realitate... Firmele promit 2000€/lunar. Ok, e adevărat... te duci și muncești și la sfârșitul lunii ai 2000€ în cont (mai exact, vei avea o parte în lei, echivalentul salariului minim pe economie garantat în plată iar restul până la 2000€ vor fi în euro). Iar tu ești fericit: ''Uite frate, firmă serioasă... îmi dă un sac de bani și încă la timp''.

Ce este greșit aici?!... Absolut totul!

Pe de o parte... Patronii! Marea majoritate, sunt NESERIOSI !! De 2 tipuri, mai exact , care habar nu au ce fac (inclusiv societatea le-a înființato altcineva) și care își desfășoară activitatea ''după ureche''... urmând fel și fel de sfaturi de la contabili în general (oameni care habar nu au cu ce se mănâncă industria asta) și de la alti ca și ei, dar care o fac de mai mult timp. Celalant tip ,  cei educati . Știu cum funcționează sistemul (poate nu foarte detaliat), de obicei firmele lor sunt puțin peste ale tovarășilor retardați, dar întreaga afacere se bazează pe ''vrăjeală''. Au ăștia o vorbă dulce, de-ți vine să le muncești gratis nu alta.

De cealaltă parte... Șoferii! Marea majoritate sunt doar mânuitori de volan pentru că nu știu nimic! (adică extrem de puțin). Spre deosebire de patroni, pe care îmi permit să-i cataloghez ca fiind NESERIOSI deoarece în cazul lor acțiunile se fac cu rea intenție, în cazul șoferilor totuși e ceva diferit. Nu-mi permit catalogări de genul, pentru că adevărul este că fiecare dintre noi vrea să muncească. Ori asta nu e nici pe departe ceva de condamnat. Ce este însă de condamnat, în cazul unora, este iresponsabilitatea cu care muncesc. Dacă marea majoritate mai știe câte ceva pe ici pe colo (insuficient oricum), sunt în schimb unii care sunt un adevărat pericol pe șosele (și nu mă refer la abilitățile de condus).

Ce e de făcut?!... Evident, trebuie să schimbăm ceva! Ce anume? Și mai ales... cine?

Păi cum să vă spun, dacă patronașii sunt doar o adunătură , puși pe japcă... noi atâta minte avem să așteptăm o schimbare din partea lor? Evident, va trebui s-o facem noi...

Cum?

Păi hai să vedem... salariul reprezintă plata muncii. Bun. Cum determinăm cât costă munca? De ce anume ținem cont?... De durata muncii? De tipul muncii? De munca fizică vs. condus? De periculozitate?... Sau poate de tipul de ansamblu? De tipul de rute parcurse? De lungimea lor?... O mie și unu de factori în discuție, dar care din aceștia contează?

O soluție ar fi să ne zgâim puțin în fișa postului. Acolo sunt trecute sarcinile de serviciu, într-un mod generalist, dar totuși, e un punct de plecare. Ok, adunăm factorii enumerați în fișa postului, apoi ținem cont că legea impune doar un salariu minim garantat în plată și stabilim un etalon, un punct principal de calcul al salariului.

Mai exact: PENTRU SALARIUL MINIM PE ECONOMIE MUNCA SE VA DESFĂȘURA ÎN LIMITELE PREVĂZUTE DE FIȘA POSTULUI ȘI LA VOLUMUL MINIM PREVĂZUT ÎN LEGISLAȚIE!

Asta e... minim oferi, minim îți dau! Program de 8h/zi, exclus muncă pe timp de noapte, exclus manipulări de mărfuri (cu excepția operațiunilor de securizare), exclus limbi străine, exclus acordul meu de a sta mai mult de 30 de zile și altele asemenea. Căci până la urmă, iertată îmi fie comparația, dacă mă duc și vând zarzavat în piață tot banii ăia îi iau.

Bun... avem ''abonamentul'' de bază. Ce extra opțiuni adăugăm și cât costă ele?

Deși sunt tentat să continui singur și să înșir aici o listă cu extra opțiuni, mă gândesc că ar fi totuși mai potrivit s-o facem împreună. Eu am destulă experiență (cred), în diverse medii, cu diverse ansamble și toate cele, dar nu le știu pe toate. De aceea, subiectul următorului topic ce-l voi crea, va fi tocmai o listă cu extra opțiuni, precum și prețul lor unde fiecare va avea posibilitatea de a scrie ce crede el că este activitate extra și cum ar trebui plătită. Și de preferat să vă înghesuiți să scrieți cât mai mulți și din cât mai multe segmente/tipuri de transport, mai ales transporturile specializate.

Odată lista completată, vom trece la următorul pas, dar între timp se poate aborda situația și altfel...

Putem obliga patronii să mărească costurile cu salariatul, de la 2000 și puțini euro cât plătesc acum, la un nivel de, să zicem, 2500€. ATENȚIE!!! Costuri totale. Nu e cine știe ce diferență, dacă un patron se plânge de 500€, nici măcar nu merită luat în considerare... să dea faliment, dacă nu e capabil. 2500€/lunar costuri cu salariatul, ar însemna pentru noi 3650 lei NET lunar, la care s-ar adăuga 35€/zi diurnă (practic, ar fi un salariu brut de 1150€, din care, după taxe, mai luăm aprox 800€ în mână). Și toți banii ăștia se pot vira în conturile noastre, iar pe patron l-ar costa aproape 500€ în plus față de minimul pe economie. Perfect legal, fără minciuni în contabilitate. Asta ca să înțelegeți și voi cât de mult pierdeți că nu citiți.

Oricum, o să continuăm discuția asta după ce stabilim exact ce și cum ar trebui să ne plătească nouă patronii.

Ce ai face daca maine ai fi patron si ai gasi prostovani care baga osu la munca pana il rup pe salariu minim si 50 euro diurna?? E legitima intrebarea ca eu sincer sa fiu as cauta sa nu le dau nimic ca si asa are balta peste din pacate pentru noi restu care avem mai mult de un neuron! 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
Acum 20 ore, mosmartin1166 a spus:

ai fi patron si ai gasi prostovani

Nu m-aș încurca. Mi-aș lua oameni ''după chipul și înfățișarea mea'' ca să fiu sigur că fac bani. Ca să fiu sigur că nu fac nimic, aș lua pe oricine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.