Jump to content

Condus Defensiv


mihaitza

Recommended Posts

  • Members

Un articol preluat din cotidianul Gandul legat de accidentul din Ungaria si de ce este benefic un curs pentru Condus Defensiv. Credeti ca in urma acestui curs soferii de tir vor tine cont de cele invatate?Se fac PE BUNE  aceste cursuri unde vrei sa inveti ceva ,fara sa dai spaga doar ca te obliga sefu ? Eu cred ca ar fi necesar

Drumuri bune sa aveti

TRAGEDIA DIN UNGARIA. Cât preţ se pune în România pe cursurile de condus defensiv? Ce spune Titi Aur

de Andrei Luca POPESCU Postat la: 31.10.2011 19:28 Ultima actualizare: 31.10.2011 19:29

TRAGEDIA DIN UNGARIA. Cum sunt educaţi şoferii de TIR din România: „cutiile negre” de pe camioane şi condusul defensiv

Reprezentanţii transportatorilor din România găsesc neplauzibilă ipoteza că şoferul tirului care a provocat tragedia din Ungaria a adormit la volan, din cauza stricteţii tahografelor care stochează timpii de odihnă la secundă, şi susţin că toate companiile de transport investesc în educarea şoferilor prin cursuri de condus defensiv. Mai mult, legislaţia europeană prevede amenzi drastice pentru nerespectarea timpilor de odihnă.

Citeşte şi TRAGEDIE ÎN UNGARIA: 14 ROMÂNI AU MURIT ÎNTR-UN ACCIDENT. Microbuzul nu era autorizat pentru transport de persoane

Pe de altă parte, fostul campion de raliu Titi Aur, care deţine o şcoală care predă cursuri de condus defensiv, susţine că legea românească nu impune nicio obligaţie transportatorilor în acest sens, iar cele mai multe cursuri pe care aceştia le fac sunt de ochii lumii. Preşedintele PSD, Victor Ponta, a anunţat la Interviurile Gândul că intenţionează să propună introducerea obligativităţii acestor cursuri de condus defensiv pentru şoferii profesionişti.

Citeşte şi Microbuzul implicat în accidentul din Ungaria transporta ilegal persoane

"Adormitul la volan mi se pare foarte neplauzibil. Lumea se repede să spună că şoferul de tir a adormit. Poate a explodat o anvelopă, care dacă se întâmplă la roata din faţă poate pune pe lat un camion. Omul poate avea probleme medicale", a declarat, pentru gândul, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Oficialul UNTRR susţine că firma arădeană Transalex, căreia îi aparţine tirul, nu a avut până acum probleme cu legea şi că "şi-a luat toate măsurile de respectare a legii".

Reprezentanţii UNTRR au explicat că orice şofer este monitorizat strict cu un aparat numit tahograf, care este "ca un fel de cutie neagră" şi care înregistrează timpii de odihnă obligatorii şi toate neregulile comise de şofer. Nimeni nu este dispus să măsluiască acest aparat, pentru că amenzile din UE sunt de ordinul miilor de euro pentru orice neregulă constatată de poliţişti.

Cum arată raportul unui tahograf (Click pentru a mări)

"Un astfel de aparat înregistrează tot ce a lucrat şoferul în ultimele 28 de zile. Toţi îşi fac odihna regulamentară, dar dacă şoferul de tir intră într-o parcare cum sunt la noi, cu ţigănie şi unde trebuie să stea tot timpul cu ochii pe marfă, vă daţi seama cum se odihnesc", spune însă Radu Dinescu.

"Nu sunt luate măsuri suficiente pentru a se permite respectarea timpilor de conducere şi de odihnă. În acest sens, semnalăm problema insuficienţei spaţiilor de parcare securizate, care să asigure condiţii reale pentru odihna de calitate a şoferilor, fără ca aceştia să fie nevoiţi să supravegheze încărcătura transportată", spune şi Roxana Ilie, responsabila de comunicare a UNTRR.

Cum se educă şoferii de tir: "Diferenţa între companii se face în instruirea omului"

"O firmă de transport, dacă nu îşi educă şoferii, pierde bani. Toţi marii furnizori de autocamioane pun la dispoziţie traineri, iar firmele iau cursuri de condus defensiv şi condus ecologic. Din 2009 încoace, firmele şi-au dat seama că diferenţa e dată de om, iar diferenţa între companii se face prin instruirea acestui om", explică Radu Dinescu.

Firma arădeană care deţine tirul implicat în accidentul de lângă Mako este însă una de apartament, existând semne de întrebare cu privire la investiţiile privind pregătirea profesională a şoferilor. "Cu atât mai mult la o firmă mică se investeşte aici, pentru că, dacă un şofer strică unul din trei camioane, se simte mai mult decât la o companie mare, unde un camion din 100 nu se prea simte", neagă posibilitatea Radu Dinescu.

Cursurile pe care le iau şoferii de tir variază de la cum să conducă prudent, până la economisirea de combustibil şi exploatarea corectă a maşinilor.

Titi Aur: "Se învârt o dată în jurul Casei Poporului şi primesc diploma: bravo, ai condus defensiv!"

Fostul campion de raliu Titi Aur, care deţine o şcoală de şoferi unde se predau printre altele şi cursuri de condus defensiv susţine însă că firmele transportatoare fac aceste cursuri de ochii lumii, pentru că legea românească oricum nu îi obligă la aşa ceva. Mai mult, firmele mici de transport nici nu fac astfel de cursuri.

"Ei apelează la cursuri cu un preţ foarte mic, ţinute de oameni complet neavizaţi. Un instructor de legislaţie vine şi le zice şoferilor de articolul cutare din legea cutare. După 5-10 minute, toată lumea doarme în sală. Apoi se învârt o dată în jurul Casei Poporului şi primesc diploma: bravo, ai condus defensiv!", a declarat, pentru gândul, Titi Aur.

"E foarte greu de spus dacă în accidentul de care discutăm, un curs de condus defensiv ar fi ajutat. Dar cu siguranţă toate studiile făcute în ţările civilizate au arătat că astfel de cursuri duc la scăderea numărului de accidente", spune Titi Aur. Fostul campion susţine că o mare companie românească şi-a instruit peste 6.000 de şoferi la şcoala sa, iar urmarea a fost că de la 8-10 morţi pe an s-a ajuns la zero, iar accidentele grave s-au redus la jumătate.

"Ştiu că sună a laudă de sine, dar chiar nu este vorba de asta. Şoferii care fac cursuri de condus defensiv ajung să aibă semnalul de alarmă mult mai bine pus la punct. Sunt mult mai conştienţi, mult mai avizaţi, învaţă să controleze maşina mult mai bine în caz de derapaj, învaţă să frâneze la limită. Devin conştienţi de importanţa unor lucruri banale, precum presiunea cauciucurilor, pe care mulţi dintre noi le ignorăm şi spunem că nu contează, dar care contribuie la accidente grave", a mai explicat, pentru gândul, Titi Aur.

Cum trebuie să se odihnească şoferii de tir

Click pentru a mări

Conform legislaţiei europene, şoferii de tir nu au voie să conducă mai mult de 9 ore zilnic, iar dup[ 4 ore şi jumătate trebuie să facă o pauză de odihnă de 45 de minute. De două ori pe săptămână, orarul de muncă poate fi extins la 10 ore pe zi, dar nu se pot depăşi 56 de ore pe săptămână. În cazul unei "săptămâni duble", şoferii nu pot depăşi 90 de ore de condus. Perioada normală de odihnă pentru 24 de ore este de 11 ore, însă poate să fie redusă la 9 ore, nu mai mult de două ori pe săptămână.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

nu contest talentul fostului pilot de raliu...insa de la a sti cum se conduce si cum se comporta un camion in situatii limita(derapaj,frinare brusca)la un autoturism in aceleasi conditii...este o mare diferenta,deci nu spun ca aceste c ursuri nu sunt benefice dar sa fie tinute de oameni care au km multi in spate facuti la volanul unui autotren nu a unei masini oarecare

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Da pentru automobilistii amatori e stringrnta nevoie ,dar pentru un sofer profesionist e pierdere de timp di moment ce firmele de transport din Ro nu se aliniaza cu cele care respecta timpii de condus legali tot de evenimente de felul asta o sa avem parte {ex. Carrion Cj .3luni de lucru si o saptamina concediu }

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Din clipa in care am vazut pe tv.  stirile in legatura cu accidentul si auzind detaliile, ca a intrat pe contrasens, nicio clipa nu m-am grabit sa-mi dau cu parerea in legatura cu vinovatia sau nevinovatia a soferului. Stie cineva starea tehnica a masinii, greutatea transportata,etc? In cele mai multe cazuri se ajunge aici datorita angajatorului si imi permit sa va povestesc ceva din proprie experienta: Eram angajat la o firma de transport persoane in trafic interjudetean, pe langa faptul ca eram obligatii la fortari si lucram si 7 zile din 7 iar in plicurile cu diagrame ni se punea liberele care dovedeau ca noi nu am lucrat in perioada respectiva, plecai in cursa cu o licenta pe o ora si te intorceai cu alta licenta pe alta ora pentru ca angajatorul, scoatea dupa cum avea el chef o cursa si tu erai nevoit sa te trezesti la 5 dimineata dar sa nu ajungi acasa decat la 12 noapte ca trebuia sa respecti orele din licenta.Niciodata nu se respecta numarul de locuri pentru care era omologata masina ,intotdeauna aveai persoane in picioare ceea ce este interzis in trafic interjudetean, eram obligatii sa oprim la ocazie,masinile erau dotate cu camere video , dar care filmau si in fata asa daca cineva iti facea cu mana si nu opreai cand ajungei la dispecerat si predai cardul de memorie te verifica si vedea ca nu ai oprit ,chiar daca alt cineva avea licenta pe traseul respectiv mi s-a sugerat sa ma orientez daca vine un autocar sau microbuz,dar daca nu vad nimic in oglinzi sa opresc.

In fine asta nu a fost nimic pe langa ce urmeaza. Niciodata nu eram titulari pe masina ,stiam ori de seara cu ce masina plecam in cursa ori inainte de plecare. Tin sa va precizez ca 90% din masini nu aveau frane, cand porneai motorul se aprindeau toate becurile in bord ca pomul de craciun,  va jur ca era nevoie sa faci doua pedale sa tina frana, aducand la cunostiinta angajatorului situatie acesta nu a luat nicio masura,la a 3-a mea sesizare mi-am dat si demisia.  Asta dupa ce i-am spus ca nu pot avea pe constiinta viata cuiva ,dar mai importanta este viata mea. Mai grav ca sunt intotdeauna altii care accepta asemenea situatii motivand ca nu au incotro si de aici incepe stresul......

Drumuri bune.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Cred ca se aplica si in cazul camioanelor, camionetelor, tirurilor cele spuse de Dl Titi Aur .Cele 10 reguli pentru conducerea defensiva,Jumatate din aceste reguli si multe altele,cele de ordin moral,bun simt,etica,auu fost incalcate de multi dintre noi .Suntei de acord cu ele? Daca cineva este de acord sa faca completari este bine venit

1.Examinează-ţi cu atenţie maşina înainte de drum. Verifică roţile, nivelul uleiului şi, dacă faci un drum în afara oraşului, luminile. Pare excesiv, dar ar fi bine să-ţi intre în reflex să dai o tură maşinii înainte de a porni la drum.

2.Pune-ţi centura. Este cel mai important sfat dintre toate. Obligă-ţi pasagerii - inclusiv pe cei din spate - să îşi pună centura. La un accident la viteza de doar 60 km/h, fără centură, îţi vei fractura coastele de volan, pasagerul din dreapta îşi va sparge capul de parbriz, iar cei din spate vă vor lovi în ceafă cu forţa unui baros sau, dacă sunt copii şi nu sunt puşi în scaune speciale, vor zbura prin parbriz. Blocarea centurii prin spatele scaunelor sau folosind capete de prindere care se vând la colţ de stradă e şi mai periculoasă, pentru că se vor declanşa airbagurile - cu 300km/h - care sunt gândite să oprească un corp deja ţinut strâns de centură, rezultând rănirea gravă şi desfigurarea celor din faţă. Nu te gândi că te poţi ţine de volan sau că te opresc scaunele din faţă - orice obiect din calea ta echivalează cu izbirea de un zid cu toată forţa, asta pentru a nu mai aminti că în momentul impactului toţi ocupanţii maşinii devin de câteva ori mai grei. Din acelaşi motiv nu considera că poţi să-ţi prinzi copilul din spate cu mâna, pentru că în acel moment, chiar la 60 km/h, va avea peste 120-150 de kilograme şi va fi în zbor, iar tu vei susţine cele circa 300 de kilograme ale tale în mâinile înfipte deja instinctiv în volan.

3.Fii vizibil. Aprinde luminile de întâlnire, chiar şi pe timp de zi, şi semnalizează-ţi în permanenţă intenţiile. O maşină cu farurile aprinse este mult mai vizibilă de către ceilalţi şoferi, aceştia anticipând cu circa 3 secunde mai devreme intenţiile tale. Nu ezita să semnalizezi inclusiv pentru pietoni.

4.Concentrează-te pe şofat. Dacă vorbeşti la telefon fără handsfree, citeşti sau dai SMS-uri la volan, ai aceeaşi capacitate de reacţie la neprevăzut ca un om care conduce cu peste 1 la mie alcool în sânge - ca şi când ai fi băut pe nerăsuflate o sticlă de vin.

5.Fii calm. Nu răspunde la provocările altora, nu încerca să îi „educi" pe alţii şicanându-i în trafic. Condusul nervos duce atât la ambuteiaje, cât şi la accidente care puteau fi evitate, iar intrarea într-o competiţie cu tine însuţi (de exemplu să parcurgi acelaşi drum mai repede) e chiar mai periculoasă decât liniuţele în trafic, pentru că începi să ignori regulile de circulaţie.

6.Asigură-te în oglinzi la maximum 10 secunde. La 360 de grade, adică în toate oglinzile. Aşa vei şti ce ai înainte, lateral şi în spate şi vei putea acţiona în consecinţă în caz de urgenţă.

7,Redu viteza în intersecţii la sub 40 km/h şi obişnuieş-te-te să nu treci pe galben (oricum e contravenţie!). Mare parte din accidentele urbane sunt cauzate de viteza în intersecţii.

8.Ţine 2 secunde distanţă între tine şi cel din faţă pe şosea, pentru că din momentul în care acesta va frâna şi până când tu vei fi în stare să reacţionezi şi să apeşi la rândul tău frâna vor trece cel puţin 1,5 secunde, timp în care la 60 km/h vei fi parcurs deja peste 25 de metri!

9.Anticipează evenimentele din trafic, privind cu atenţie mai departe decât maşinile din faţa ta. Nu insista pe dreptul tău sau pe păstrarea unei viteze performante, ci mai degrabă ia piciorul de pe acceleraţie când eşti depăşit sau vezi că cei din faţă pun deja frână, chiar dacă sunt încă departe.

10.Foloseşte frâna de motor pentru a încetini înainte de viraje, pentru a controla traiectoria maşinii şi a ieşi din derapaj, precum şi pentru a încetini în pantă. Nu te speria de zgomotul mai mare al motorului, nu ai cum să-l strici; la nevoie, dacă ai viteza prea mare, poţi ciupi un pic şi frâna de serviciu, însă nu apăsa cu putere pedala şi nu utiliza nici frâna de mână!

Drumuri Bune

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Servus tuturor! Condusul defensiv...bla bla bla! Reteta bla bla bla ! Despre accidentul din Ungaria parerea personala : nu conteaza ca microbuzul facea sau nu curse autorizate sau bla bla  si iar bla bla , ci faptul ca soferul de tir a facut beleaua ! Eu cred nu ca ar fi adormit , nu ca ar fi facut explozie pe fata , ci ca neatentia  a fost de vina ! Colegul lui care era in spatele lui comunica cu el prin statie, deci nu adormea! Accidentul sa petrecut pe M43 si pe traiectoria de la fata locului nu au fost gasite urme de franare , explozie , etc.cat despre M 43 nimic de zis! Plecasera in cursa cu maxim 1 ora jumate innainte din Arad! Probabil (zic si eu) a derivat de pe banda din neatentie, a vrut sa redreseze, a intrat in balans , nu a mai putut controla  masina si iata beleaua! Zic si eu! Nu vreau sa supar pe nimeni cu parerea mea , insa eu asa vad lucrurile!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Oameni care vor sa puna in practica ce au visat noaptea!Titi Aur preda cursuri de conducere defensiva salariatilor OMV-Petrom,deci salariatilor sponsorului sau.Daca ei cred asemenea basme pot sa ne spuna si noua cu cit s-a redus numarul accidentelor din cadrul OMV ?L-au ridicat cu banii din buzunarele salariatilor si acum vine sa se dea mare pilot!Stiati ca salariatilor OMV-Petrom le opresc bani din salariu pentru a sponsoriza activitati sportive?Va spun eu din sursa sigura. :-[

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Anonymous

  Un accident este un accident!Se poate intampla oricui si oriunde!Doar ca,cei cu experienta,care stiu cum reactioneaza ansamblul in diverse conditii iesite din comun si cum sa-l redreseze au mai multe sanse sa evite un accident!Vitezomanii,stresatii,si distratii(telefon,mesaje,etc).au mai multe sanse sa fie implicati intr-un accident!Eu nu conduc defensiv!Conduc in schimb cu bun simt,luind in calcul,conditiile de drum,de vizibilitate,de trafic,greutatea ansamblului,tipul incarcaturii,etc!Nu conduc prea prudent,cateodata prea prudent inseamna periculos(sa conduci prea incet pe o autostrada de exemplu).Nu am sa trag niciodata de volan dreapta sa vars camionul in sant doar pentru ca un dobitoc care s-a bagat in depasire nu si-a evaluat cum trebuie manevra,viteza de deplasare si distanta intre el si vehicolul de pe contrasens!Si nici nu am sa calc violent frana sa risc sa mi se lipeasca masina din spate pe remorca!Bineinteles,cand cineva ma depaseste ridic pedala de pe gaz si cam atat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.