Jump to content

CALCUL CONSUM COMBUSTIBIL


cri5tian

Recommended Posts

  • Members

Salutare.

Cum majoritatea dintre noi s-au lovit la un moment dat de problema consumului de carburant, propun în continuare să punem la punct o formulă de calcul al consumului de combustibil al unui autocamion.

Cu toții știm că consumul de carburant este influențat de o serie de factori (greutate, starea drumului, anotimp etc, etc), în special în cazul autocamioanelor. O astfel de formulă, mai mult sau mai puțin exactă, a existat (prin anii 90) fiind pusă la punct și folosită chiar de către Biroul Român de Metrologie Legală. Astăzi, datorită divizării competențelor între B.R.M.L. și R.A.R., formula respectivă nu se mai folosește (actul normativ care o reglementa a fost abrogat). Ideea de a ”repune pe picioare” această formulă, chiar și în formă neoficială, mi-a fost sugerată chiar de un inginer din cadrul B.R.M.L., citez: ”Practic trebuie să țineți cont de niște coeficienți de corecție, pe care până la urmă tot dvs. îi stabiliți. Metoda există, concordați-o dvs. la condițiile actuale, că nu e greu.”

Și domnul respectiv are dreptate. Baza există, haideți să ”lucrăm” la ea până găsim o soluție corectă și nepărtinitoare de a calcula consumul unui autocamion. Avantajele ar fi de ambele părți. Angajatorul își calculează mult mai exact costurile cu cobustibilul, știe dacă șoferul îl fură și nici nu poate fi acuzat că fură. Angajatul la rândul lui, are posibilitatea reală de a fi recompensat pentru economia de combustibil, nu poate fi acuzat de furt pe nedrept iar planificarea traseelor ”la sfert de rezervor” devine mult mai simplă.

Primul lucru care ar trebui făcut este stabilirea factorilor ce influențează consumul și îi enumăr eu mai jos:

- Greutate;

- Starea tehnică a drumului;

- Anotimp;

- Condițiile de trafic (aglomerație urbană, drum liber, pante, rampe etc);

- Condiții speciale de lucru (praf, porniri/opriri dese etc);

Înainte de a trece mai departe, aștept opinia dvs. referitor la factorii de influență enumerați și dacă mai sunt și alții vă rog să postați.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Members

Imi permit si eu cateva sugestii : -starea tehnica a masinii /- uzura cauciucurilor+presiunea din ele (presiune optima=consum eficient) / -viteza vantului (in Franta spre Spania e o problema mare cu vantul pe coasta mediterana,consumul creste cu 2-3 la suta cand iti bate vantul din fata,testata de mine pe computer la Volvo) / -si nu in ultimul rand,piesa dintre volan si scaun(colegi care-s ambitiosi la deal sa depaseasca pe manual cu a 10-a,stiti si voi cazuri ca nu le place ce scrie pe prelata din fata).Aveam o carte de prin 1980 in care erau 7 sau 8 factori  atunci pentru a calcula consumul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.