• advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
Mario Bandit

soferie sau birjerie pe multi cai putere ?

18 posts in this topic

Primul pas in soferie cu titulatura de birjar pe multi cai putere . Ar fi asa :

Cat timp vor fi oferte din partea ,angajatorilor gen: "hai o luna, doua de proba, pe gratis, te initiez si după vedem", cei fără experienta, constransi de situatie accepta si nu vor fi posturi directe si remunerate in care sa evoluezi. Trece timpul...

"-Gogule nu e bine , nu îmi corespunzi" (de unde, pentru ca sunt si alti la poarta e in interesul firmei sa munceasca si altu gratis).

 

Ti se da cu sutul dar te complaci ca ai făcut putina îndemânare si poti sa mergi la interviuri la waberres , la hessers (exemple la nimereala) si cum acestia cer minim x luni mai bagi o "galusca", mai umfli CV-ul si desi tremuri tot la o manevra, te ia omul, ca a ajuns proba decisiva de a te numi sofer o simpla manevra, citez: a baga ansamblul intre doua semiremorci. Soferia e complexa, de acum începe greul. O perioada scurta cu un sofer mai vechi unde desi încerci sa inveti nu prinzi nimic, drept dovada încercările prin care treci si lipsa de încredere când ramai singur. Ce sa inveti? Timpul si situatia nu iti permite, fuga fuga sa ajungi ca esti cu timpul la limita.

"-Hai o data ca ardem motorina si uzam ambreajul", se supără colegul si te da jos, ca e responsabil de camion.

 

Avem "gipiesuri" care ne si nu prea ne duc bine. Mofturi tip mod truck si tinem atlasul pe post de tocator de mâncare, dar in schimb stim sa ne tinem ca orbetii după ele ca nu avem timp sa privim harta sau sa configuram un traseu pentru ca in pauze ne uitam la "o soferita" pe soferii.ro ( cati nu au făcut gălăgie ca am eliminat domnisoara "vesela"). La echipaj au ajuns pana si cardurile la schimb soferi sa fie introduse din mers, ca 21 ore munca nu sunt de ajuns. Crezi ca dispecerul tău stie cum se fac kilometrii e de la x la y când vede orasele la o palma in google maps si totusi sunt peste 1300 kilometrii?

 

Te-.ai trezit si nu mai ai timp de înviorare, cu ochii incetosati preiei comanda si treci prin,parcare sau prin portile de plata autostrada ..... 60, 70, 80 si atât .... Cum atât? Avem v 8 , sute de cai dar mergem cu 75 sau 80 la ora ca ne este limitat consumul, niste cifre pe care nu ti le zic ca zici ca fac glume cu tine . Apropo, iti plac manelele? Deja e discutie mare pe tema asta, conflict de generatii.

 

Ziceam mai sus de autostrada, nu toti au parte de portiuni de plata si se evita. Si te rogi sa ai un RN bun si nu poteci si ulicioare prin inima Frantei in timp ce camionul tău are sistem de monitorizare si gestiune. Te suna nenea inginerul de la birou:

"-Goguleeee, 40 de pedale de frână la ora, nu mai mult" si tu ai 30 de sensuri giratorii in cativa kilometrii. "Uzam frânele. Tine-o din retarder si anticipează goguleeee ca ai otomata cu optiroll, ce ai invatat la curs?"

 

Ce sa inveti? Obosit după un drum cu trenul iti mai arde de "teorii"? Si tu încerci sa o tii, mai pe lângă, mai in repere.

"-Dar sefule, ajungem in ritmul asta?"

"-Trebuie goguleereee, neapărat!!! Client important, pierdem contractul!!"

 

Si nu ajungi si atunci incepi cu "păcatele". Aici e bai: cum ii obijnuiesti asa ii ai. Tu, sa faci impresie plăcută zici: "Lasa domne merge o data. Si încă o data. Si încă o data ..... Si încă o data ....." Pana devine obijnuinta. Stai bine cu tensiunea ? Precum anumiti colegi de aici , bate inima in tine când treci pe lângă un echipaj cu "nino nino" mai rău ca la prima experienta sexuala. Si inghiti in sec.... Hai ca a fost cu noroc, nu te-au oprit. Te relaxezi si zici: "Las ca nu mai fac". Pe naiba, vrei nu vrei, percutezi. Duba cu emotii o numesc soferii mai nou. Nu vreau sa iti vorbesc de amenzi ca sunt mari si probabil când citesti asta e dimineata si nu ti-ai terminat cafeaua si poate ti se înmoaie picioarele si nu citesti tot.

 

Ai ajuns cu ploapele proptite in scobitori si ai norocul sa faci coada 2 ore la ghiseu sa dai actele. Vânt, ploaie, soare, te legeni ca un pinguin batut de vant pana când iti vine rândul sa intrii. Bagi la rampa si când colo ce sa vezi? Tu trebuie sa scoti paletii ca acum e criza, plataformele comerciale au dat in somaj personalul si cu ghete in picioare si casca pe cap te urci pe transpaletul electric sau te ti de el ca unele nu au talpa sa stai (atentie la picioare cu cel din urma ca desi ai ghete, tot iti rupi ceva si cardul de sănătate de la CNAS nu te acoperă ca esti la munca nu turist) si incepi: unu, doi, trei si asa mai departe. Ai terminat, sa nu crezi ca pleci, nu nu , credeai ca ai scăpat? Trebuie verificata marfa. De ai norocul la marfa amestecata trebuie asezata după referinta. O faci, după te duci după magazinerul sef ca bea cafea sau face pauza de tigara si tragi de el. Desi iti zambeste isi aduce aminte de tot neamul ..... Tău. Pana verifica asta , mai trece ceva vreme, la 10 micul dejun, vin la 10.20, pana termina 11. Iei actele in scârbă, te desparti amical, scoti camionul, cu ultima suflare ajungi la poarta unde te mai ia altu trezit cu fata la cearceaf:

"-Mie îmi opresti la linie nene! Hai, deschide usa! Hmmmmm, ok. Data viitoare tine vesta pana la iesire ca încă esti in firma!"

 

Cu ultimile puteri opresti pe o bordura pe unde prinzi , te uiti sa fie cat de cat circulat sa nu ai parte de "colindători" si te pui la somn. Faci cruciulite, înger ingeras si nani nani......

YOU GOOOTTTT A MESAGEEEEE!!!! Pe qualcom sau telefon, incarcare, urgent. Vad aceia ca nu răspunzi, ca încă nu stii de e vis sau realitate (in echipaj e avantajos, îl rogi pe colegul sa iti dea o palma sa percepi realitatea). Suna telefonul:

"-Ce fac băietii? Dormiti?"

 

Te uiti la ceas, 15 minute. In gândul tău ii faci arborele genealogic dar răspunzi politicos:

"-Nu domn sef, se poate? Prezent la datorie."

"-Hai gogule, o urgenta, ne compensam cumva."

 

Bagi cardul, faci intruducerile manual, gandeste tahograful, 9.02 pauza ..... "La naiba!"

"-E ok sefu, acum pornim."

 

Ai încotro? Noroc ca mai ai restrictii rutiere , mai ai timp sa reflecti, când a trecut saptamana? Mai o miuta , mai o septica , mai un chat cu "iubi" la wifi gratis la Mac, mâncare, dus si seara te întrebi, oare se merita? Oare e de mine soferia? Oare am făcut pasul cel bun? Oare procedez corect? Unde a ajuns soferia? Soferie? Asta e birjareala!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt

multa dreptate Mario..dar aici este vorba de caracterul nostru...acceptind...daca accepti toate astea...coloana asta vertebrala lipseste la foarte multi...degeaba viseaza multi covrigii aia in coda de la pisica mea...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cat timp vor fi oferte din partea ,angajatorilor gen : hai o luna , doua de proba pe gratis te initiez si după vedem , cei fără experienta constransi de situatie accepta si nu vor fi posturi directe si renumerate in care sa evoluezi .

Singurele cuvinte ''cu înțeles''.

Restul... cine se regăsește în descriere n-are decât să-și poarte singur crucea.

P.S. Aș adăuga că: Toată lumea acuză începătorii pentru mare parte din situația în care s-a ajuns, din cauză că ''acceptă orice'' pentru experiență. Dar ''experimentaților''... câți dintre dumneavoastră ați SFĂTUIT măcar un începător (nu mai zis să-l și învățați măcar teoretic ceva)?!? Mulți dintre dumneavoastră lucrați ''la km'', sau pe 2 lei din cauză că ''e greu frate, am rate, am copii, până găsesc altceva...'' (și vă mai țineți și de prostii, că deh... aveți experiență) dar în public și aici pe forum vă lăudați cu mii de euro salarii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cristian,eu spun despre toti soferii...si eu personal iti pot spune ca nu am lucrat niciodata platit la km sau pe un salariu de mizerie..am preferat sa tai frunza la ciini sau sa fac altceva...decit sa imi dezonerez meseria..numai ca sunt putini cei care gindesc asa...trebuie sa fim mai multi.........aici e greaua problema..

soferu-aradean likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bun articol. Un mare LIKE. Referitor la incepatori, si eu unul dintre ei, nu sunt vinovati ca merg la volan fara a fi platiti, nu au cum sa faca experienta. De exemplu eu vreau sa ma angajez pe camion in octombrie, pana atunci nu ma ia nimeni sa ma "formeze" si o sa ajung sa platesc eu motorina si poate si titularul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o zi de munca normala descrisa ca la carte ,,,atat nu ai zis ca la descarcare era in pauza zilnica =))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai uitat sa specifici ca dupa ce invata sa " bage ansamblul intre doua semiremorci ", ai toate sansele sa devii din titular, somer. Pentru ca angajatorul ( Roman ) o sa se gandeasca ca nu e nevoie sa stie sa se descurce pe atlas, ca doar nu e cursa de Asgabath, si daca nimereste la Padborg pe gps, si cere mai putini bani, corespunde. Mai plateste ce strica, mai plateste si ce nu strica, ce lipseste si ce nu lipseste, si toata lumea e multumita. Mai putin " nea XXX ", trecut de 40 de ani, care a suportat cabina in doi, a strans din " rozeta " cand era celalalt la volan ca nu mai putea sa inchida un ochi cand stia cine se tine de " covrig ", etc. Fratilor, pacat ca la cursurile de soferi profesionisti, nu se invata si RESPECTUL FATA DE MESERIA DE SOFER PROFESIONIST ! Nu generalizez, dar procentul de ignoranta - ca sa nu-i spun altfel - este urias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cristian,eu spun despre toti soferii...si eu personal iti pot spune ca nu am lucrat niciodata platit la km sau pe un salariu de mizerie..am preferat sa tai frunza la ciini sau sa fac altceva...decit sa imi dezonerez meseria..numai ca sunt putini cei care gindesc asa...trebuie sa fim mai multi.........aici e greaua problema..

Problema, e alta! Nu cred in Sindicate (daca exista). Daca nu ai lucrat la km, inseamna, ca nu lucrezi de foarte mult timp, prin Eu.

Eu am lucrat acum vreo 16 ani la km. sau la cursa, pe tur -retur. Asa plateau toti! Stiu soferi care sunt vechi in meserie, care, dau in program si acum! Mai gasim si pe aici! Toti am avut un inceput, nu-i condamn pe incepatori.., dar, ii condamn pe cei vechi, cu obiceiuri noi! Eu m-am dat afara de la 3 firme, facind pe sindicalistul!  Poate nu stii, soferii de acum, sunt in proportie de 80%, fara personalitate! Iau pozitia de drepti cind ii suna sefii....

cristipetcu and Luka22 like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Colegule...ceva experienta am zic eu...incepind cu 87,te las pe tine sa socotesti...si prima cursa in europa am facuto cu harta de geografie...Asa ca atunci cind spun ca nu am acceptat niciodata plata la km credema...si nici nu voi accepta..

Faptul ca multi au acceptat si accepta asa ceva ..e ''dezonoarea '' lor...

Si surpiza...cu toate ''ifosele'' astea alea mele am avut joburi foarte bune..conteaza pregatirea...

Despre personalitatea noilor veniti in meserie gindeste-te ca nu au facut o scoala corecta de soferi..ca sa aive ce invata...au venit cu mentalitatea din alte meserii si au stricat-o si pe asta..totusi si printre ei exista oameni care invata si se comporta altfel..Nu ii poti condamna pe toti pentru o parte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un articol diferit de termenul birjar .  Birjarii erau o tagma serioasa cu bunele si relele ei . Erau taximetristii vremurilor apuse . Alte legi ,alte necazuri , alte satisfactii .  A compara birjeria cu soferia sclavagismului modern  , e cum ai compara meseria de chirurg cu cea de macelar . Birjarii nu erau sclavi ! In cel mai nefericit caz erau angajati la patron, desi cei mai multi erau antreprenori particulari . Cu caii lor , cu birjele lor ,  cu socotelile lor . Birjarii stiau ce vor si erau meseriasi . Stiau meserie . Stiau aproape totul despre cai si chiar de fierarie . Multi i-si faceau singuri potcoavele si caielele, potcoveau caii si reparau birjele . Stiau totul despre urbea lor , despre lumea lor . O meserie ce a hranit generatii .O meserie ce a fost necesara societatii. O meserie cu demnitate .  Mare diferenta intre birjarii epocii apuse , soferii din trecut  si sclavii zilelor noastre ce lucreaza in domeniul transporturilor poleiti de titluri pompoase ca personal navigant rutier, sau conducator auto international !  In definitiv ...o vorba proasta . Tot transportatori , dar cu alte valori ! 

cristipetcu likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ce am citit ce a scris Mario nu prea ma mai trage inima sa caut ceva de munca pe un TIR pe comunitate, poate doar ceva intern, o basculanta, betoniera si daca e local e si mai bine, altfel nu cred ca merita......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact așa se muncea la Grigman! Am plecat la inițiere în aprilie 2013 cu un rucsac de foi de concediu și cu un nod în gând la ce va urma. Vineri dimineața m-am urcat într-un buz de marfă făcut de persoane și înghesuit între ceilalți șoferi am pornit spre Zeebrugge. Nu știam cine este dl. Manoilă, dar aveam să aflu. Pe drum șoferii cu experiență au început discuții și din vorbă în vorbă m-au întrebat unde merg, le-am spus, atunci a început distracția. Nu am băgat prea tare în seamă și m-am gândit că dacă am intrat în horă trebuie să joc. Am ajuns în Belgia sâmbăta după masă într-o mare de camioane și șoferi mangă. Prima impresie a fost că am ajuns la spitalul de nebuni și mi-am pus întrebarea ce caut acolo. Camionul meu nu era printre acele camioane așa că m-a dus la garajul unde era la reparații. Acolo am făcut cunoștință cu titularul, un băiat din Botoșani pe nume Gabi. Acolo am avut parte de cel mai amar gust pe care l-am avut vreodată în viața și mi-am dat seama că ce mi-au spus șoferii despre Manoilă și societatea lui sunt adevărate. Mi-am pus bagajele în praf și am așteptat să se repare camionul ca să pot și eu să mă pun la somn că eram rupt de pe drum că am condus din Austria până la destinație. Pe la 18:00 camionul a fost gata, după zeci de rugăminți a lui Gabi la mecanicul care și el rupt vroia să plece. Mi-am așezat lucrurile și în câteva minute dormeam deja. Nu m-a deranjat nimeni și Gabi s-a comportat foarte frumos. Am stat o săptamina cu el, după care el a plecat acasă că avea 5 luni aproape state că nu venea șofer să îl înlocuiască și care a venit cu ceva vreme înainte a plecat acasă când a văzut condițiile de muncă. Probabil la fel aș fi făcut și eu, dar todeauna am fost învățat cu greul și am zis să încerc pentru familia mea. Acasă era mai greu ca aici, casă în construcție, copil mic, rate neplătite din decembrie 2011... Toți avem probleme... Luni dimineața am început cu un scandal monstru între Gabi și Manoilă care vroia ca la plecare să nu îi de-a niște bani care i-a băgat Gabi în reparații la camion și care nu erau din cauza lui. Toată săptămâna atâtea mi-a povestit că mă gândeam să renunț și să plec cu el acasă, dar iar m-am încăpățânat. Au trecut 3 saptamini de când Gabi era plecat când am intrat în primul scandal cu dispecerul de la Angel Trans (Andrei). În momentul ăla nu mai rezistam, acest dispecer o făcea pe prostul. Conduceam și 16 ore, foile de concediu le-am topit aproape toate. Îmi dădea curse de 700-900-1300, (exe: 800 km în 7 ore). Așa ceva era imposibil și l-am întrebat dacă este șofer și dacă își dă seama ce scrie sau este drogat. Aici a început marea belea că am avut tupeul să îi spun ceva. În vre-o jumate de oră m-a sunat Manoilă și mi-a zis așa: " chele, ți-am dat șansa să lucrezi, te crezi buricul pământului? La poartă la mine vin în fiecare zi șoferi care nu ar face figuri, dacă mai aud că i-ai zis ceva dispecerului zbori". I-am explicat cum este treaba dar nu a vrut să audă și a ținut-o pe a lui. Cu o săptamina înainte mi-a trimis 500 euro că nu mai aveam bani și m-am gândit la acel moment așa: îmi bag p... în mașina ta, în tine și dispecerul damblagiu. I-am lăsat camionul parcat lângă dig în sâmbăta aia și am plecat cu niște băieți din dumbrăveni acasă. Nu mai spun că în perioada aia am avut probleme cu camionul de 6 ori. De amenzi am scăpat, dar cred că în perioada aia m-am ales cu diabetul care aveam să îl descopăr în toamnă la niște analize întâmplătoare, probabil făcut din cauza fricii de amenzi și a celor de la CLdN Cobelfret. La vizita medicală înainte să plec la el nu am avut nimic.
Le spun șoferilor începători să aibă mare grijă și să nu accepte orice doar de dragul de a face experiență sau să își păstreze locul de muncă. Mai importantă este familia și sănătatea ta. Am avut un coleg care a intrat în depresie de la stres și astăzi trăiește în lumea lui, noroc din părinții lui că mai trăiesc. După belea soția la părăsit, loc de muncă nu își găsește... O adevărată dramă. Eu am renunțat la ideea de a mai lucra pe camion după ce am căutat pe la zeci de firme și toate au venit cu propuneri nesimțite.
Acum mă gândesc să încerc pe autoutilitară 3.5 to după o experiență de aproape 3 ani în distribuție. Dar și aici m-a luat lehamitea, toată perioada asta lucrând la negru. Acum nu mai am obligații în spate, așa că pot să aleg sau să aștept locul de muncă potrivit la o firmă serioasă cu un patron cu bunsimț. Drumuri bune și sănătate colegi!

Edited by cico_3504
ortografie
IonutST and Mit like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marioooo...te-ai gandit sa publici un jurnal ceva, sau amintiri din soferie? Constat cu bucurie ceva urme de talent in proza ta. Fara gluma. In alta ordine de idei, parca ai lucra pe frig in Spania, asa le sti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut , nu , intr-o seara ma lovit inspiratia si am zis sa astern pe foaie pulsul soferiei moderne .... Pe frig am lucrat fix ..... 30 minute :D :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare!Subscriu si eu:simpatica postare Mario!!!Si,ca sa ridic putin moralul(curajul) colegilor incepatori va spun asa:nenea scaraotchi nu e chiar asa de negru.In primul rand toti,dar absolut toti,am avut un moment 0(zero),nimeni nu s-a nascut cu ceva dinainte stiut.Am atins volanul pentru prima data undeva in trecut,unii mai norocosi-stand in poala tatalui pe la 2,3 anisori,altii abia in scoala de soferi.Categoriile C+E au fost obtinute cumva,dar nu poate spune nimeni ca a fost nr 1 de la inceput,nu se poate.Ca unii dintre noi au invatat mai repede iar altii mai greu,asta tine de fiecare in parte:mostenirea genetica,cei 7 ani de acasa,scolile absolvite,daca a facut(sau face) sport,inclinatii spre real sau uman( mecanici,electricieni sau filozofi...) si altele.Dar,repet,momentul zero a existat pentru toti.Ce e de facut?Simplu:incearca!Ai acest drept!Tine doar de noi sa facem asta,nu trebuie sa renuntam la ceva ce ne dorim doar pentru ca e mai greu de facut(obtinut)!Incearca si nu renunta prea repede,de la primele greutati.Nu a mers cu primul angajator?Treci la urmatorul!Intr-un final vei reusi!Multa sanatate tuturor colegilor,incepatori sau nu...Nothing is imposible!

Edited by cico_3504
ortografie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mario, mi-a placut ceea ce ai scris. Cu un gram de umor, cu mai multe grame de adevar. Dar cred ca adevaratele cosmaruri doar cei care au facut international le pot povestii. Si nu cei car etrag pe prelata(fara a desconsidera pe nimeni) ci cei care trag pe frig. Si mai ales cand incepe campania de fructe-legume in Spania si Italia. Toata ziua cu ochii in soare, facand naveta de la camión la birou si viceversa de zici ca esti la maternitate asteptand sa iasa sotia din sala de nasteri.

-Unde mergi colegule?

-In Romania, am marfa de XXX.

-Oooo, ce fericit esti, mergi in tara!

Da, merg in tara, si dintr-o data iti vine in minte acel faimos ultim drum facut catre tara. Parca si acum auzi pe statie colegii care intreaba unde stau frantujii, unde stau macaronarii...Slovenia cu capcanele ei, bozgorul amabil de la granita care nu vrea sub nici o forma sa iti dea tichet de cantar...

Revezi cu ochii minti cum stau ungurii la panda ca hienele...depasitul interzis...vitezometrul marcand oscilant intre 80 si 60km/h datorita¨¨curtoaziei catre natura¨ a colegilor din bozgorialand...

Si dintr-o data vezi vama( aia veche, nu ca aia noua ar fi cu ceva mai presus); sunt acasa, da si nu...mai ai un hop(care de fapt sunt patru)

Cantarul de pe ambele tari, si amabilitatea vamesului ungurian care vine si trage de tine sa ai dai cuvenita spaga, asta dupa ce ai stat la o coada de ti sau intins urechile de zici ca esti dumbo.

-Buna ziua la voi! Dai la noi de un cafeu ca este tare frig?

Sa ai dau, sau sa ai explic de unde se trage? Te stii curat, nu ai bube in cap; dar daca i se nazare la prost sa te traga pe dreapta si sa iti frece ridichea trei ore, asa cum ai patit ultima tura? Ia mai dai incolo de 5 euro...

-Cum sa nu domn sef, tineti aici 5 euro sa aveti de o cafea!

-Aaaa, multumesc la tine mei rumun; dar noi e doi! NU dai si pentru colegul?

.........si ar mai fi de povestit.

Dar ajungi acasa, si dupa 2-3 zile incepe sa te apuce dorul de mers. Oare suntem masochisti, te intrebi uneori...

ROUMAN, Mit and laurentiu2032 like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now